Szybkość ładowania strony a SEO i doświadczenie użytkownika

Każdy z nas nie raz spotkał się z taką sytuacją: wchodzimy na stronę, ta zaczyna się ładować i wyraźnie się nie spieszy. Idziemy więc zaparzyć kawę lub herbatę, wracamy, a strona... dalej się ładuje. Jeśli faktycznie daliśmy jej aż tyle czasu, jesteśmy statystycznie wyjątkowo cierpliwymi użytkownikami, bowiem przeciętni internauci dają stronie jedynie kilka sekund na wczytanie! W tym artykule powiemy, co wpływa na szybkość ładowania strony, jak można ją optymalizować, jaki wpływ na pozycjonowanie strony ma prędkość ładowania oraz jak odbija się to na doświadczeniu użytkownika, czyli tzw. User Experience. Zachęcamy do lektury!

Szybkość ładowania strony - dlaczego jest ważna?


Szybkość ładowania strony internetowej odnosi się do czasu potrzebnego na wyświetlenie całej jej zawartości. Jest to kluczowy czynnik wpływający na doświadczenie użytkownika (User Experience - UX), pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania oraz ogólną skuteczność witryny. Im szybciej strona się wczytuje, tym lepsze sprawia wrażenie. Rośnie przy tym szansa, że użytkownik pozostanie na stronie oraz skorzysta z jej treści lub usług. Przekłada się to w naturalny sposób na konwersję. Wszystkie sygnały, wysyłane przez użytkownika, są odbierane jednocześnie przez wyszukiwarkę. Ona sama nadzoruje prędkość ładowania strony i bierze ten czynnik pod uwagę w procesie jej pozycjonowania w SERP. Dlatego szybkość wczytywania ma znaczenie i dla odbiorców, i dla administratorów strony, i dla wyszukiwarki.

W kwestii szybkości ładowania strony warto wspomnieć o dwóch istotnych parametrach. Poświęciliśmy im osobne artykuły, w których omawiamy je dokładniej. Są to:

  • Bounce rate - współczynnik odbicia. Określa, jak szybko użytkownik "odbił się" od strony, zniechęcony negatywnym pierwszym wrażeniem. Może to być spowodowane słabej jakości treścią, brzydkim wyglądem albo właśnie zbyt wolnym czasem ładowania.
  • Dwell time - miara czasu spędzonego na stronie. Określa czas, jaki użytkownik spędził na stronie od momentu kliknięcia w link na liście wyników wyszukiwania do momentu opuszczenia strony. Naturalnie im wyższy dwell time, tym lepiej dla strony.
  • Co wpływa na szybkość ładowania strony?


    Na prędkość wczytywania strony wpływa szereg czynników. Przyjrzymy się im dokładniej.

  • Rozmiar zasobów strony. Dotyczy to przede wszystkim obrazów, które mogą być niezoptymalizowane i pochłaniać sporą część energii ładowania strony. Mają tu wpływ także inne multimedia oraz skrypty Java, arkusze stylów CSS. Ogólnie im więcej treści do załadowania na stronie, tym potencjalnie więcej potrzeba na to czasu - zwłaszcza jeśli zasoby nie są dopasowane.
  • Nadmiar skryptów i plug-inów. Im więcej, tym zwiększa się szansa, że strona będzie się dłużej wczytywać.
  • Problemy z działaniem serwera strony. Niedostateczne zasoby serwera lub jego przeciążenie. Wszystko ma wpływ na jego pracę i potencjalne spowolnienie ładowania strony.
  • Brak optymalizacji cache. Może to skutkować koniecznością pobierania tych samych zasobów przy każdych odwiedzinach strony.
  • Niewydajny hosting.
  • Problemy z siecią. Kłopot z ładowaniem strony może też leżeć po stronie użytkownika i wynikać z niewydajnej sieci, z której korzysta.
  • Zewnętrzne zasoby. Jeśli strona korzysta z zasobów zewnętrznych - reklam, analityki, fontów - które mają długi czas odpowiedzi, może to niekorzystnie wpłynąć na czas ładowania.

  • Użytkownicy Internetu są dość niecierpliwi. Wynika to często z życia w pośpiechu, potrzeby szybkiego znalezienia wielu informacji, stresu i determinantów, na które nie mamy wpływu jako administratorzy strony. Większość użytkowników daje stronom wyjątkowo krótki czas na wczytanie. Szacuje się, że jest to 3-5 sekund. Po tym czasie wracają do wyników wyszukiwania. Jest to bardzo krótki czas, dlatego optymalizacja czasu ładowania strony jest kluczowa, jeśli chcemy utrzymać uwagę odbiorcy i zyskać pewność, że skorzysta z naszej witryny.

    Jak skrócić czas ładowania strony?


    Na szczęście czas ładowania strony jest czynnikiem, który możemy optymalizować i możliwie go skracać. Przyjrzyjmy się działaniom, które warto podjąć w tej materii.

  • Kompresja zasobów. Skompresowanie plików, takich jak obrazy i inne multimedia, a także CSS i JavaScript, może znacznie zmniejszyć ich rozmiar i przyspieszyć ładowanie strony.
  • Caching. Wykorzystanie mechanizmów cache do przechowywania danych na komputerze użytkownika może zmniejszyć czas ładowania strony przy kolejnych odwiedzinach.
  • Wykorzystanie CDN. Content Delivery Network (CDN) umożliwia dystrybucję zasobów strony z serwerów znajdujących się bliżej użytkowników, co przyspiesza ładowanie.
  • Optymalizacja serwera. Konfiguracja serwera, np. wykorzystanie szybszych dysków SSD, może przyspieszyć przetwarzanie żądań i ładowanie zasobów.
  • Wybór lepszego hostingu.
  • Regularne testy szybkości ładowania strony. Dzięki nim na bieżąco monitorujemy stan witryny i wdrażamy ewentualne działania naprawcze.

  • Wpływ szybkości ładowania strony na SEO i UX


    Szybkość ładowania strony ma bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika. Strony wczytujące się szybko mają wyższą szansę na zatrzymanie użytkownika i zwiększenie zaangażowania. Ponadto wyszukiwarki biorą pod uwagę szybkość ładowania strony podczas oceny jej jakości i pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. Strony o wolnym czasie ładowania mogą być karane niższą pozycją w SERP.

    Algorytmy Google zwracają szczególną uwagę na szybkość ładowania strony przy jej pozycjonowaniu. Systemy takie jak Google PageSpeed Insights oraz Core Web Vitals (składający się z trzech metryk - LCP, FID, CLS) oceniają i raportują wydajność strony pod kątem szybkości ładowania i innych metryk związanych z doświadczeniem użytkownika. Metryka LCP mierzy czas od otworzenia strony do chwili, kiedy największy kawałek treści jest w pełni załadowany i gotowy do wyświetlenia. Metryka FID mierzy czas od pierwszej interakcji użytkownika (np. kliknięcia) na stronie do momentu, gdy przeglądarka zareaguje na tę interakcję. Z kolei metryka CLS weryfikuje, jak bardzo niestabilny jest układ strony podczas ładowania. Warto zapoznać się z wytycznymi algorytmów Google, by lepiej dopasować zawartość strony pod wymogi giganta z Kalifornii.

    Przeczytaj artykuł: Najważniejsze algorytmy Google - kompleksowy wykaz algorytmów wyszukiwarki

    Jak zmierzyć czas ładowania strony?


    Do sprawdzenia czasu, jakiego nasza strona potrzebuje do pełnego wczytania się, może posłużyć kilka przydatnych narzędzi. Warto skorzystać z:

  • Google PageSpeed Insights
  • GTmetrix
  • WebPageTest
  • Lighthouse
  • Dareboost
  • Pingdom Website Speed Test

  • Warto zawierzyć testowanie strony przede wszystkim narzędziom oferowanym przez Google, czyli PageSpeed Insights oraz Lighthouse. Pamiętajmy, by do testowania strony podchodzić jak do ważnej diagnozy lekarskiej - czasem warto zasięgnąć opinii kilku specjalistów. Dlatego lepiej nie opierać decyzji o działaniach optymalizacyjnych na wyłącznie jednym teście, lecz wykonać kilka niezależnych testów na różnych stronach.

    Podsumowując: szybkość ładowania strony to kluczowy czynnik utrzymania użytkownika na stronie, wpływający na jego User Experience. Przekłada się to automatycznie na jakość strony w oczach wyszukiwarki, co skutkuje lepszym lub gorszym pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania. Warto zatem optymalizować czas wczytywania strony, by zadowolić odbiorców i wyszukiwarkę. Przy testach wydajności pamiętajmy, by wykonać ich kilka i porównać wyniki, a następnie podjąć decyzje co do działań optymalizacyjnych. Powodzenia w przyspieszaniu ładowania własnej strony!

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Click-through rate. Co o stronie mówi współczynnik CTR?
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu strony
  • Jakościowe backlinki - istotny element pozycjonowania strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski