Przyjazny adres URL – czyli jaki?

W kontekście adresów URL przyjęło się mówić, że powinny wyglądać "przyjaźnie". Ale co to oznacza "przyjazny adres URL"? Przyjrzyjmy się temu zjawisku i postarajmy ustalić, jak powinien wyglądać adres strony, by sprawiać pozytywne wrażenie.

Elementy przyjaznego adresu URL


Angielska nazwa tego pojęcia brzmi "SEO-friendly URL". Rzuca to nieco światła na ten temat, gdyż zdradza, że nie chodzi jedynie o jego wygląd, ale i wpływ na SEO. Taki URL jest bowiem zrozumiały i czytelny zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Zapewne każdy z nas niejednokrotnie spotkał się z adresem URL, który wyglądał podejrzanie. "To wirus albo spam", mogło nam wówczas przejść przez myśl. "Lepiej nie klikać w ten link, nie wygląda bezpiecznie." Jak zatem powinien prezentować się URL, żeby nie sprawiać takiego wrażenia?

Przyjazny użytkownikowi i wyszukiwarce adres URL to przede wszystkim:

  • Czytelność i przejrzystość. Adres jest zrozumiały. Zawiera słowa kluczowe, związane ze stroną. Jest niedługi i dostarcza wskazówkę co do zawartości strony.
  • Unikanie znaków specjalnych. Adres nie powinien zawierać znaków takich jak &, %, $, #, @, gdyż negatywnie wpływają na czytelność. Również długie ciągi liczb i przypadkowych znaków są odbierane negatywnie.
  • Hierarchiczna struktura. Duży plus, jeśli URL po kolei przedstawia nawigację po witrynie. To znaczy pokazuje ścieżkę, którą dotarliśmy np. do danego artykułu. Od strony głównej, przez kategorię, do wpisu na konkretny temat.

  • Przyjazny adres URL

    Przykład przyjaznego adresu URL

    Przyjazny adres URL a użytkownik


  • Pozwala zrozumieć, o czym jest strona i wzbudzić zaufanie odbiorcy (nie odbierze linku jako podejrzanego).
  • Zwiększa skłonność do kliknięcia, gdyż pokazuje, o czym jest strona.
  • Łatwiej go zapamiętać i udostępnić (nie wygląda "brzydko" - wbrew pozorom ma to znaczenie!)


  • Przyjazny adres URL a wyszukiwarka


  • Łatwiejsze indeksowanie - dzięki czytelności i zawieraniu słów kluczowych (keywords).
  • Lepsze pozycjonowanie dzięki słowom kluczowym.
  • Jeśli nie zawierają znaków specjalnych i problematycznych struktur słownych, wyszukiwarka łatwiej je pozycjonuje i indeksuje.
  • Breadcrumbs - ścieżka z okruszków. Temu zagadnieniu poświęcony jest osobny artykuł - zachęcamy do przeczytania!
  • Jak wygląda przyjazny, a jak nieprzyjazny adres URL?


    Zapewne potrafilibyśmy wszyscy rozróżnić pozytywny adres URL od negatywnego. Dla pewności podajmy jednak kilka hipotetycznych oraz rzeczywistych przykładów.

    Przykładowe przyjazne adresy URL:
    https://www.marketingonline.pl/tresci-typu-evergreen-czyli-jakie/
    https://www.marketingonline.pl/kanibalizacja-tresci-czym-jest-i-jak-jej-uniknac/
    https://www.serwisinformacyjny.com/aktualnosci/polityka/wydarzenia-2024

    Przykładowe nieprzyjazne adresy URL:
    https://www.mojastrona.pl/?p=123
    https://www.serwisinformacyjny.com/news?id=9876&cat=56&year=2023

    Co, jeśli mój URL nie jest zbyt przyjazny?


    Nieprzyjazny adres URL to nie koniec świata! Zawsze możemy go poprawić. Najprościej zrobić to przez system CMS, w którym działa nasza witryna. Wystarczy skorzystać z panelu dostosowania adresu URL (np. Yoast SEO) albo pluginu do optymalizacji adresów.




    Jeżeli z kolei chcemy "na szybko" wstawić gdzieś link do strony, której nie jesteśmy administratorem, możemy skorzystać ze skracaczy URL. W Internecie funkcjonuje mnóstwo darmowych stron, które skracają adresy do przystępnej formy, np. tiny.pl.

    Przeczytaj również: User friendly page: jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikom?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.