Jakie są rodzaje linków? Brandowe, generyczne, EMA

Jedną ze strategii SEO jest link building, czyli pozyskiwanie jakościowych linków od innych witryn w naturalny - w sensie aprobowany przez Google - sposób. Nim zabierzemy się za tę taktykę, powinniśmy wiedzieć, jakie są rodzaje linków, jakie są atrybuty linków oraz jakimi metodami możemy je zdobywać. W tym artykule odpowiemy na pierwsze z tych pytań, dorzucając garść przydatnych wskazówek i informacji. W kolejnym odpowiemy na pytanie drugie. Warto przeczytać!

W artykule omawiamy rodzaje linków zwrotnych - czyli backlinków; są to linki z innych witryn, kierujące do naszej strony.

Rodzaje linków: brandowe, EMA, generyczne


Link brandowy


Link brandowy jest naturalnym rodzajem linku, który pozyskujemy od innej witryny. Anchor text takiego linku to nazwa naszej firmy bądź domeny (przypomnijmy: anchor text to klikalny fragment treści, czyli po prostu tekst linku). Jeśli ktoś umieszcza link do naszej strony w sposób obiektywny, tzn. nie czerpiąc z tego żadnych korzyści czy gratyfikacji, to zrobi to zwyczajnie podając link do naszej domeny. A dokładniej - nie wykorzysta tu żadnego specjalnego słowa kluczowego, na które pozycjonowana jest linkowana strona. Osobie, która linkuje do nas w ten sposób, nasza strona po prostu się spodobała i chce się nią podzielić z innymi, np. w social mediach. Link brandowy przyjmie w kodzie HTML następującą formę:


Jaką siłę oddziaływania ma taki link brandowy? Jeśli zdobędziemy link tego typu z mocnej domeny (czyli zajmującej wysokie pozycje w SERP i cieszącej się dobrą renomą), Google podniesie naszą pozycję w wynikach wyszukiwania na frazy, pod które pozycjonujemy linkowaną stronę. Ponieważ w anchor text nie ma słów kluczowych, to Google podniesie pozycję na te frazy, na które się pozycjonujemy (pod warunkiem, że mamy zrobioną optymalizację).

Link generyczny


Link generyczny różni się od brandowego poprzez anchor text. Nie zawiera nazwy domeny, lecz tekst typu "Kliknij tutaj", "Zobacz więcej". Takie sformułowania to nic innego jak Call to action, czyli wezwanie do działania, mające na celu zaktywizować odbiorcę. Wciąż nie ma tu żadnego słowa kluczowego, związanego z treścią linkowanej strony. Linki tego typu często pojawiają się w przeróżnych publikacjach i artykułach. Link generyczny przyjmie w kodzie HTML następującą formę:


Wygląda to tak, że ktoś pisze artykuł na dany temat i linkuje do nas, pisząc: Więcej znajdziesz tutaj. Słowo "tutaj" to anchor text. I znowu - Google może podnieść naszą pozycję w wynikach wyszukiwania pod te frazy, pod które się pozycjonujemy i pod które wykonaliśmy optymalizację strony.

Link EMA


EMA to skrót od Exact Match Anchor - są to linki, których tekst zawiera frazę kluczową, na jaką faktycznie się pozycjonujemy. Przykładowo: tekst linku zawiera wybraną frazę, np. "powieści historyczne", "zakładanie ogródka", "sposoby na mszyce" czy "materace", a strona, do której kieruje, jest optymalizowana w oparciu właśnie o te frazy. Link EMA przyjmie w kodzie HTML następującą formę:


Długo uważano linki tego rodzaju za najlepsze w SEO. Mocno podnosił pozycję strony, gdyż zawiera frazę kluczową. Kiedyś za pomocą linków EMA można było niejako "wmówić" Google'owi, że nasza strona powinna zajmować wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Takie zjawisko to Google bombing. Wyszukiwarka zmieniła jednak swój algorytm i teraz nie mamy szans zdobyć wysokich pozycji, otrzymując linki zwrotne zawierające określoną frazę, jeśli tejże frazy nie mamy na linkowanej stronie.

Linki Exact Match Anchor stały się najbardziej toksycznymi linkami. Co to oznacza? Już niewielka ich liczba może sprawić, że padniemy ofiarą filtru wyszukiwarki - za zdobywanie linków nienaturalnych. Pozyskanie w krótkim czasie 100 linków EMA może być bardziej niebezpieczne i ryzykowne niż pozyskanie nawet 500 linków typu brandowego czy generycznego, np. będących adresem URL naszej strony (liczby przykładowe). Bezpieczne jest posiadanie ok. 10-15% linków Exact Match Anchor.

W związku z powyższym konieczna jest strategia dywersyfikacji linków - czyli pozyskiwania ich z różnych źródeł i różnymi naturalnymi metodami, a także zdobywanie różnych rodzajów linków. Piszemy o tym w osobnym artykule: Dywersyfikacja linków - dlaczego warto ją stosować?

➡️ W następnym artykule poświęconym linkom omawiamy ich atrybuty: dofollow oraz nofollow. Warto przeczytać: Jakie są atrybuty linków? Dofollow, nofollow

Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jedną z sekcji tematycznych w Szkoleniu SEO są linki, ich rodzaje, atrybuty i metody pozyskiwania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie zapisz się na kolejną edycję!

Patryk Wocka


Kierownik i Główny Ekspert ds. SEO w Marketing Online. W firmie od ponad 10 lat odpowiedzialny za kompleksową realizację projektów SEO, obejmującą optymalizację witryn klientów i proces pozycjonowania na wybrane frazy kluczowe. Odpowiada również za nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektów SEO oraz szkolenia wewnętrzne pracowników z zakresu skutecznych metod pozycjonowania. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, kierunek: Informatyka i Ekonometria. Prywatnie, od wielu lat pasjonat i entuzjasta tematyki marketingu internetowego i technik pozycjonowania.

Jan Wojciechowski

Content Marketing Specialist


Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
Szkolenia
Polski