Title i description - wizytówki strony w wynikach wyszukiwania
Użytkownik, który wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymuje w odpowiedzi setki, jeśli nie tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy wyników. Oczywiście naszym celem jest znaleźć się na topowych pozycjach tych wyników. Można dostać się tam poprzez działania z zakresu pozycjonowania (jakościowa treść, dobre linki zwrotne itd.) bądź założenie kampanii reklamowej (np. w Google Ads).
W przypadku zarówno pozycjonowania (wyniki bezpłatne), jak i reklam (wyniki płatne) ogromną rolę odgrywa tytuł oraz opis strony. Powinny być treściwe, przekazywać sens tego, czego odbiorca może spodziewać się po kliknięciu, a także - jak wspomnieliśmy we wstępie - nie być ani za krótkie, ani za długie. Czyli właściwie jakiej długości?
Przykładowe title i description wybranych wyników wyszukiwania.
Title to tytuł strony. Informuje o tematyce strony, zawiera poruszane zagadnienie; powinien być zwięzły, przykuwać uwagę i zachęcać do kliknięcia.
Description to opis strony. Składa się najczęściej z 2-3 zdań, oferujących nieco więcej szczegółów na temat zawartości strony docelowej. W przypadku ofert produktowych zawiera też np. cenę, skład, producenta.
Zalecane długości title i description
Przejdźmy do najważniejszego: jak długie powinny być tytuł oraz opis strony w wynikach wyszukiwania? Jak to często bywa, Google nie podaje konkretnych wytycznych, tak jak niejednokrotnie nie informuje o zmianach w algorytmach wyszukiwarki, a specjaliści sami - wykonując testy i prowadząc obserwacje - dochodzą do określonych wniosków. Tak samo tutaj poznaliśmy aktualne rekomendacje odnośnie długości title i description, oparte na liczbie pikseli i liczbie znaków.
Dlaczego piksele? Ponieważ Google "liczy" długości title i description właśnie w ten sposób, a nie według liczby znaków. Zwróćmy zresztą uwagę, że różne litery i znaki mają różne rozmiary - "l" zajmie mniej miejsca niż "K".
➡️
Przeczytaj też: Jak działa Google Discover i jak dopasować treści pod tę usługę?
Narzędzia do weryfikacji długości title i description
Jeśli chcemy upewnić się, że nasze tytuły i opisy są odpowiedniej długości, możemy to szybko sprawdzić za pomocą bezpłatnych narzędzi, takich jak Meta Length Checker od Mrs Digital albo Title & Description Preview Tool od ToTheWeb. Te, jak i inne narzędzia - wedle gustu - oferują prostą weryfikację długości title i description tak jak na screenach poniżej.
To, czy nasze tytuły i opisy nie są przypadkiem za długie, podpowie nam też nasz system zarządzania treścią (CMS).
➡️
Przeczytaj również: Jak zaciekawić czytelnika tytułem artykułu? 7 wskazówek
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!