Tagi: czy moja strona ich potrzebuje?

Tagi to przydatne narzędzie, które możemy wykorzystać na stronie do lepszego jej uporządkowania. Co to są tagi, czym różnią się od kategorii oraz czy ich używanie jest obowiązkowe?

Co to są tagi?


Tagi, zwane też etykietami, pozwalają na lepszą klasyfikację treści na stronie. Stanowią dodatkową pomoc i wskazówkę dla użytkowników oraz dla robotów wyszukiwarek. Stanowią zwięzłe określenie treści strony. Tagi są najczęściej wykorzystywane przez serwisy informacyjne, jak na poniższych przykładach.


Tagi ze strony onet.pl



Tagi ze strony sport.pl



Tagi ze strony interia.pl



Tagi ze strony wp.pl


Czy tagi są obowiązkowe?


Nie, tagi nie są obowiązkowe, ale z pewnością są przydatne. W szczególności jeśli zarządzamy dużą stroną z mnogością podstron, tematów, zagadnień i kategorii. Tagi pomagają w uporządkowaniu treści, są pomocne w nawigacji dla użytkowników, mogą też posłużyć do łączenia ze sobą tematów.

Jak prawidłowo napisać tagi?


Prawidłowe podejście do napisania tagów polega na uwzględnieniu słów kluczowych i fraz związanych z treścią strony. Dlatego przed przystąpieniem do pisania treści, jak to zawsze podkreślamy, konieczne jest odpowiednie badanie słów kluczowych.

Przeczytaj też: Keyword research — jak przeprowadzić szybkie i bezpłatne badanie słów kluczowych?

Tagi muszą być zwięzłe i trafne. Na ogół umieszcza się ich kilka, np. 3-5. Jeśli dobierzemy je dobrze, strona ma większe szanse na lepsze wypozycjonowanie.

Zastanówmy się, biorąc pod uwagę słowa kluczowe, jak w paru hasłach określić dany artykuł. Może to być nazwa omawianego zjawiska, istotne nazwisko, pojęcie lub odniesienie do bieżącego wydarzenia. Tagi umieszczamy zwyczajowo na dole artykułu.

Tagi a SEO strony


Tagi nie mają aż tak dużego wpływu na SEO, co słowa kluczowe, nagłówki, atrybuty ALT czy metadane. Są jednak dodatkową wskazówką dla użytkowników i robotów wyszukiwarki, dlatego można postarać się o to, by znalazły się na stronie. Przyczyniają się w pewnym stopniu do polepszenia indeksacji i rozumienia treści strony przez algorytmy. Pamiętajmy też, by nie przesadzać z liczbą tagów, co może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Tagi a kategorie


Tagi nie powinny być mylone z kategoriami. Wprawdzie jedno i drugie służy do uporządkowania treści na stronie, jednak są między nimi pewne znaczące różnice.

Tagi


  • Są bardziej elastyczne i szczegółowe, skupiają się na pojedynczych hasłach i słowach kluczowych,
  • wykorzystywane do opisywania pojedynczych stron lub artykułów,
  • pozwalają oznaczać tematy,
  • mogą być dodawane do treści w miarę potrzeby,
  • umożliwiają przeglądanie treści "po tagach".


  • Kategorie


  • Ogólniejsze i szersze,
  • grupują treści na stronie pod kątem tematów i działów,
  • pozwalają na nawigację między różnymi sekcjami strony,
  • zazwyczaj ustala się je na stałe i nieczęsto dodaje nowe,
  • treści wchodzące w zakres danej kategorii są sztywniej przypisane do określonych tematów i zagadnień.


  • Podsumowując: wykorzystanie tagów może być dodatkowym atutem w oczach wyszukiwarki i użytkownika. Dzięki nim strona staje się przejrzystsza, streszcza treść w paru hasłach i daje pewną szansę na lepsze pozycjonowanie strony.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski