Co to jest marketing rekomendacji?
Ideą marketingu poleceń jest zachęcenie użytkowników do rekomendowania produktów lub usług znajomym, rodzinie lub innym odbiorcom. Dzięki zaufaniu i istniejącym relacjom strona zyskuje nowych użytkowników i przyciąga klientów. Ten rodzaj marketingu opiera się na trzech głównych zasadach.
Zachęcenie istniejących klientów do polecania
Firma próbuje zachęcić dotychczasowych klientów, by polecali produkty lub usługi nowym odbiorcom. Może to być rodzina, mogą to być znajomi lub inne osoby, np. współpracownicy. Trzeba ich odpowiednio zachęcić. Np. poprzez:
rabaty i zniżki,
nagrody,
darmowe próbki,
vouchery.
Aktywna rekomendacja
Gdy użytkownik zdecyduje się polecić firmę innym osobom, musi mieć do tego stosowny sposób. Może się to odbyć na przykład przez udostępnienie linku do oferty, grafiki lub odpowiedniego materiału promocyjnego.
Nagrody za polecenie
Ostatecznie użytkownik powinien być wynagrodzony za polecenie usług firmy.
Najlepiej, jeśli benefity otrzymają obydwie osoby - polecający oraz nowy odbiorca. Mogą otrzymać wspomniane wcześniej zniżki, darmowe próbki lub punkty lojalnościowe (jeśli prowadzimy program lojalnościowy).
Zalety referral marketingu
Większe zaufanie do marki. Marka prezentuje się ze strony chętnej do współpracy i oferującej zniżki stałym klientom.
Klient zachęcony promocją ma większą skłonność do pozostania lojalnym.
Polecenie przez znajomego czy członka rodziny to znacznie tańszy sposób pozyskania nowego użytkownika.