SEO – moda czy konieczność?

Nie da się ukryć, że Google jest najpopularniejszą ze wszystkich wyszukiwarek. Do języka potocznego weszło pojęcie "googlowania", czyli szukania czegoś za pomocą Google'a. Również liczby udowadniają nam, że to właśnie Google jest niekwestionowanym liderem - 96,25% wyszukiwań w Polsce (kwiecień 2024) było realizowanych właśnie za pomocą tej wyszukiwarki (a 91%, jeśli chodzi o cały świat).

W związku z tym, prowadząc biznes online, mamy obowiązek wypozycjonować się w Google. Pomogą nam w tym przemyślane i skoordynowane działania SEO - Search Engine Optimization.


Udział wyszukiwarek w procesie wyszukiwania w Polsce - kwiecień 2024


Udział wyszukiwarek w procesie wyszukiwania na świecie - kwiecień 2024

Źródło: gs.statcounter.com

Na podstawie powyższych danych statystycznych widzimy, że - jak wspomnieliśmy we wstępie - to Google jest przodownikiem wśród wszystkich wyszukiwarek (jedynie w Rosji dzieli rynek mniej więcej pół na pół z wyszukiwarką Yandex, a w Chinach jest zablokowany - jego miejsce zajmuje Baidu; pewne kraje mają swoje wyszukiwarki, jak np. Czechy - Seznam, jednak wciąż Google pozostaje tam numerem jeden). Niewielki spadek zanotował w zeszłym roku (2023) w momencie, gdy wyszukiwarka Bing wprowadziła do procesu wyszukiwania sztuczną inteligencję w postaci ChatGPT. Oprócz listy z wynikami wyszukiwania użytkownik otrzymywał tam informacje przetworzone przez AI. Efekt świeżości zagwarantował Bingowi chwilowo większą popularność, jednak wykreowane przez lata przyzwyczajenia skłoniły ostatecznie do powrotu do korzystania z Google.

Nic nie wskazuje na to, by Google stracił swoją pozycję dominującą. Dodatkowo pracuje ciężko nad swoją sztuczną inteligencją - Gemini. Jednak to, czy AI przyjmie się na dobre w wyszukiwarkach, czy też nie, okaże się dopiero za jakiś czas - po wprowadzeniu przetworzonych przez AI wyników wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych, wielu użytkowników chciało wyłączyć tę opcję, preferując "tradycyjne" wyniki wyszukiwania. Jesteśmy niepodważalnie przyzwyczajeni do tego, że otrzymujemy odpowiedzi na nasze zapytania, przez które możemy się "przeklikać", a nie do tego, że ktoś (w tym przypadku AI) te wyniki za nas przeanalizuje.

Nawet jeżeli sztuczna inteligencja - jeden z większych technologicznych przełomów w Internecie ostatnich lat - będzie w przyszłości wykonywała proces wyszukiwania za nas, to i tak musi korzystać z danych oraz wyników, które zbierze w sieci. W związku z tym nasza strona absolutnie musi zawierać adekwatne, wartościowe i jakościowe informacje, by pojawić się w wynikach - czy to "tradycyjnych", czy tych AI. Mimo iż wielu specjalistów wieszczy schyłek SEO - między innymi przez fakt pojawienia się tak potężnych narzędzi jak AI - to takie podejście nie sprawdza się w praktyce. Jako właściciele stron i tak musimy dokładać starań, by wysoko się pozycjonować - wówczas pojawimy się w wynikach wyszukiwania tak, jak do tej pory lub tak, jak wyszuka nas AI.


  • SEO pozwala na zwiększoną widoczność w wyszukiwarkach. Dla większości użytkowników Internetu wyszukiwarki są pierwszym miejscem, w którym szukają informacji. SEO pomaga witrynom pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania, co zwiększa widoczność i szanse na przyciągnięcie ruchu organicznego.
  • SEO buduje zaufanie i wiarygodność. Strony, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, są postrzegane jako wiarygodniejsze i warte zaufania. SEO pomaga budować autorytet witryny poprzez optymalizację treści i budowanie jakościowych linków.
  • SEO zapewnia długoterminowe efekty i oszczędności. Chociaż SEO wymaga czasu i zasobów, jego efekty są długotrwałe w porównaniu do płatnych kampanii reklamowych, które przynoszą korzyści tylko tak długo, jak długo są finansowane. Inwestowanie w SEO przynosi zwrot w postaci stabilnego, długoterminowego ruchu i zwiększonej konwersji.
  • SEO umożliwia dostosowanie do zmieniających się trendów. Algorytmy wyszukiwarek i nawyki użytkowników ciągle się zmieniają. SEO wymusza na firmach dostosowywanie się do tych zmian, co pozwala im być na bieżąco i utrzymywać konkurencyjność na rynku.

  • ➡️ Przeczytaj również: Nadoptymalizacja SEO - jak nie przesadzić z pozycjonowaniem?

    Pytaniem o SEO jako modę czy konieczność zaczynamy nasze Szkolenie z SEO w Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Patryk Wocka


    Kierownik i Główny Ekspert ds. SEO w Marketing Online. W firmie od ponad 10 lat odpowiedzialny za kompleksową realizację projektów SEO, obejmującą optymalizację witryn klientów i proces pozycjonowania na wybrane frazy kluczowe. Odpowiada również za nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektów SEO oraz szkolenia wewnętrzne pracowników z zakresu skutecznych metod pozycjonowania. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, kierunek: Informatyka i Ekonometria. Prywatnie, od wielu lat pasjonat i entuzjasta tematyki marketingu internetowego i technik pozycjonowania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski