Działania w ramach SXO
Przed chcącym zastosować strategię SXO specjalistą stoi wyzwanie połączenia działań SEO i UX. Jak podejść do niego w prawidłowy sposób? Konieczne będą poniższe działania.
Badanie słów kluczowych i analiza konkurencji. Na początku należy przeprowadzić keyword research, by zlokalizować najwartościowsze pojęcia i frazy w swojej branży. Pomoże w tym analiza konkurencji; warto bowiem wzorować się na najlepszych graczach na rynku i zrozumieć, na czym opierają swoją strategię. Badanie słów kluczowych pod kątem konkurentów okaże się zatem przydatne. Warto poznać też intencję wyszukiwania naszych potencjalnych odbiorców. Do keyword research wykorzystamy takie narzędzia jak Google Keyword Planner czy Ahrefs.
Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania. Musimy opracować wartościowe, oryginalne i angażujące treści, które odpowiadają na pytania i potrzeby użytkowników. Wykorzystywać słowa kluczowe w naturalny sposób oraz optymalizować nagłówki, metadane i treść pod kątem SEO.
Dbałość o responsywność strony. Czyli upewnienie się, że nasza strona działa prawidłowo na każdym rodzaju urządzeń (komputery, smartfony, tablety). Coraz więcej użytkowników Internetu przegląda go na telefonach, w związku z czym należy skupić szczególną uwagę na tej wersji witryny.
UI, czyli User Interface. Dbałość o czytelny i komunikatywny interfejs użytkownika to bardzo ważny element w ramach optymalizacji UX strony. Interfejs to zbiór elementów, dzięki którym następuje komunikacja na linii użytkownik - witryna. Polecamy lekturę artykułu na ten temat: UI, czyli User Interface, a SEO i UX strony
Optymalizacja prędkości ładowania strony. Strona powinna ładować się szybko, w związku z tym musimy zlokalizować i optymalizować elementy, które mogą ją spowalniać. Przydatne okażą się raporty z bezpłatnego narzędzia Google PageSpeed Insights. Szybkość strony bada algorytm Core Web Vitals, składający się z trzech metryk: CLS, FID, LCP.
Usprawnienie nawigacji w obrębie witryny. Projektowanie intuicyjnej nawigacji, umożliwiającej użytkownikom łatwe znalezienie potrzebnych informacji i przejście do kolejnych sekcji strony.
Optymalizacja adresów URL. Zadbanie o ich czytelność i przejrzystość dla użytkowników i dla wyszukiwarek. Adres URL powinien jasno komunikować tematykę strony, do której kieruje. Dodatkowo jego estetyka wpływa na zaufanie do witryny i nie wywołuje myśli "Ta strona wygląda podejrzanie...". Piszemy o tym w artykule: Przyjazny adres URL - czyli jaki?
Wykorzystanie techniki Call to action (CTA). Umieszczanie klarownych i zachęcających CTA, które kierują użytkowników do pożądanych działań, takich jak zakup, subskrypcja newslettera czy nawiązanie kontaktu. CTA najczęściej realizuje się poprzez rzucające się w oczy przyciski z odpowiednimi hasłami - "Sprawdź naszą ofertę", "Zadzwoń już dziś", "Dowiedz się więcej i skorzystaj z promocji", etc.
Optymalizacja formularzy dostępnych na stronie. Udoskonalanie formularzy, eliminacja zbędnych pól oraz testowanie ich skuteczności w celu zwiększenia liczby wypełnień i konwersji. Formularz powinien być prosty, zrozumiały; jeżeli dotyczy skomplikowanych zagadnień i składa się z wielu etapów, warto zadbać o stosowne instrukcje.
Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwania głosowego. Tworzenie treści, które odpowiadają na pytania zadawane w formie głosowej, a także dostosowanie struktury strony do wyszukiwania głosowego. Coraz więcej użytkowników nie wpisuje zapytań, a dyktuje je. Takie zapytania częstokroć są dłuższe i zawierają słowa kluczowe długiego ogona (long tail keywords). W związku z tym warto tworzyć treść również z wykorzystaniem takich nietypowych fraz, żeby zyskać szansę dotarcia do pewnej niszy contentowej. Użytkownicy i wyszukiwarki to doceniają.
Dbanie o bezpieczeństwo strony. Certyfikat SSL, regularne aktualizacje oprogramowania oraz stosowanie najlepszych praktyk zabezpieczeń w celu ochrony danych użytkowników i zapewnienia zaufania. Jest to szczególnie istotne, jeśli nasza strona ma do czynienia z poufnymi danymi użytkowników. Powinniśmy wtedy zapewnić ich, że mogą nam powierzyć takie dane, gdyż dbamy o wyjątkową ochronę. Z takimi danymi mają do czynienia na przykład strony z kategorii YMYL - Your Money, Your Life (Twoje pieniądze, Twoje życie). To strony o szczególnym wpływie na dobrobyt ludzi, np. witryny medyczne, prawnicze, finansowe.
Monitorowanie i analiza danych. Regularne monitorowanie danych analitycznych, takich jak wskaźniki użyteczności strony, zachowania użytkowników i wyniki wyszukiwania. Podejmowanie działań optymalizacyjnych na podstawie zebranych informacji. Testy A/B - czyli analizowanie różnych rozwiązań i wybieranie tych, które są najlepsze.
Strony, które najczęściej stosują strategię SXO (SEO+UX), to przede wszystkim e-commerce, usługi turystyczne, portale firmowe, a także blogi i strony informacyjne. Dbają o świetne doświadczenie użytkownika (UX), jednocześnie możliwie najbardziej optymalizując stronę pod wymogi SEO. Są to branże, w których walka o uwagę użytkownika jest szczególnie wysoka, dlatego należy zachęcić go responsywną, wartościową stroną, korzystanie z której jest przyjemnym doświadczeniem. Działania SXO pomagają zbalansować odpowiedź na wymagania użytkowników oraz wyszukiwarek.
W przypadku sklepów internetowych najważniejsze jest zwiększenie liczby transakcji, zmniejszenie przypadków porzucenia koszyka, zwiększenie przypadków dodania produktów do tego koszyka. Ogólnie najważniejszym celem jest wzrost konwersji bezpośrednio powiązanych ze sprzedażą.
Jeśli chodzi o strony z usługami, najważniejsze jest zwiększenie liczby leadów. Inne cele to zapisanie się do newslettera, pobranie materiałów.
W przypadku stron nastawionych na treści głównym celem jest sprawienie, by użytkownik dłużej przebywał na stronie (
dwell time). Liczy się też to, by nie opuścił witryny po zapoznaniu się z jedną sztuką treści, ale i kliknął w inne. Pomniejsze cele to interakcje takie jak obejrzenie filmu czy powiększenie obrazka. SXO pomaga ściągnąć przy tym wartościowy ruch na stronę.