Jakie są atrybuty linków? Dofollow, nofollow

W poprzednim artykule poświęconym linkom omawialiśmy ich rodzaje - generyczne, brandowe, Exact Match Anchor. W tym wpisie pochylimy się natomiast nad ich atrybutami, czyli dofollow i nofollow. Dlaczego te pojęcia są istotne w link buildingu? Tego dowiesz się z niniejszego artykułu.

➡️ Przeczytaj poprzedni wpis: Jakie są rodzaje linków?

Atrybuty linków - nofollow i dofollow


Jeśli wejdziemy w kod źródłowy strony, może się okazać, że przy linkach kierujących do określonego serwisu znajduje się atrybut "rel=nofollow". Dla użytkownika nie ma żadnego znaczenia, jaki atrybut ma link. On po prostu w niego klika, chcąc przejść dalej - zarówno linki dofollow, jak i nofollow są klikalne i działają tak samo z punktu widzenia internauty. Atrybut ma znaczenie dla robotów wyszukiwarki.

Atrybut nofollow miał w przeszłości służyć do oznaczania linków, które kupiliśmy. Mówić wprost robotowi wyszukiwarki: Nie bierz tego linku pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Taki link miał zatem nie wpływać na pozycję rankingową. Nawet jeśli zdobyłbym setki takich linków, Google nie mógłby nałożyć na mnie kary (np. w postaci filtra), gdyż otwarcie przyznawałem się, że je zakupiłem. Atrybut nofollow prezentuje się w kodzie HTML następująco:


Jednak jaki jest sens kupować i umieszczać linki, które nie mają żadnego wpływu na pozycję strony? Żaden, przynajmniej pod kątem SEO. Zapewnia jednak wzrost ruchu na stronie, gdyż zdobycie linku, nawet nofollow, ze strony popularnej kierowało ruch na naszą.

Obecnie atrybut nofollow stanowi dla robota Google jedynie wskazówkę. Robot może wziąć go pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Umieszczając link na stronach takich jak Facebook, X (Twitter), YouTube, Wikipedia - automatycznie uzyskają one atrybut nofollow, nawet jeśli sami tego nie zrobiliśmy. Służy to zmniejszeniu ilości spamu, gdyż spamerów będzie mniej na stronach, które oferują linki nofollow, mniej przydatne w SEO. Sprawiło to jednak, że Google przestał widzieć ogromną część Internetu, gdyż lwia część wymiany linków odbywa się w mediach społecznościowych. Dlatego Google zmienił wytyczne odnośnie nofollow.

Co istotne: linki nie działają od razu. Dlaczego? Gdy na stronie pojawi się link, robot Google musi ponownie ją odwiedzić i zauważyć go. Roboty nie skanują 100% sieci 24/7, lecz powracają do stron cyklicznie (charakteryzuje to dokładniej pojęcie crawl budget. Crawl budget to termin używany w SEO, który odnosi się do liczby stron, które roboty wyszukiwarek mogą przeszukać w określonym czasie. Efektywne wykorzystanie crawl budgetu zapewnia, że roboty skupiają się na najwartościowszych stronach, co może poprawić widoczność i indeksowanie strony w wynikach wyszukiwania. Jeśli witryna ma zbyt wiele stron niskiej jakości lub duplikatów, prowadzi to do marnowania crawl budgetu i spowolnienia indeksowania ważniejszych treści, co negatywnie wpływa na jej SEO. Optymalizacja crawl budgetu polega na zapewnieniu, że roboty wyszukiwarek skoncentrują się na stronach o wysokiej wartości i unikną niepotrzebnych lub mniej istotnych treści.) Robot po ponownym przeskanowaniu witryny wysyła sygnał do wyszukiwarki, a ta dopiero wtedy podejmuje decyzję odnośnie rankingu.

Natomiast link dofollow to rodzaj odnośnika, który przekazuje "siłę" strony linkującej do strony, do której prowadzi. Wyobraźmy sobie to jak głosowanie: kiedy jedna strona linkuje do drugiej za pomocą linku dofollow, niejako "głosuje" na tę drugą stronę, mówiąc wyszukiwarce: Ta strona jest wartościowa, warto ją dobrze ocenić. Link dofollow różni się od nofollow tym, że nie zawiera w swojej konstrukcji elementu "rel=nofollow"; w kodzie HTML strony prezentuje się następująco:


  • Linki dofollow przenoszą PageRank. PageRank to algorytm Google, który ocenia ważność strony. Linki dofollow przekazują część tego PageRank na stronę docelową, co może pozytywnie wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Są śledzone przez roboty. Roboty wyszukiwarek pełzają po stronach internetowych, śledząc linki dofollow i indeksując nowe strony.
  • Wpływają na SEO. Linki dofollow są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w SEO. Im więcej wartościowych linków dofollow prowadzi do naszej strony, tym większa szansa, że zajmie ona wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Nie wymagają dodatkowych oznaczeń. W przeciwieństwie do linków nofollow, linki dofollow nie wymagają specjalnego atrybutu w kodzie HTML (jak na powyższym obrazku).

  • ➡️ Jako specjaliści SEO musimy zadbać, by pozyskiwać linki w naturalny sposób. Piszemy o tym w artykułach:

  • Jak zdobywać naturalne linki? Strategia przyciągania linków
  • Jakościowe backlinki - istotny element pozycjonowania strony

  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jedną z sekcji tematycznych w Szkoleniu SEO są linki, ich rodzaje, atrybuty i metody pozyskiwania. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie zapisz się na kolejną edycję!

    Patryk Wocka


    Kierownik i Główny Ekspert ds. SEO w Marketing Online. W firmie od ponad 10 lat odpowiedzialny za kompleksową realizację projektów SEO, obejmującą optymalizację witryn klientów i proces pozycjonowania na wybrane frazy kluczowe. Odpowiada również za nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektów SEO oraz szkolenia wewnętrzne pracowników z zakresu skutecznych metod pozycjonowania. Absolwent Akademii Ekonomicznej w Katowicach, kierunek: Informatyka i Ekonometria. Prywatnie, od wielu lat pasjonat i entuzjasta tematyki marketingu internetowego i technik pozycjonowania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski