Typy słów kluczowych – krótkie, długie. Jakie wybrać i kiedy?

Typy słów kluczowych dzielimy ze względu na długość frazy, jaką użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę. W związku z tym możemy wyróżnić dwa typy - krótkie i długie. W tym wpisie przyjrzymy się obydwu rodzajom i powiemy, w jakich przypadkach powinniśmy pozycjonować się na jaki typ frazy. Zachęcamy do lektury artykułu.

Frazy ogólne oraz long-tail


Wszystko zaczyna się w momencie, w którym użytkownik wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę. Może się to odbywać na dwa sposoby: wie, czego szuka lub nie wie.

Frazy ogólne (krótkie)


Wpisując bardzo ogólną, krótką frazę, użytkownik chce się zorientować w temacie. Dopiero rozpoczyna poszukiwania. Nie ma dostatecznej wiedzy, by zadać dłuższe, bardziej złożone pytanie. Takie krótkie frazy składają się z 1-2 wyrazów, są zwane ogólnymi lub fat head. To na przykład:

  • telewizory
  • mikrofalówka
  • gotowanie indyka
  • materace
  • Włochy

  • Na takie krótkie frazy warto optymalizować np. podstrony artykułów (artykułów eksperckich). Dlaczego? Ponieważ - tak jak wspomnieliśmy - frazy ogólne wiążą się z tym, że użytkownicy nie wiedzą jeszcze, czego dokładnie szukają. Oni się rozglądają, poznają temat. Warto im pomóc w tych poszukiwaniach, optymalizując pod takie ogólne frazy treści eksperckie. Treści, które pozwolą zapoznać się z zagadnieniem, zdobyć wiedzę, rozważyć opcje, zasięgnąć porady eksperta. Np. telewizory - w specjalistycznym artykule wyjaśnimy, jakie telewizory są dostępne na rynku, jakie marki cieszą się największym uznaniem itd. Oczywiście możemy tam podlinkować już strony kategorii produktowych lub samych produktów, tym niemniej najważniejsze jest zadbanie o poradnikowy charakter treści i edukowanie użytkownika.

    Frazy kilkuwyrazowe (long-tail)


    Frazy składające się z kilku (3 i więcej) wyrazów to tak zwane frazy długiego ogona, long-tail keywords. Użytkownik, który je wpisuje, wyraźnie wie już, czego szuka. Przykładowo:

  • telewizor 42 cale full hd
  • gry akcji na PlayStation
  • firanki białe na taśmie
  • kamera samochodowa z czujnikiem ruchu
  • grabie do wertykulacji trawnika

  • Nasz użytkownik zdążył już dowiedzieć się i zasięgnąć informacji i wie, że jego potrzeby ogrodnicze spełnią właśnie idealne grabie do wertykulacji trawnika. Pod takie frazy tworzymy albo kategorie produktowe, albo optymalizujemy pod nie konkretną stronę produktową. Jeśli mamy w danej kategorii tylko jeden produkt, nie warto tworzyć dla niego osobnej kategorii i wrzucać tam tego jednego produktu. Wydłuża to niepotrzebnie ścieżkę zakupową klienta. Tworzymy po prostu stronę produktową i tam umieszczamy wskazaną frazę kluczową.

    ➡️ W wyborze odpowiednich słów kluczowych pomoże nam właściwie przeprowadzony Keyword research.

    💡 W ramach Szkolenia SEO w Akademii Marketing Online dajemy specjalne kody rabatowe na narzędzia:

  • SEMSTORM (20%)
  • SeoStation (3-miesięczny darmowy pakiet Webmaster SeoStation)

  • Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z SEO, zdobądź cenną wiedzę i doświadczenie oraz odbierz swój kod rabatowy!

    Patryk Wocka


    Kierownik i Główny Ekspert ds. SEO w Marketing Online. W firmie od ponad 10 lat odpowiedzialny za kompleksową realizację projektów SEO, obejmującą optymalizację witryn klientów i proces pozycjonowania na wybrane frazy kluczowe. Odpowiada również za nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektów SEO oraz szkolenia wewnętrzne pracowników z zakresu skutecznych metod pozycjonowania. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, kierunek: Informatyka i Ekonometria. Prywatnie, od wielu lat pasjonat i entuzjasta tematyki marketingu internetowego i technik pozycjonowania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski