Rich snippets: czym są fragmenty wzbogacone i dlaczego warto o nie zadbać?

Rich snippets, czyli fragmenty rozszerzone (wzbogacone) to specjalny rodzaj wyników wyszukiwania. Strona w odpowiedzi na konkretne zapytanie nie wyświetla się jedynie w surowej formie, lecz jest urozmaicona o określone dane. W tym artykule powiemy, co to są rich snippets, dlaczego są przydatne dla użytkowników i dla wyszukiwarek oraz w jaki sposób je ustawić. Zapraszamy do lektury.

Co to są rich snippets?


Rich snippets to specjalne wyniki wyszukiwania, które wyświetlają się obok standardowych wyników organicznych, dostarczając użytkownikom dodatkowych informacji na temat treści strony jeszcze przed kliknięciem. Rich snippets mogą zawierać różnorodne elementy, takie jak oceny gwiazdkowe produktu, czas przygotowania potrawy, ceny produktów, daty wydarzeń, recenzje (np. filmów lub książek), zwięzłe informacje na temat ludzi, zjawisk, przedmiotów i wiele innych.

Wpływ rich snippets na SEO strony


Rich snippets mają pozytywny wpływ na SEO strony. Zwiększają widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, przyciągając uwagę użytkowników i zwiększając klikalność. Strony wyświetlane jako rich snippets są postrzegane jako bardziej wartościowe i wiarygodne, co może przekładać się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Przyjrzyjmy się poszczególnym aspektom wpływu wzbogaconych fragmentów na SEO naszej strony:

  • Większa atrakcyjność strony w SERP - strona wzbogacona przez rich snippets bardziej rzuca się w oczy i sprawia lepsze wrażenie. Zawierając intrygujące fragmenty treści, przykuwa uwagę odbiorcy i zachęca do zapoznania się z całą stroną. Przedstawia kontekst treści i informuje, czego można się spodziewać po wejściu w witrynę.
  • Lepsze zaangażowanie użytkowników i wpływ na konwersję - bezpośrednio wynika z poprzedniego punktu. Internauci, widząc, że strona spełnia ich potencjalne potrzeby, chętniej wejdą z nią w interakcje. Przekłada się to na lepsze konwersje, czyli cele, dla jakich istnieje strona (np. dokonanie zakupu, zapisanie się do programu, subskrypcja newslettera).
  • Zwiększenie współczynnika klikalności - czyli Click-through rate (CTR). O tym współczynniku piszemy w osobnym artykule. W skrócie: CTR określa stosunek kliknięć w link lub stronę do liczby ich wyświetleń. Stosuje się go do miary efektywności kampanii i działań w Internecie. Im wyższy współczynnik CTR, tym lepsza kondycja strony i silniejsze sygnały wysyłane w kierunku robotów wyszukiwarki, decydujących o pozycjonowaniu strony.
  • Typy rich snippets


    Rich snippets (fragmenty wzbogacone) występują w różnych rodzajach, w zależności od przeznaczenia strony. Wyróżniamy ich następujące typy:

  • Oceny gwiazdkowe - recenzje produktów, usług, restauracji, lokali, wydarzeń, dzieł kultury itd.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić

  • Ceny produktów i usług - rich snippets mogą prezentować przykładowe ceny określonych produktów lub usług, by zachęcić potencjalnych kupujących do odwiedzenia sklepu internetowego.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić

  • Informacje na temat wydarzeń - data, miejsce i godzina określonego wydarzenia, np. nadchodzącego koncertu.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić

  • Przepisy - czas przygotowania potrawy, lista produktów i inne potrzebne informacje. Często przedstawia przykładowe zdjęcie gotowej potrawy.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić

  • Frequently Asked Questions (FAQ) - często zadawane pytania wraz z krótkimi odpowiedziami, związane z wyszukiwanym tematem.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić

  • Informacje na temat wyszukiwanego hasła - dostępne bez konieczności odwiedzania strony. Im popularniejsze i bogatsze w dane hasło, tym więcej wyświetli się informacji w rich snippets. W przypadku znanej osoby będą to podstawowe dane, a także dokonania, przebieg kariery i propozycje artykułów, z których dowiemy się najbardziej przydatnych informacji.

  • Rich snippets. Czym są i jak je ustawić. Denis Villeneuve. Diuna. Frank Herbert. Timothee Chalamet

    Jak ustawić rich snippets?


    Wiesz już, czym są rich snippets, jakie dają korzyści oraz jakie są ich rodzaje. Pytanie teraz: jak je ustawić, by wyświetlały się w wynikach wyszukiwania? Żeby rich snippets wyświetlały się obok wyników, należy dokonać implementacji znaczników danych strukturalnych. Należy zaimplementować odpowiednie znaczniki strukturalne w kodzie HTML, takie jak Schema.org, które pomagają wyszukiwarkom zrozumieć treść strony i wyświetlić ją jako rich snippets w wynikach wyszukiwania. Można to zrobić za pomocą:

  • wtyczki w systemie zarządzania treścią (CMS),
  • ręcznie - poprzez Microdata (atrybuty w znacznikach HTML w kodzie strony), JSON-LD (JavaScript Object Notation - Linked Data), RDF,
  • Google's Structured Data Markup Helper. Jest to Asystent do oznaczania danych od Google.


  • Podsumowując: prawidłowo ustawione rich snippets mogą znacznie poprawić widoczność i klikalność strony w wynikach wyszukiwania. Przyczynia się to do lepszego SEO i optymalniejszego doświadczenia użytkownika. Zwiększa współczynnik klikalności, zachęca odbiorców do interakcji ze stroną i prezentuje ją w znacznie korzystniejszym świetle. W związku z tym warto zaimplementować rich snippets.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • Tag rel canonical - co to jest i jak wpływa na SEO strony?
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych w procesie pozycjonowania strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski