Jak długi może być tytuł i opis strony w wynikach wyszukiwania?

Tytuł oraz opis to wizytówka strony w wynikach wyszukiwania. Nie mogą być za długie - wówczas nie wyświetlą się w całości. Nie powinny też być za krótkie - wtedy mogą nie przekazać w całości zawartości strony. Jest to istotne tak dla użytkowników, jak i dla algorytmów wyszukiwarek. Jak zatem dopasować długość title i description w SERP?

Przedstawiamy aktualne zalecenia w tym temacie. Warto przeczytać i upewnić się, że nasze strony mają odpowiednie długości obydwu elementów!

Title i description - wizytówki strony w wynikach wyszukiwania


Użytkownik, który wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę, otrzymuje w odpowiedzi setki, jeśli nie tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy wyników. Oczywiście naszym celem jest znaleźć się na topowych pozycjach tych wyników. Można dostać się tam poprzez działania z zakresu pozycjonowania (jakościowa treść, dobre linki zwrotne itd.) bądź założenie kampanii reklamowej (np. w Google Ads). W przypadku zarówno pozycjonowania (wyniki bezpłatne), jak i reklam (wyniki płatne) ogromną rolę odgrywa tytuł oraz opis strony. Powinny być treściwe, przekazywać sens tego, czego odbiorca może spodziewać się po kliknięciu, a także - jak wspomnieliśmy we wstępie - nie być ani za krótkie, ani za długie. Czyli właściwie jakiej długości?


Przykładowe title i description wybranych wyników wyszukiwania.

  • Title to tytuł strony. Informuje o tematyce strony, zawiera poruszane zagadnienie; powinien być zwięzły, przykuwać uwagę i zachęcać do kliknięcia.
  • Description to opis strony. Składa się najczęściej z 2-3 zdań, oferujących nieco więcej szczegółów na temat zawartości strony docelowej. W przypadku ofert produktowych zawiera też np. cenę, skład, producenta.

  • Zalecane długości title i description


    Przejdźmy do najważniejszego: jak długie powinny być tytuł oraz opis strony w wynikach wyszukiwania? Jak to często bywa, Google nie podaje konkretnych wytycznych, tak jak niejednokrotnie nie informuje o zmianach w algorytmach wyszukiwarki, a specjaliści sami - wykonując testy i prowadząc obserwacje - dochodzą do określonych wniosków. Tak samo tutaj poznaliśmy aktualne rekomendacje odnośnie długości title i description, oparte na liczbie pikseli i liczbie znaków.


    Dlaczego piksele? Ponieważ Google "liczy" długości title i description właśnie w ten sposób, a nie według liczby znaków. Zwróćmy zresztą uwagę, że różne litery i znaki mają różne rozmiary - "l" zajmie mniej miejsca niż "K".

    ➡️ Przeczytaj też: Jak działa Google Discover i jak dopasować treści pod tę usługę?

    Narzędzia do weryfikacji długości title i description


    Jeśli chcemy upewnić się, że nasze tytuły i opisy są odpowiedniej długości, możemy to szybko sprawdzić za pomocą bezpłatnych narzędzi, takich jak Meta Length Checker od Mrs Digital albo Title & Description Preview Tool od ToTheWeb. Te, jak i inne narzędzia - wedle gustu - oferują prostą weryfikację długości title i description tak jak na screenach poniżej.





    To, czy nasze tytuły i opisy nie są przypadkiem za długie, podpowie nam też nasz system zarządzania treścią (CMS).


    ➡️ Przeczytaj również: Jak zaciekawić czytelnika tytułem artykułu? 7 wskazówek

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski