SXO, czyli SEO+UX. Jak strategia wpływa na pozycjonowanie strony?

SXO to strategia w marketingu internetowym, której popularność stale wzrasta. Zakłada optymalizację nie tylko pod kątem SEO, ale i UX. Na czym polega SXO? Jakie działania wchodzą w skład tej strategii i jak pozwala wpływać na pozycjonowanie strony? W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania i wzbogacić nasz wywód o kilka cennych wskazówek. Zachęcamy do przeczytania.

Co to jest SXO?


Jak wspomnieliśmy, SXO (Search Experience Optimization - optymalizacja doświadczenia wyszukiwania) jest strategią, stanowiącą połączenie działań SEO (Search Engine Optimization) oraz UX (User Experience). Jej ideą jest dostarczanie wartościowej treści, dzięki której zadowolimy algorytmy wyszukiwarki i zoptymalizujemy stronę pod kątem wyników wyszukiwania (aspekt SEO), a także stworzymy intuicyjny interfejs i dostarczymy wartość i użyteczność dla użytkownika (aspekt UX).

Cele, które spełnia strategia SXO, są zatem następujące:

  1. Poprawić doświadczenie użytkownika (UX). SXO dąży do zapewnienia, że użytkownicy znajdą wartościową i łatwą do zrozumienia treść oraz będą mieli pozytywne wrażenia z interakcji ze stroną.
  2. Zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania. Poprzez optymalizację strony pod kątem wyszukiwania i dostarczanie wartościowych treści, SXO może pomóc zwiększyć pozycje strony w SERP (Search Engine Results Page - strona z wynikami wyszukiwania).
  3. Zwiększyć konwersje. Poprawa doświadczenia użytkownika i łatwość nawigacji mogą przyczynić się do zwiększenia konwersji, takich jak zakupy, subskrypcje lub inne działania pożądane przez właściciela strony.

Przede wszystkim jednak warto wiedzieć, czego oczekuje od nas Google. Według wyszukiwarki świetna strona to taka, na której użytkownik kończy proces wyszukiwania. Nie wraca do wyników wyszukiwania, nie kontynuuje żmudnego przekopywania się przez wiele stron, by spełnić swoją potrzebę. To na naszej stronie znalazł to, czego chciał - tu jest świetna treść, tu jest produkt lub usługa, której tak pragnął, tu jego doświadczenie (UX) jest wyjątkowo przyjemne. Taką stronę, która jednocześnie będzie bardzo dobra w oczach samej wyszukiwarki, stworzymy właśnie dzięki podejściu SXO: SEO + UX.

SXO, czyli SEO+UX. Jak strategia wpływa na pozycjonowanie?


Jakie obszary bada się przy planowaniu SXO?


Przy planowaniu strategii SXO bada się - jak nietrudno się domyślić - obszary wspólne dla SEO i UX. Są to przede wszystkim:

  • działania związane z optymalizacją treści pod kątem SEO; słowa kluczowe, pod które jest pozycjonowana strona (oraz pod jakie ewentualnie powinna być); tutaj konieczne jest często przez nas omawiane badanie słów kluczowych,
  • poprawność treści, a także jej styl i unikalność (czy niesie dodatkową wartość dla użytkownika); meta dane (meta tytuły oraz meta opisy, które stanowią wskazówkę zarówno dla odbiorców, co robotów wyszukiwarki); atrakcyjność contentu,
  • techniczne zagadnienia witryny,
  • szybkość ładowania strony (bardzo istotne zagadnienie; polecamy lekturę artykułu na ten temat: Szybkość ładowania strony a SEO i UX),
  • dopasowanie strony do różnego rodzaju urządzeń, czyli jej responsywność,
  • analiza strony pod kątem ewentualnych kar od Google - czy istnieją obszary, które powinny ulec znacznej poprawie?
  • Działania w ramach SXO


    Przed chcącym zastosować strategię SXO specjalistą stoi wyzwanie połączenia działań SEO i UX. Jak podejść do niego w prawidłowy sposób? Konieczne będą poniższe działania.

  • Badanie słów kluczowych i analiza konkurencji. Na początku należy przeprowadzić keyword research, by zlokalizować najwartościowsze pojęcia i frazy w swojej branży. Pomoże w tym analiza konkurencji; warto bowiem wzorować się na najlepszych graczach na rynku i zrozumieć, na czym opierają swoją strategię. Badanie słów kluczowych pod kątem konkurentów okaże się zatem przydatne. Warto poznać też intencję wyszukiwania naszych potencjalnych odbiorców. Do keyword research wykorzystamy takie narzędzia jak Google Keyword Planner czy Ahrefs.
  • Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania. Musimy opracować wartościowe, oryginalne i angażujące treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników. Wykorzystywać słowa kluczowe w naturalny sposób oraz optymalizować nagłówki, metadane i treść pod kątem SEO.
  • Dbałość o responsywność strony. Czyli upewnienie się, że nasza strona działa prawidłowo na każdym rodzaju urządzeń (komputery, smartfony, tablety). Coraz więcej użytkowników Internetu przegląda go na telefonach, w związku z czym należy skupić szczególną uwagę na tej wersji witryny.
  • UI, czyli User Interface. Dbałość o czytelny i komunikatywny interfejs użytkownika to bardzo ważny element w ramach optymalizacji UX strony. Interfejs to zbiór elementów, dzięki którym następuje komunikacja na linii użytkownik - witryna. Polecamy lekturę artykułu na ten temat: UI, czyli User Interface, a SEO i UX strony
  • Optymalizacja prędkości ładowania strony. Strona powinna ładować się szybko, w związku z tym musimy zlokalizować i optymalizować elementy, które mogą ją spowalniać. Przydatne okażą się raporty z bezpłatnego narzędzia Google PageSpeed Insights. Szybkość strony bada algorytm Core Web Vitals, składający się z trzech metryk: CLS, FID, LCP.
  • Usprawnienie nawigacji w obrębie witryny. Projektowanie intuicyjnej nawigacji, umożliwiającej użytkownikom łatwe znalezienie potrzebnych informacji i przejście do kolejnych sekcji strony.
  • Optymalizacja adresów URL. Zadbanie o ich czytelność i przejrzystość dla użytkowników i dla wyszukiwarek. Adres URL powinien jasno komunikować tematykę strony, do której kieruje. Dodatkowo jego estetyka wpływa na zaufanie do witryny i nie wywołuje myśli "Ta strona wygląda podejrzanie...". Piszemy o tym w artykule: Przyjazny adres URL - czyli jaki?
  • Wykorzystanie techniki Call to action (CTA). Umieszczanie klarownych i zachęcających CTA, które kierują użytkowników do pożądanych działań, takich jak zakup, subskrypcja newslettera czy nawiązanie kontaktu. CTA najczęściej realizuje się poprzez rzucające się w oczy przyciski z odpowiednimi hasłami - "Sprawdź naszą ofertę", "Zadzwoń już dziś", "Dowiedz się więcej i skorzystaj z promocji", etc.
  • Optymalizacja formularzy dostępnych na stronie. Udoskonalanie formularzy, eliminacja zbędnych pól oraz testowanie ich skuteczności w celu zwiększenia liczby wypełnień i konwersji. Formularz powinien być prosty, zrozumiały; jeżeli dotyczy skomplikowanych zagadnień i składa się z wielu etapów, warto zadbać o stosowne instrukcje.
  • Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego. Tworzenie treści, które odpowiadają na pytania zadawane w formie głosowej, a także dostosowanie struktury strony do wyszukiwania głosowego. Coraz więcej użytkowników nie wpisuje zapytań, a dyktuje je. Takie zapytania częstokroć są dłuższe i zawierają słowa kluczowe długiego ogona (long tail keywords). W związku z tym warto tworzyć treść również z wykorzystaniem takich nietypowych fraz, żeby zyskać szansę dotarcia do pewnej niszy contentowej. Użytkownicy i wyszukiwarki to doceniają.
  • Dbanie o bezpieczeństwo strony. Certyfikat SSL, regularne aktualizacje oprogramowania oraz stosowanie najlepszych praktyk zabezpieczeń w celu ochrony danych użytkowników i zapewnienia zaufania. Jest to szczególnie istotne, jeśli nasza strona ma do czynienia z poufnymi danymi użytkowników. Powinniśmy wtedy zapewnić ich, że mogą nam powierzyć takie dane, gdyż dbamy o wyjątkową ochronę. Z takimi danymi mają do czynienia na przykład strony z kategorii YMYL - Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). To strony o szczególnym wpływie na dobrobyt ludzi, np. witryny medyczne, prawnicze, finansowe.
  • Monitorowanie i analiza danych. Regularne monitorowanie danych analitycznych, takich jak wskaźniki użyteczności strony, zachowania użytkowników i wyniki wyszukiwania. Podejmowanie działań optymalizacyjnych na podstawie zebranych informacji. Testy A/B - czyli analizowanie różnych rozwiązań i wybieranie tych, które są najlepsze.

  • Strony, które najczęściej stosują strategię SXO (SEO+UX), to przede wszystkim e-commerce, usługi turystyczne, portale firmowe, a także blogi i strony informacyjne. Dbają o świetne doświadczenie użytkownika (UX), jednocześnie możliwie najbardziej optymalizując stronę pod wymogi SEO. Są to branże, w których walka o uwagę użytkownika jest szczególnie wysoka, dlatego należy zachęcić go responsywną, wartościową stroną, korzystanie z której jest przyjemnym doświadczeniem. Działania SXO pomagają zbalansować odpowiedź na wymagania użytkowników oraz wyszukiwarek.

    W przypadku sklepów internetowych najważniejsze jest zwiększenie liczby transakcji, zmniejszenie przypadków porzucenia koszyka, zwiększenie przypadków dodania produktów do tego koszyka. Ogólnie najważniejszym celem jest wzrost konwersji bezpośrednio powiązanych ze sprzedażą.

    Jeśli chodzi o strony z usługami, najważniejsze jest zwiększenie liczby leadów. Inne cele to zapisanie się do newslettera, pobranie materiałów.

    W przypadku stron nastawionych na treści głównym celem jest sprawienie, by użytkownik dłużej przebywał na stronie (dwell time). Liczy się też to, by nie opuścił witryny po zapoznaniu się z jedną sztuką treści, ale i kliknął w inne. Pomniejsze cele to interakcje takie jak obejrzenie filmu czy powiększenie obrazka. SXO pomaga ściągnąć przy tym wartościowy ruch na stronę.

    SXO to przyszłość?


    Bez wątpienia SXO to rewolucyjna strategia, gdyż nie skupia się wyłącznie na samym SEO lub samym UX, a stanowi ich fuzję, wyciągając z nich to, co najlepsze. Dbamy nie tylko o dobre aspekty treści, właściwe słowa kluczowe i zaspokojenie algorytmów wyszukiwarek, ale i jak najlepsze doświadczenie użytkownika. Co bowiem z tego, że napiszemy obfity w słowa kluczowe tekst albo zaoferujemy fajną usługę, jeśli sama strona będzie kompletnie niezachęcająca w oczach odbiorcy? Dlatego stawianie na optymalizację pod kątem SEO przy jednoczesnym oferowaniu użytkownikowi przyjemnego doświadczenia i mile spędzonego na stronie czasu leżą u podstaw SXO, która wytycza nową ścieżkę w projektowaniu stron.

    Strategia SXO ze względu na łączenie zalet SEO i UX jest najczęściej wykorzystywana przez omawiane już strony z gałęzi e-commerce, gdzie konwersje są nie tyle na pierwszym miejscu, ile bez nich istnienie strony nie ma wręcz sensu.

    Podsumowując: SXO, stanowiące połączenie SEO i UX, to świetna strategia do budowania responsywnych, wartościowych stron, zapewniających doskonałe doświadczenie użytkownika i jednocześnie realizujących surowe wymagania wyszukiwarek. Działania SXO są wieloaspektowe; wymagają od nas konkretnych decyzji i skupienia się na mnogości zagadnień. Pozwalają zwiększać konwersje, przyciągają więcej użytkowników i wspierają biznes, prowadzony w Internecie. Prowadzenie kompleksowej strategii SXO może przynieść korzyści szczególnie w długim okresie, wspierając sukces Twojej strony internetowej w dynamicznym świecie online.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Content Marketing: jakość czy ilość? Jaką strategię wybrać?
  • Co jest skuteczniejsze - SEO czy SEM? Którą strategię wybrać?
  • Artykuły sponsorowane: jak wykorzystać je w strategii SEO?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem Content Marketing z AI i UX, by lepiej optymalizować swoją stronę.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski