1. E-E-A-T i YMYL
Dwa bardzo istotne współczynniki Google:
E-E-A-T oraz
YMYL. Pierwszy z nich określa poziom eksperckości, doświadczenia, autorytetu i zaufania do strony. Drugi z kolei przykłada szczególną uwagę do stron, traktujących o finansach, zdrowiu i dobrobycie użytkowników. W związku z tym treści na takich stronach powinny być napisane wyjątkowo profesjonalnie.
E-E-A-T i YMYL to współczynniki, które odgrywają bardzo dużą rolę w pozycjonowaniu stron. Dlatego w procesie planowania, pisania i dostarczania contentu musimy dbać o jego profesjonalizm, autorytet i budowanie zaufania. Jeśli piszemy o szczególnie istotnych dla dobrobytu ludzi tematach - medycyna, finanse, prawo, edukacja -
postarajmy się o współpracę z ekspertami, świetne linki zwrotne i najwyższą wartość merytoryczną.
2. Wyszukiwanie głosowe
Coraz więcej użytkowników stosuje wyszukiwanie głosowe. Jest wygodne i pozwala szybciej wprowadzić do wyszukiwarki bardziej złożone frazy. W trakcie pozycjonowania strony musimy wziąć pod uwagę skomplikowane zapytania, zaliczające się do kategorii
long-tail keywords (słowa kluczowe długiego ogona). Do wyszukiwania głosowego służą asystenci - Siri, Alexa, Google Assistant. Nasze treści muszą być dopasowane do naturalnego języka, brać pod uwagę jego złożoność i charakter zadawanych pytań. Jeśli zastosujemy pozycjonowanie pod te kategorie, mamy większą szansę na wyższe pozycje i zlokalizowanie strony przez właściwe algorytmy Google (np.
algorytm Hummingbird, algorytm BERT).
3. Sztuczna inteligencja (AI)
Sztuczna inteligencja, przede wszystkim w postaci rewolucjonizującego rynek
ChatGPT, wystartowała stosunkowo niedawno - i nic nie sygnalizuje, by miała zwalniać tempa. AI to automatyzacja procesów, przyspieszenie pracy, a w kontekście contentu: nowe podejście do doboru słów kluczowych, planowania treści i jej pisania.
Jeśli chcemy być na bieżąco, wykorzystanie sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu to wręcz obowiązek. Pozwala na usprawnienie i przyspieszenie pracy, dostarcza nowych rozwiązań.
Search Generative Experience (SGE), usługa na razie niedostępna w Polsce, przyczyni się do jeszcze większej rewolucji w wyszukiwaniu opartym na AI.
Polecamy także lekturę artykułu, w którym zastanawiamy się, czy aby pełna automatyzacja tworzenia treści do Internetu to na pewno właściwe rozwiązanie:
Auto-generated content. Czy to dobry pomysł?
4. Wyszukiwanie mobilne
Prawdopodobnie jeden z najważniejszych trendów w pozycjonowaniu. W 2022 roku blisko 60% użytkowników sieci to użytkownicy mobilni - to ogromny procent wszystkich internautów.
Dopasowanie strony i pozycjonowania pod kątem mobile users jest niesamowicie istotne.
Co jest istotne w kontekście wyszukiwania mobilnego? Przede wszystkim dostosowanie witryny do wszystkich rodzajów urządzeń mobilnych. Strona musi być responsywna, a jej szybkość ładowania jak najlepsza. Korzystanie ze strony na telefonach powinno być intuicyjne, a jej interfejs - łatwy do zrozumienia i przejrzysty. Dążymy do jak najlepszego UX - User Experience, doświadczenia z korzystania ze strony.
Algorytmem Google, który kładzie szczególny nacisk na mobilne wersje stron, jest algorytm
Mobile-First Index.
5. Wyszukiwanie lokalne
Kolejny istotny trend w pozycjonowaniu stron to wyszukiwanie lokalne. Szczególnie istotne dla firm, których fizyczna lokalizacja i jej łatwe odnalezienie to kluczowy punkt prowadzenia biznesu. Są to restauracje, punkty usługowe, różnego rodzaju salony i zakłady. W pozycjonowaniu stron tego typu należy wziąć przede wszystkim pod uwagę
lokalne słowa kluczowe i zapytania dotyczące dojazdu, kontaktu i oferowanych usług. Warto także postarać się o wizytówkę Google Moja Firma. Wyszukiwanie lokalne wspomaga też prowadzenie działu recenzji i opinii oraz aktywne odpowiadanie na nie.
Algorytmy Google, które skupiają się na wyszukiwaniu oraz pozycjonowaniu lokalnym, to
Opos oraz
Gołąb.
6. Zero-click searches
Zero-click searches to spore ułatwienie w procesie wyszukiwania z punktu widzenia użytkownika. Ten trend w pozycjonowaniu staje się coraz istotniejszy, dlatego warto właściwie dopasować treści na stronie.
Zero-click polega na tym, że po wpisaniu zapytania odpowiedź na nie wyświetla się na samej górze wyników, w związku z czym nie trzeba klikać w żadne linki.
Żeby strona załapała się do wyniku zero-click, musi w zwięzły, ale zarazem pełny sposób odpowiadać na zapytanie. Zawartość zero-click wprawdzie nie ma za zadanie wyczerpać tematu, ale odpowiedzieć na najważniejszą kwestię zapytania. Wielu internautów sprawdzi w ten sposób proste hasła i nawet nie wejdzie na stronę. Najważniejszym rodzajem zero-clicku jest
Featured snippets, czyli właśnie fragment artykułu, który wyświetla się w liście wyszukiwania obok linku, zwięźle i właściwie odpowiadający na zapytanie.
7. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika
UX nie jest niczym nowym, ale to nie znaczy, że z czasem straciło na znaczeniu.
Doświadczenie użytkownika w korzystaniu z naszej strony jest szalenie istotne, zwłaszcza że tworzymy treści, mając naszych odbiorców jako najwyższy priorytet. Dlatego nasza strona powinna dostarczać wartościowych i użytecznych treści, ale jednocześnie być responsywna, dostosowana do wszelkiego rodzaju urządzeń, czytelna i przejrzysta. Ponadto informacje kontaktowe powinny być łatwe do odnalezienia.