Short-form content: czy opłaca się pisać krótkie treści?

Short-form content to dość często spotykany rodzaj treści w Internecie. Jest to forma dostosowana do określonego typu wpisów. W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o long-form content, czyli wpisach długich, wyczerpujących temat. W tym artykule przyjrzymy się z kolei zaletom i wadom krótkich treści i postaramy odpowiedzieć na pytanie, czy w ogóle warto publikować takiego rodzaju wpisy.

Co to jest short-form content?


Short-form content to zwięzłe, niedługie treści. Przyjęło się, że "krótkie treści" zawierają do ok. 1000 słów. Powyżej tej granicy zaczyna się już long-form content (długie, rozbudowane i wyczerpujące treści). Jeśli chodzi o materiały video, short-form to klipy do dziesięciu minut. Tak jak long-form content, short-form może przyjmować postać:

  • artykułów,
  • wpisów blogowych,
  • materiałów video (YouTube, TikTok),
  • postów na social media (Facebook, Instagram),
  • infografik, obrazków.

  • Short-form content jest dobrym rozwiązaniem do szybkiego przekazywania informacji. Ma za zadanie przyciągnąć uwagę użytkowników i generować zaangażowanie w krótkim czasie. Są to treści niewielkie objętościowo, przekazujące daną ideę lub opisujące zagadnienie konkretnie i bez wchodzenia w szczegóły. Najczęściej short-form wykorzystuje się przy okazji tworzenia newsów, informacji o bieżących wydarzeniach.

    Przeciwieństwem short-form jest long-form content. To treści długie, rozbudowane i złożone. Często przyjmują formę poradników lub kompendiów wiedzy na dany temat. Wyczerpują zagadnienie i są cennym źródłem wiedzy.

    Jak tworzyć short-form content?


    Treści tego rodzaju powinny co do zasady przekazać dużo wartości przy niewielkiej objętości. Aby tak się stało, należy:

  • Określić cel - chcemy dostarczyć informację, zaangażować, inspirować, edukować?
  • Zdefiniować temat - ponieważ short-form to zwięzłe treści, wobec tego wybieramy tylko jeden temat. Content tego rodzaju nie rozpisuje się na wiele zagadnień, a tylko na jedno.
  • Dopasować długość - short-form musi być angażujący i krótki, w związku z czym nie powinniśmy rozpisywać się na wiele akapitów. Dostarczamy tylko istotnych informacji, ewentualnie odsyłamy do innych wpisów, które omawiają szerzej wspomniane poboczne zagadnienia.
  • Korzystać z pomocy wizualnych - w short-formie bardzo przydatne są infografiki, zdjęcia i klipy video. Dzięki temu możemy zwiększyć zaangażowanie i pomóc odbiorcom zapamiętać treść.
  • Wykorzystywać linkowanie wewnętrzne - wpisy newsowe są dobrym miejscem do wstawiania linków do dłuższych artykułów na witrynie, zwiększając tym samym ich wyświetlenia.
  • Być kreatywnym - short-form często dotyczy newsów i bieżących wydarzeń, dlatego kreatywne nagłówki i treść mogą okazać się przydatne w wyróżnieniu się w tłumie. Pamiętajmy jednak, by unikać clickbaitu i fałszywych sensacji, które negatywnie działają na odbiór treści przez użytkowników.
  • Zalety i wady short-form content


    Zalety


  • Łatwe przyciągnięcie uwagi,
  • szybkie przekazanie informacji,
  • optymalne do użytku na platformach społecznościowych,
  • wysoka "klikalność", zwłaszcza jeżeli piszemy o istotnym bieżącym wydarzeniu, która może przyciągnąć sporo linków zwrotnych (backlinks),
  • wymagają mniejszego nakładu czasu oraz pracy.

  • Wady


  • Ograniczenie tematyczne (jak pisaliśmy wyżej - jeden temat na artykuł),
  • brak możliwości przekazania bardziej złożonych koncepcji,
  • krótka żywotność tego rodzaju treści,
  • mniejsze pole do wykorzystania słów kluczowych (keywords).

  • Co wybrać - short-form czy long-form content?


    Tak naprawdę wszystko zależy od kontekstu treści, które tworzymy. Pewne treści bardziej nadają się do krótkiej formy, inne do długiej. Przy wyborze formy musimy brać pod uwagę właśnie kontekst, a także grupę docelową, jak i aktualne możliwości tworzenia contentu (czas, zasoby ludzkie).

    Krótkie treści będą więc idealne do newsów, wpisów sprzedażowych, postów na social media. Długie z kolei przydadzą się, jeśli chcemy pokryć wiele zagadnień w jednym artykule, stworzyć kompendium wiedzy na dany temat i tworzyć evergreen content - treści wiecznie żywe.

    Kto często wykorzystuje short-form content?


    Niekwestionowanymi królami short-form contentu są takie marki i platformy jak X (dawniej znany jako Twitter; platforma pozwala na wpisy o maksymalnej długości 280 znaków), Instagram (który pozwala wrzucić jednorazowo do 10 zdjęć lub ograniczonej długości filmy), a także ogólnoświatowe portale newsowe - CNN, The New York Times, BBC News. Krótkich i zwięzłych newsów, głównie o tematyce politycznej i ekonomicznej, dostarcza Bloomberg. W Polsce ich odpowiednikami są Onet, Interia czy WP (portale internetowe), a także strony gazet i dzienników - Rzeczpospolita, Fakt czy Wyborcza.

    Podsumowując: short-form content warto wykorzystywać wtedy, gdy chcemy dostarczyć użytkownikom szybkich, skondensowanych treści. Jednocześnie warto maksymalizować użyteczność tego rodzaju treści i dodawać linkowanie wewnętrzne oraz stawiać na kreatywność. Krótkie oraz długie formy treści mają swoje wady i zalety, dlatego trzeba określić cel i funkcje, które chcemy spełnić, zanim przystąpimy do ich tworzenia.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu stron
  • Long-tail keywords: jak działają frazy długiego ogona?
  • Breadcrumbs - jak ścieżka z okruszków wpływa na SEO strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski