Sezonowe słowa kluczowe - funkcje
Sezonowe słowa kluczowe pozwalają nam przede wszystkim znacząco zwiększyć ruch na stronie. W okresie popularności danych haseł warto je wykorzystać w treściach publikowanych na stronie, dzięki czemu zyskamy szansę pozycjonowania się na te frazy i dotarcia do większego grona odbiorców. Przekłada się to jednocześnie na poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania (
SERP). Dodatkowo sezonowe słowa kluczowe zwiększają zaangażowanie i zainteresowanie użytkowników, którzy chętniej wykonają określone działania na stronie (np. zapisanie się poprzez formularz albo dokonanie zakupu). Przydatne w tym kontekście okażą się
interaktywne treści (interactive content), czyli właśnie takie, które zachęcają użytkowników do działania i wpływają na konwersję.
Nasze sezonowe słowa kluczowe podlegają identycznym regułom, co zwyczajne frazy. Oznacza to między innymi, że mogą przyjmować różne formy - np. krótkie słowa kluczowe, czyli
frazy fat head. Składają się z 1-2 słów i mają wydźwięk ogólny. To na przykład:
moda zimowa,
prezenty świąteczne,
stroje halloweenowe.
Sezonowe słowa kluczowe mogą być też długie i dość niecodzienne - pod takie również warto się pozycjonować, gdyż mogą stanowić wyjątkową wartość dla poszukujących szczegółowych informacji internautów.
Frazy długiego ogona (long-tail keywords) to frazy zawierające 3 i więcej słów; są złożone, skomplikowane i unikatowe. To na przykład:
jak upiec pyszne ciasto na święta wielkanocne,
najlepsze pomysły na niecodzienny strój na Halloween,
jak ominąć korki na Zakopiance w trakcie ferii zimowych.
Sezonowe kontra wiecznie zielone słowa kluczowe
Przeciwieństwem sezonowych słów kluczowych są wiecznie zielone słowa kluczowe. Są to hasła aktualne przez cały rok, na które nie ma wpływu żadne święto, pora roku, moda czy trend. Przydają się do tworzenia treści, które najczęściej przyjmują formę poradników na określone tematy. Ideą tak zwanego
evergreen content (treści zawsze żywych, wiecznie zielonych) jest to, że mogą być wyszukane w dowolnym momencie i z biegiem czasu nie tracą na świeżości (ale wymagają aktualizacji co jakiś czas, jeśli to konieczne). Taki content pozwala na trwałe zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania i wzrost zaufania użytkowników, oczywiście jeśli jest odpowiednio stworzony i wypozycjonowany.
Przykładowe wiecznie zielone zapytania / słowa kluczowe:
jak upiec szarlotkę,
ile gotować jajko,
najlepsze filmy kryminalne,
najlepsze powieści fantasy,
piosenkarze brytyjscy,
znani polscy sportowcy,
jak wymienić żarówkę,
co to jest promieniowanie UV.
Jak wykorzystać sezonowe słowa kluczowe w planowaniu treści?
Wiesz już, że sezonowe słowa kluczowe warto wykorzystać w treściach na swojej stronie. Przyjrzyjmy się teraz kilku krokom, które warto podjąć przy ich planowaniu i wdrażaniu.
Planowanie. Żeby odnaleźć i zaplanować słowa kluczowe pod tworzenie treści, warto śledzić aktualne trendy (bardzo przydatne do tego będą media społecznościowe, będące swoistym zwierciadłem aktualnych mód i trendów), mieć świadomość nadchodzących świąt i zmian pór roku, które mogą być źródłami określonych haseł, a także dokonać odpowiedniego keyword research (badania słów kluczowych).
Tworzenie dedykowanych treści. Twórzmy treści tematycznie związane z sezonowymi słowami kluczowymi, np. artykuły, przewodniki, poradniki, które odpowiadają na pytania lub potrzeby użytkowników w danym sezonie. I tak: blogi i sklepy modowe powinny trzymać rękę na pulsie w temacie sezonowych zmian w modzie, branża turystyczna pilnować tematów wakacji, wyjazdów i ferii sezonowych, a sklepy sprzedające określone artykuły skupiać się na trendach, modach i wyszukiwaniach, które cechują daną porę roku, święta i inne okoliczności.
Optymalizacja treści. Przy tworzeniu contentu nie zapominajmy o jego optymalizacji. Umieszczajmy sezonowe słowa kluczowe nie tylko w treści, ale i w nagłówkach, metadanych (meta tytułach oraz meta opisach), opisach alternatywnych grafik (atrybuty alt) i tekstach zakotwiczenia linków (anchor text).
Wszystkie prowadzone działania naturalnie powinny podlegać monitoringowi i analizie. Sprawdzajmy, które treści odnoszą największy sukces i najlepiej przekładają się na konwersję i optymalizujmy je.
Do badania słów kluczowych przydadzą się takie narzędzia jak:
Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush, Semstorm. Dodatkowo do badania trendów w wyszukiwarce przyda się
Google Trends.
Rozkład wyszukiwań frazy "prezenty na Boże Narodzenie" na przestrzeni roku. Jak widać, ludzie zaczynają się interesować hasłem jesienią, potem fraza osiąga szczyt zainteresowania w okolicy świąt, by drastycznie zmaleć niemal do zera już w styczniu i utrzymać się na tym poziomie przez większość roku. (źródło: Google Ads)
Podobnie wygląda rozkład wyszukiwań frazy "Last Christmas", czyli tytułu popularnej piosenki zespołu Wham!, która dominuje we wszystkich centrach handlowych już od połowy jesieni. Ta oraz inne piosenki (np. "All I want for Christmas is you" Mariah Carey) są obiektem żartów, gdyż ich popularność rośnie ogromnie jesienią, kiedy mało kto zaprząta sobie głowę świętami, a już słychać je we wszystkich sklepach, po czym na resztę roku, tuż po Bożym Narodzeniu, każdy zapomina o ich istnieniu. (źródło: Google Ads)
Tu z kolei przedstawiony jest rozkład wyszukiwań dla frazy "wakacje Bałtyk". Szczyt popularności tej frazy przypada na miesiące wakacyjne, ale jak widać niektórzy użytkownicy wyszukują ją już zimą, kiedy planują z wyprzedzeniem urlop. Dlatego warto mieć na uwadze takie nietypowe zachowania pewnych sezonowych fraz. (źródło: Google Ads)