Co daje właściwy ton wypowiedzi w komunikacji marki?
Badania nad kreowaniem i utrzymaniem tone of voice są prowadzone po to, by marka odnosiła sukcesy. Jako marka, prowadząc komunikację w Internecie, musisz być świadomy, jakie korzyści daje odpowiedni tone of voice.
Wizerunek marki. To, jak się komunikujemy, przekłada się na nasz image. Właściwe kreowanie wizerunku pozwoli nam osiągnąć status eksperta w branży.
Zaufanie użytkowników. Emocje, jakie wywołuje marka komunikatami, powinny budzić zaufanie. Pozwoli to na stworzenie długotrwałej więzi z odbiorcami.
Brand awareness. Komunikacja, którą prowadzimy, buduje świadomość marki wśród odbiorców.
Przeczytaj: Brand awareness - jak istotna jest świadomość marki?
Jak dostosować komunikację do marki?
Jeśli chcemy odpowiednio dopasować tone of voice, musimy skupić się na kilku kluczowych kwestiach. Spójna komunikacja marketingowa to zrozumienie marki, grupy docelowej, celów komunikacji. Następnie dalsze działania i monitoring. Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym elementom.
Zrozumienie marki
Zastanów się, jaka jest misja marki, jakie są jej cele i wartości. Co chcemy oferować odbiorcom? Czego szukają, wchodząc na naszą stronę? Jakie wartości chcemy przekazać w naszych produktach i usługach? Określ te charakterystyki, by lepiej dostosować tworzone komunikaty.
Grupa docelowa marki
Każda marka ma swoją grupę docelową o określonych potrzebach i oczekiwaniach. Inny tone of voice będzie stosować marka napojów energetycznych, a inny towarzystwo ubezpieczeniowe. Jest tak oczywiście dlatego, że ich odbiorcy mają zupełnie inne potrzeby. Tone of voice w przypadku każdej grupy docelowej będzie kierował się własnymi zasadami.
Cele komunikacyjne
Co chcemy osiągnąć, stosując nasz tone of voice? Jakie emocje pragniemy wywołać, spełnienie jakich potrzeb zakomunikować? Wszystko to musi być jasne w naszym przekazie. Odbiorca powinien w klarowny sposób dowiedzieć się, jakie pragnienia spełni marka.
Osobowość marki
Tone of voice kreuje brand personality - nasz unikalny charakter. Chcemy być zabawni, poważni, ekscytujący czy profesjonalni? Każda branża może pozwolić sobie na inny typ osobowości. Przykładowo: marka samochodu - bezpieczna, marka piwa - luźna, kancelaria prawna - profesjonalna, marka napoju dla dzieci - zabawna.
Wytyczne oraz działanie i monitoring
Znając markę, grupę docelową i cele, ustal, jak chcesz prowadzić swój tone of voice. W tym celu przyda się:
określenie słów, fraz i haseł, z jakich chcesz korzystać,
wybór medium, z jakiego chcesz skorzystać (więcej o tym i poprzednim punkcie za moment),
przygotowanie personelu - przeszkolenie ludzi w celu ich zrozumienia naszej komunikacji.
Każde prowadzone działania marketingowe musimy stale monitorować. Jak odbierany jest nasz tone of voice w Internecie? Jak użytkownicy reagują na nasz content? Jakie emocje wywołuje i jak przekłada się to na SEO naszej strony? Dostosowuj dalsze działania tak, by prowadzić efektywną komunikację.