Udział wyszukiwarek w procesie wyszukiwania w Polsce - kwiecień 2024
Udział wyszukiwarek w procesie wyszukiwania na świecie - kwiecień 2024
Źródło: gs.statcounter.com
Na podstawie powyższych danych statystycznych widzimy, że - jak wspomnieliśmy we wstępie - to Google jest przodownikiem wśród wszystkich wyszukiwarek (jedynie w Rosji dzieli rynek mniej więcej pół na pół z wyszukiwarką Yandex, a w Chinach jest zablokowany - jego miejsce zajmuje Baidu; pewne kraje mają swoje wyszukiwarki, jak np. Czechy - Seznam, jednak wciąż Google pozostaje tam numerem jeden). Niewielki spadek zanotował w zeszłym roku (2023) w momencie, gdy wyszukiwarka Bing wprowadziła do procesu wyszukiwania sztuczną inteligencję w postaci ChatGPT. Oprócz listy z wynikami wyszukiwania użytkownik otrzymywał tam informacje przetworzone przez AI. Efekt świeżości zagwarantował Bingowi chwilowo większą popularność, jednak wykreowane przez lata przyzwyczajenia skłoniły ostatecznie do powrotu do korzystania z Google.
Nic nie wskazuje na to, by Google stracił swoją pozycję dominującą. Dodatkowo pracuje ciężko nad swoją sztuczną inteligencją -
Gemini. Jednak to, czy AI przyjmie się na dobre w wyszukiwarkach, czy też nie, okaże się dopiero za jakiś czas - po wprowadzeniu przetworzonych przez AI wyników wyszukiwania w Stanach Zjednoczonych, wielu użytkowników chciało wyłączyć tę opcję, preferując "tradycyjne" wyniki wyszukiwania. Jesteśmy niepodważalnie przyzwyczajeni do tego, że otrzymujemy odpowiedzi na nasze zapytania, przez które możemy się "przeklikać", a nie do tego, że ktoś (w tym przypadku AI) te wyniki za nas przeanalizuje.
Nawet jeżeli sztuczna inteligencja - jeden z większych technologicznych przełomów w Internecie ostatnich lat - będzie w przyszłości wykonywała proces wyszukiwania za nas, to i tak musi korzystać z danych oraz wyników, które zbierze w sieci. W związku z tym nasza strona absolutnie musi zawierać adekwatne, wartościowe i jakościowe informacje, by pojawić się w wynikach - czy to "tradycyjnych", czy tych AI. Mimo iż wielu specjalistów wieszczy schyłek SEO - między innymi przez fakt pojawienia się tak potężnych narzędzi jak AI - to takie podejście nie sprawdza się w praktyce. Jako właściciele stron i tak musimy dokładać starań, by wysoko się pozycjonować - wówczas pojawimy się w wynikach wyszukiwania tak, jak do tej pory lub tak, jak wyszuka nas AI.
SEO pozwala na zwiększoną widoczność w wyszukiwarkach. Dla większości użytkowników Internetu wyszukiwarki są pierwszym miejscem, w którym szukają informacji. SEO pomaga witrynom pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania, co zwiększa widoczność i szanse na przyciągnięcie ruchu organicznego.
SEO buduje zaufanie i wiarygodność. Strony, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, są postrzegane jako wiarygodniejsze i warte zaufania. SEO pomaga budować autorytet witryny poprzez optymalizację treści i budowanie jakościowych linków.
SEO zapewnia długoterminowe efekty i oszczędności. Chociaż SEO wymaga czasu i zasobów, jego efekty są długotrwałe w porównaniu do płatnych kampanii reklamowych, które przynoszą korzyści tylko tak długo, jak długo są finansowane. Inwestowanie w SEO przynosi zwrot w postaci stabilnego, długoterminowego ruchu i zwiększonej konwersji.
SEO umożliwia dostosowanie do zmieniających się trendów. Algorytmy wyszukiwarek i nawyki użytkowników ciągle się zmieniają. SEO wymusza na firmach dostosowywanie się do tych zmian, co pozwala im być na bieżąco i utrzymywać konkurencyjność na rynku.
➡️
Przeczytaj również: Nadoptymalizacja SEO - jak nie przesadzić z pozycjonowaniem?
Pytaniem o SEO jako modę czy konieczność zaczynamy nasze Szkolenie z SEO w Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!