Referral marketing: jak działa marketing rekomendacji?

Jedną ze strategii, wykorzystywanych w marketingu internetowym, jest marketing rekomendacji (poleceń). Czy wiesz, jak działa i w jaki sposób zaimplementować go na swojej stronie, by lepiej ją pozycjonować? Sprawdźmy to.

Co to jest marketing rekomendacji?


Ideą marketingu poleceń jest zachęcenie użytkowników do rekomendowania produktów lub usług znajomym, rodzinie lub innym odbiorcom. Dzięki zaufaniu i istniejącym relacjom strona zyskuje nowych użytkowników i przyciąga klientów. Ten rodzaj marketingu opiera się na trzech głównych zasadach.

Zachęcenie istniejących klientów do polecania


Firma próbuje zachęcić dotychczasowych klientów, by polecali produkty lub usługi nowym odbiorcom. Może to być rodzina, mogą to być znajomi lub inne osoby, np. współpracownicy. Trzeba ich odpowiednio zachęcić. Np. poprzez:

  • rabaty i zniżki,
  • nagrody,
  • darmowe próbki,
  • vouchery.

  • Aktywna rekomendacja


    Gdy użytkownik zdecyduje się polecić firmę innym osobom, musi mieć do tego stosowny sposób. Może się to odbyć na przykład przez udostępnienie linku do oferty, grafiki lub odpowiedniego materiału promocyjnego.

    Nagrody za polecenie


    Ostatecznie użytkownik powinien być wynagrodzony za polecenie usług firmy. Najlepiej, jeśli benefity otrzymają obydwie osoby - polecający oraz nowy odbiorca. Mogą otrzymać wspomniane wcześniej zniżki, darmowe próbki lub punkty lojalnościowe (jeśli prowadzimy program lojalnościowy).

    Zalety referral marketingu


  • Większe zaufanie do marki. Marka prezentuje się ze strony chętnej do współpracy i oferującej zniżki stałym klientom.
  • Klient zachęcony promocją ma większą skłonność do pozostania lojalnym.
  • Polecenie przez znajomego czy członka rodziny to znacznie tańszy sposób pozyskania nowego użytkownika.

  • Referral marketing: jak działa marketing rekomendacji?

    Jak tworzyć treści pod referral marketing?


    Aby stworzyć odpowiednie treści w ramach marketingu rekomendacji, musimy podjąć szereg odpowiednich kroków. Przyjrzyjmy się im po kolei.

    1. Grupa docelowa i personalizacja. Zastanówmy się, do kogo powinny trafić treści i czy te osoby będą chętne je polecać. Nie wszyscy użytkownicy będą skłonni do rekomendowania. Z działaniami referral marketingu powinniśmy przede wszystkim kierować się do klientów stałych.
    2. Atrakcyjne, przejrzyste oferty. Treści referralowe powinny być zachęcające, a zasady, na jakich się opierają - jasne i dokładnie opisane. Użytkownik powinien znać reguły, według których działa oferta - co otrzymuje w zamian za co.
    3. Korzystna zachęta. Niech oferta prezentuje nagrody, nad którymi nie trzeba się dwa razy zastanawiać!
    4. Łatwy udział. Użytkownik nie powinien przechodzić przez skomplikowany proces wzięcia udziału w ofercie. Udostępnijmy mu linki i materiały, dzięki którym w prosty sposób zrealizuje ofertę.
    5. Dotrzymywanie obietnicy. To oczywiste, że musimy wywiązywać się z obiecanych w ofercie korzyści. W przeciwnym razie użytkownicy stracą zaufanie do marki. W najgorszym wypadku zaczną wobec niej stosować czarny PR - wystawiać negatywne oceny i pisać nieprzychylne komentarze.
    6. Monitoring efektów. Tak jak w przypadku każdej strategii powinniśmy analizować wyniki prowadzonych działań. Dostosowujmy działania i wprowadzajmy zmiany, jeśli to konieczne. Musimy weryfikować, czy strategia działa jak należy.

    Marketing rekomendacji na przykładach znanych marek


    Przyjrzyjmy się znanym markom, które skutecznie zastosowały referral marketing.

  • Uber. Uber oferuje rabaty klientom, którzy polecają usługę innym osobom. Przewoźnik dysponuje wygodną aplikacją, która pozwala zamówić przejazd.
  • Uber Eats. Identycznie jak w przypadku "zwyczajnego" Ubera.
  • McDonald's. Sieć restauracji typu fast-food regularnie oferuje kupony promocyjne na swoje produkty. Można je zrealizować poprzez aplikację, a w przeszłości działały w formie papierowej.
  • RTV Euro AGD. Firma regularnie prowadzi programy lojalnościowe i rabatowe, by przyciągnąć nowych klientów. Posiada rozbudowany sklep internetowy.
  • Harry's. Firma oferująca produkty do golenia prowadzi program poleceń. Za polecenie produktów 5 osobom otrzymujemy piankę do golenia. Za 10 osób dostajemy maszynkę. Za 25 - maszynkę premium. Za 50 - "darmowe golenie przez cały rok".
  • Airbnb. Firma oferuje zniżki za polecenie usług noclegowych nowym użytkownikom.

  • Podsumowując: referral marketing to świetna strategia pozyskiwania nowych użytkowników i zacieśniania więzi z istniejącymi. Ludzie bardzo cenią sobie, gdy firmy i ich strony wychodzą naprzeciw z atrakcyjnymi usługami. Warto rozważyć marketing rekomendacji w swoich działaniach internetowych!

    Przeczytaj również:

  • Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
  • Sezonowe słowa kluczowe: jak użyć ich w planowaniu treści?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski