Quality Score w Google Ads: Pojęcie, elementy wyniku jakości (1/2)

Google ocenia reklamy, które reklamodawcy publikują w systemie Google Ads. Służy do tego Quality Score - czyli tak zwany wynik jakości, ocena przyznawana każdej reklamie. Wpływa przede wszystkim na to, czy reklama zostanie wyświetlona, ale nie tylko. Jeśli nie wiesz, z jakich elementów się składa - czyli innymi słowy: jakie elementy trzeba optymalizować, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

W części pierwszej omówimy elementy Quality Score w Google Ads. Natomiast w części drugiej zastanowimy się, jak poprawić wynik jakości reklamy. Zachęcamy do lektury!

Co to jest Quality Score?


Wynik jakości (Quality Score) w Google Ads to ocena, jaką Google przyznaje każdej naszej reklamie. Wpływa ona na to, czy dana reklama zostanie wyświetlona, jak wysoko w wynikach wyszukiwania się pojawi, a także na koszt kliknięcia w reklamę.

Quality Score pomaga między innymi w sprawdzeniu, czy fraza powodująca wyświetlenie się reklamy użytkownikowi, która kieruje do określonej strony docelowej, jest adekwatna. Odczytując wynik jakości, możemy dowiedzieć się, co w reklamie należy jeszcze poprawić. Ma na celu poprawę użyteczności wyświetlanych reklam dla ich odbiorców.

Elementy Quality Score


Na wynik jakości wpływają przede wszystkim trzy kluczowe elementy - przewidywany CTR, adekwatność reklamy oraz jakość landing page. Przyjrzyjmy się im pokrótce.

  1. Przewidywany współczynnik klikalności (CTR, Click-through rate) - jest to szacunkowa wartość, liczona przez Google, określająca jak często użytkownicy klikną naszą reklamę po jej wyświetleniu. Im bardziej atrakcyjna i adekwatna do zapytania jest dana reklama, tym wyższy będzie jej Click-through rate.
  2. Adekwatność reklamy - określa, w jakim stopniu nasza reklama odpowiada na zapytanie użytkownika. Czy słowa kluczowe, które wybraliśmy, dokładnie odzwierciedlają treść reklamy i strony docelowej?
  3. Jakość strony docelowej (landing page) - to ocena tego, jak przydatna i spełniająca oczekiwania jest strona, na którą trafia użytkownik po kliknięciu w reklamę. Strona powinna szybko się ładować, być łatwa w nawigacji i zawierać informacje, których szukał użytkownik.

Każdy z powyższych elementów jest oceniany jako „Powyżej średniej”, „Przeciętny” albo „Poniżej średniej”. Ocena bazuje na porównaniu z innymi reklamodawcami, których reklamy wyświetlały się dla dokładnie tej samej frazy kluczowej w ciągu ostatniego kwartału. Jeśli choć jeden z elementów ma ocenę średnią lub niską, wówczas jest to sygnał do konieczności wprowadzenia usprawnień w reklamie.

Niektóre czynniki związane z jakością reklamy w Google Ads, które wciąż są ważne dla samej kondycji kampanii reklamowej i ogólnej wydajności, nie są brane pod uwagę przy szacowaniu Quality Score. To na przykład:

  • Typ urządzenia użytkownika
  • Lokalizacja użytkownika
  • Pora dnia
  • Aktywa

  • Dlaczego Quality Score jest ważny?


    Naszym celem jest optymalizacja wyniku jakości - wiąże się to bowiem z określonymi korzyściami. Jakimi? Zobaczmy:

  • Niższe koszty za kliknięcie (CPC, Cost Per Click) - im wyższy wynik jakości, tym niższe stawki możemy ustawić za kliknięcie w reklamę. Reklamy w Google Ads charakteryzują się bowiem tym, że płacimy za nie wtedy, gdy ktoś w nie kliknie.
  • Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania - reklamy z wyższym wynikiem jakości mają większą szansę na wyświetlenie na wyższych pozycjach.
  • Większa efektywność kampanii - wysoki wynik jakości oznacza, że nasza reklama jest skuteczniejsza w docieraniu do potencjalnych klientów.

  • ➡️ O tym, jak poprawić wynik jakości swojej reklamy w systemie Google Ads, opowiemy w drugiej części artykułu. Warto czytać dalej: Poprawa wyniku jakości reklamy Google Ads (2/2)

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę lub zacząć pracować jako specjalista SEM - nasze Szkolenie z Google Ads jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski