Semantyczne słowa kluczowe: dlaczego warto z nich korzystać?

Semantyka jest działem językoznawstwa, zajmującym się badaniem znaczenia słów, fraz, zdań i tekstów. Analizuje, jak te znaczenia są tworzone, interpretowane i rozumiane. Dzięki analizie semantycznej można lepiej zrozumieć, jak ludzie używają języka do komunikacji i przekazywania informacji, co ma kluczowe znaczenie w wielu dziedzinach, w tym w lingwistyce, filozofii języka, sztucznej inteligencji oraz - co nas interesuje najbardziej - w marketingu internetowym, gdzie pomaga w tworzeniu bardziej trafnych i zrozumiałych treści.

Semantyczne słowa kluczowe to frazy, które są powiązane z głównym słowem kluczowym - jak sama nazwa wskazuje - semantycznie. Są to więc wyrażenia często bliskoznaczne bądź spokrewnione z keywordem, na który pozycjonujemy daną treść. Jakie zastosowanie mają takie semantyczne słowa i dlaczego warto wykorzystywać je w SEO? Zachęcamy do lektury artykułu.

Semantyczne słowa kluczowe - czym są?


Semantyczne słowa kluczowe to słowa lub frazy, które są jednoznacznie powiązane z danym słowem kluczowym lub tematem. Na przykład "Włochy" i "ciasto" są semantycznie powiązane ze słowem kluczowym "pizza"; "silnik" i "rozrząd" ze słowem "naprawa samochodów" i tak dalej. Ważne jest, aby nie mylić semantycznych słów kluczowych z docelowymi słowami kluczowymi (czyli tymi, na które chcemy się pozycjonować). W powyższych przykładach docelowe słowa kluczowe to "pizza" i "naprawa samochodów".

Przykładowo: chcemy, żeby strona była pozycjonowana pod "przepis na ciasto do pizzy" i powiązane słowa kluczowe, takie jak "jak zrobić włoskie ciasto do pizzy". Ale raczej nie chcemy, żeby była pozycjonowana pod hasło "Włochy".

Semantyczne słowa kluczowe a SEO


Semantyczne słowa kluczowe pomagają wyszukiwarkom zrozumieć tematykę i zakres treści. Pomaga im to w lepszym pozycjonowaniu dla odpowiednich zapytań użytkowników. Dzieje się tak dlatego, że Google używa wyszukiwania semantycznego (a nie wyszukiwania opartego na słowach kluczowych) do znajdowania wyników wyszukiwania. Innymi słowy - Google nie szuka tylko terminów wyszukiwania użytkownika na naszej stronie. Stara się dopasować znaczenie zapytania do znaczenia tej strony.

Przykładowo: Google dochodzi do wniosku, że osoby szukające hasła "prawdziwe ciasto do pizzy" chcą przepisów w stylu włoskim, czyli prosto z kraju pochodzenia tego dania. I wnioskuje, że przepisy na pizzę zawierające terminy takie jak "rustykalny włoski" i "neapolitański styl" są tutaj najodpowiedniejsze.


Google przeprowadza analizy semantyczne przy pomocy różnych systemów, takich jak:

  • Google Knowledge Graph: jest to baza danych, która mapuje relacje między ludźmi, miejscami i rzeczami.
  • Przetwarzanie języka naturalnego: to forma sztucznej inteligencji (AI), która pomaga komputerom interpretować język ludzki.

  • Optymalizując naszą treść pod tym kątem, prowadzimy nic innego, jak właśnie semantyczne SEO.

    ➡️ Zapoznaj się z naszą ofertą usługi SEO (pozycjonowania stron www)

    Jak szukać semantycznych słów kluczowych?


    Mając główne słowo kluczowe, wokół którego chcemy zbudować całą treść, musimy poszukać fraz semantycznie z nim powiązanych. Pomoże nam to stworzyć bogatszą treść, która jest adekwatna do tego, czego poszukują nasi odbiorcy docelowi. W ten sposób również wyszukiwarki łatwiej znajdą i zrozumieją to, o czym piszemy.

    Istnieją narzędzia, które nam w tym pomogą, m.in. Google Keyword Planner (który wskaże też m.in. miesięczną liczbę wyszukiwań, czyli popularność frazy), Google Trends. Pomocne okaże się również proste wyszukiwanie w samej wyszukiwarce Google, która podpowie nam frazy, powiązane ze wpisanym hasłem.


    Wyszukiwanie w Google


    Wyszukiwanie w Google Trends


    Wyszukiwanie w Google Keyword Planner

    Treść bogata semantycznie


    Używanie semantycznych słów kluczowych w odpowiednich miejscach i kontekstach pozwala tworzyć bardziej wartościowe i trafne treści. W rezultacie użytkownicy znajdują to, czego szukają, co zwiększa ich satysfakcję i zaangażowanie. Dodatkowo wyszukiwarki są w stanie lepiej rozumieć i ocenić zawartość strony, co prowadzi do lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania (SERP). W efekcie nasza strona, optymalizowana pod kątem semantycznych słów kluczowych, ma lepsze szanse na przyciągnięcie większej liczby odwiedzających oraz przekształcenie ich w klientów.

    Przykłady fraz semantycznie powiązanych dla wybranych głównych słów kluczowych:

  • meble stylowe - meble klasyczne, meble vintage
  • kostiumy kąpielowe - stroje kąpielowe, jak dobrać bikini
  • książki historyczne - literatura faktu, powieści historyczne
  • gobeliny - tkaniny dekoracyjne, tapiserie
  • koce termiczne - koce grzewcze, narzuty izolacyjne
  • jak przyrządzić kurczaka - pieczenie drobiu, kurczak z rożna

  • ➡️ Przeczytaj dodatkowo: Jak wykorzystać Google Trends w Content Marketingu?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli rozważasz samodzielne pozycjonowanie, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców lub projekty SEO w swojej firmie - nasze profesjonalne Szkolenie z SEO jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski