Tag rel canonical – co to jest i jak wpływa na SEO strony?

Link kanoniczny, canonical URL tag - spotkamy "canonicala" również pod tymi nazwami. To istotny element w kodzie HTML strony, mający wpływ na jej pozycjonowanie przez roboty wyszukiwarki. W tym artykule powiemy, co to jest tag canonical, do czego służy, jak oznaczyć go w kodzie strony oraz jak wiąże się z pojęciem duplikacji.

Co to jest canonical?


Canonical to meta-tag w kodzie HTML strony. Informuje roboty wyszukiwarki, jaka jest preferowana wersja adresu URL danej strony lub zasobu. Jest wykorzystywany głównie do rozwiązywania problemów z duplikacją treści. Dzieje się tak wtedy, gdy na stronie występują różne warianty URL-i, prowadzące do tej samej treści albo zasobu.

Tag canonical wskazuje, jaka jest preferowana wersja adresu URL. Tę właśnie wersję roboty wyszukiwarki powinny indeksować i wyświetlać w wynikach wyszukiwania (SERP). Jeśli chodzi o wspomnianą duplikację, canonical rozwiązuje ten problem, pomagając uniknąć sytuacji, w której ta sama treść jest dostępna pod różnymi adresami. Jest to oczywiście zjawisko szkodliwe dla SEO strony.

Wpływ canonical na pozycjonowanie strony


Tag canonical pozwala zapobiec rozproszeniu treści dzięki wskazaniu preferowanego adresu URL. Ma to pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny i korzystnie wpływa na naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Canonical a duplikacja treści


Jak już wspomnieliśmy, użycie tagu canonical pozwala uniknąć negatywnego zjawiska duplikacji treści. Duplikacja treści występuje wtedy, gdy ta sama treść jest dostępna pod różnymi adresami URL w obrębie tej samej witryny. Zalicza się tu także kopiowanie treści z innych stron bez wprowadzania mniejszych lub jakichkolwiek zmian, co jest szczególnie niekorzystne w oczach algorytmów wyszukiwarki. Należy wystrzegać się takich praktyk, gdyż zaliczają się do kategorii Black Hat SEO.

Canonical w kodzie strony


Tag canonical zwyczajowo umieszcza się w sekcji head kodu strony. Atrybut href określa właśnie preferowany adres URL, który powinien być indeksowany przez roboty wyszukiwarki. Wskazuje, innymi słowy, główną wersję strony.

Co to jest tag canonical

Co to jest tag canonical


W powyższym przykładzie fragmentu kodu strony widzimy, że preferowany adres URL strony to "https://www.example.com/preferowany-url".

Podsumowując: tag canonical to przydatny zabieg w kodzie strony, pomagający uniknąć duplikacji treści oraz wspomagający jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Jest prosty w ustawieniu. Warto go stosować!

Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • User friendly page. Jak stworzyć stronę przyjazną dla użytkownika
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych w procesie pozycjonowania strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski