SERP — co to jest i jakie ma znaczenie dla SEO oraz Content Marketingu?

SERP to pojęcie, które bardzo często pojawia się w kontekście SEO i contentu. Jak łączy się z tymi dziedzinami i jaki ma wpływ na naszą działalność w Internecie?

SERP - co to jest?


SERP - Search Engine Results Page - to strona z wynikami wyszukiwania. Pojawia się w odpowiedzi na wpisane w okno wyszukiwarki zapytanie. Stanowi listę stron, które wyszukiwarka dopasowuje pod dane hasło. W oparciu o skomplikowane algorytmy system stara się dopasować optymalne wyniki, dostarczające informacji o zapytaniu.

W języku polskim słowo "SERP" weszło do mowy potocznej w kręgu specjalistów SEO i contentu. Odmienia się je przez przypadki i przyjęło się stosować takowy zapis w tekstach. Tak więc spotkamy się niejednokrotnie z takimi przypadkami, jak "SERP-y", "SERP-ach" czy "SERP-om", również w tym artykule.

Elementy składowe SERP


Na stronie z wynikami wyszukiwania pojawiają się takie elementy jak:

  • Linki organiczne. Inaczej linki niepłatne. Jest ich najwięcej. Są wyświetlane w oparciu o dopasowanie strony pod wytyczne wyszukiwarki (algorytmy).
  • Linki płatne (sponsorowane), czyli reklamy. Pojawiają się w SERP-ach jako rezultat kampanii reklamowych. Oznaczone odpowiednim hasłem, np. "Sponsorowane".
  • Elementy dodatkowe. Mogą to być mapy, recenzje, grafiki. Często w odpowiedzi na zapytanie pojawia się ramka z podobnymi zapytaniami. Można je rozwinąć i przeczytać fragment treści ze strony bez odwiedzania jej. Na przykład dla zapytania "jak zrobić zrzut ekranu" pojawia się ramka "Więcej pytań". Zawiera hasła takie jak "jak zrobić zrzut ekranu na komputerze" czy "czemu nie mogę zrobić zrzutu ekranu na telefonie". Ramka z fragmentem treści, który odpowiada na zapytanie, prowadząca do strony z pełnym artykułem, nazywa się featured snippet.
  • Znaczenie SERP dla SEO i Content Marketingu


    SEO


  • Pozycja w SERP ma ogromne znaczenie dla ruchu na stronie. Im wyższa, tym większa szansa na odwiedzenie witryny. Wyniki na pierwszej stronie mają nieporównywalnie większe szanse na odwiedziny.
  • Strategia SEO powinna być w dużej mierze oparta na badaniu treści i fraz, pojawiających się w SERP-ach. W końcu dane wyniki nie pojawiły się tam przypadkiem!


  • Content Marketing


  • Analiza zawartości SERP pozwala zrozumieć, jakie treści i słowa kluczowe zawierać na swojej stronie, by również znaleźć się wysoko w wynikach.
  • Tworzenie treści tak, by znalazły się w featured snippets, pozwala na zwiększenie widoczności strony. Warto o to zadbać.
  • SERP to doskonałe miejsce do analizy konkurencji i zobaczenia, na co w praktyce pozycjonują się inne strony.


  • SERP-y to kluczowy obszar dla specjalistów SEO i content marketingu. Ma ogromny wpływ na widoczność strony i jej sukces w działaniach internetowych. Celem content marketingu, poza niesieniem wartości dla użytkownika, jest właśnie zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Zastanówmy się, jakie działania podjąć w celu właściwego pozycjonowania strony w SERP.

    Jak dopasować strategię SEO i Content Marketingu pod SERP?


    Planując swoją strategię SEO + Content Marketing, musimy wziąć pod uwagę kilka ważnych działań.

    1. Keyword research. Badanie słów kluczowych. Absolutna podstawa przy prowadzeniu strony internetowej i budowaniu contentu. Dopasowanie słów kluczowych pod stronę i konkretną branżę. Dobór słów o wysokim potencjale. Możemy skorzystać z takich narzędzi jak Ahrefs czy Google Keyword Planner.
    2. Optymalizacja treści. Gotowe treści musimy cały czas optymalizować, a także aktualizować. Optymalizacja w tym kontekście oznacza dopasowanie contentu do słów kluczowych tak, by odpowiadał na zapytania użytkowników. Dodatkowo istotne są metadane - meta tytuły i meta opisy, a także dobre nagłówki (H1, H2, H3).
    3. Odpowiednie działania linkowe. Dzięki tworzeniu świetnego contentu zyskujemy szansę na zyskanie wartościowych backlinków. Innym słowy - inne strony będą linkowały do naszej. Linki należy stale monitorować i ewentualnie usuwać te, które są niskiej jakości lub spamowe. Zapoznaj się z pojęciem link juice.
    4. Optymalizacja techniczna. Zadbajmy o dostępność strony na urządzeniach mobilnych oraz szybkość ładowania.
    5. Promowanie treści. Warto zachęcać użytkowników do odwiedzenia witryny na różnych kanałach. Np. poprzez social media - Facebook, Instagram. Odpowiednia promocja przyciąga ruch.
    6. Narzędzia Google do monitorowania strony. Regularnie monitoruj kondycję swojej strony, sprawdzaj, jaki content generuje ruch i co trzeba zmienić. Warto skorzystać z takich narzędzi jak Google Search Console i Google Analytics.
    7. Dostosowuj swoją strategię do raportów z profesjonalnych narzędzi oraz najnowszych zmian w algorytmach wyszukiwarek!


    SERP a algorytmy wyszukiwarki Google


    Algorytmy Google stale monitorują strony i wpływają na ich pozycje w wynikach wyszukiwania. Znajomość wytycznych algorytmów jest kluczowa dla odpowiedniego tworzenia treści na stronę. Dzięki temu zyskujemy szansę na wskoczenie na wyższe miejsce w SERP-ach.

    Poniżej znajdują się najważniejsze algorytmy Google, których znajomość pozwoli nam na optymalizację strony. Dokładniej omawiamy je w osobnych artykułach - zachęcamy do lektury!

  • Google Panda,
  • Google Pingwin,
  • Google Koliber,
  • Google PageRank,
  • Google BERT.

  • Google dysponuje o wiele większą liczbą algorytmów, jednak powyższe uznaje się za sztandarowe. Dodatkowo warto zapoznać się z pojęciami: E-A-T oraz YMYL. Są istotne zwłaszcza dla stron, których informacje dotyczą zdrowia, finansów i dobrobytu ludzi.

    SERP - dodatkowe informacje i ciekawostki


  • Wyszukiwarki coraz bardziej personalizują wyniki. Może się okazać, że dwie osoby otrzymają różne wyniki dla tego samego zapytania.
  • Wyszukiwanie głosowe. Wyszukiwarki udostępniają możliwość wyszukiwania poprzez mowę. W ten sposób użytkownicy dostarczają często dłuższych i bardziej złożonych zapytań. SERP-y dla takich haseł będą inne niż dla standardowych, krótszych zapytań tekstowych.
  • Różne urządzenia. SERP-y na komputerach oraz na urządzeniach mobilnych mogą się nieco różnić. Jest to spowodowane m.in. algorytmami, które biorą pod uwagę użytkowników mobilnych i dopasowanie strony pod ich urządzenia.
  • E-commerce. SERP-y często pokazują oferty produktowe wraz z cenami. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku haseł typowo produktowych, np. "ekspres do kawy" czy "kolekcja filmowa Gwiezdne Wojny". Dlatego warto zadbać o odpowiednie słowa kluczowe w sklepach internetowych, by zyskać szansę pojawienia się w SERP-ach na frazy produktowe.
  • Wyniki w czasie rzeczywistym. W przypadku bieżących wydarzeń SERP-y mogą pokazywać aktualne dane. Na przykład aktualny wynik meczu piłki nożnej czy wiadomości ze świata.


  • Podsumowując: działania SEO i Content Marketingu, poza niesieniem wartości dla użytkownika, mają na celu optymalizację pozycji strony w SERP. Warto zapoznać się z wytycznymi algorytmów, a także strategiami działań w SERP, by poprawić widoczność swojej witryny.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski