Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024

SEO to dynamicznie rozwijająca się gałąź marketingu internetowego. Jeśli chcemy odnosić sukcesy, musimy śledzić stale zmieniające się trendy w pozycjonowaniu - nowe strategie, narzędzia i podejścia. W oparciu o trendy warto dostosowywać swoje działania. Dzięki temu zyskamy szansę poprawy widoczności swojej strony. W tym artykule przyjrzymy się trendom, które polecamy śledzić, by być na bieżąco w świecie SEO.

Prawidłowe pozycjonowanie stron - dlaczego warto?


Aktywne pozycjonowanie stron to przede wszystkim większa widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu zwiększamy szansę na dotarcie do potencjalnych odbiorców i klientów. Im strona wyżej w wynikach wyszukiwania (SERP), tym większe prawdopodobieństwo, że ją zauważą i klikną.

Czynne pozycjonowanie stron przyczynia się do zwiększenia ruchu organicznego. Im większy ruch na stronie, tym większe konwersje i sprzedaż.

Dodatkowo wyżej pozycjonowane strony są lepiej postrzegane w kontekście zaufania i autorytetu. Właściwe pozycjonowanie stron, zwłaszcza połączone z aktywnym wykorzystaniem najnowszych trendów, przyczyni się do zwiększenia pozytywnego image'u naszej witryny i marki.

Pozycjonowanie stron: 7 trendów na 2024

1. E-E-A-T i YMYL


Dwa bardzo istotne współczynniki Google: E-E-A-T oraz YMYL. Pierwszy z nich określa poziom eksperckości, doświadczenia, autorytetu i zaufania do strony. Drugi z kolei przykłada szczególną uwagę do stron, traktujących o finansach, zdrowiu i dobrobycie użytkowników. W związku z tym treści na takich stronach powinny być napisane wyjątkowo profesjonalnie.

E-E-A-T i YMYL to współczynniki, które odgrywają bardzo dużą rolę w pozycjonowaniu stron. Dlatego w procesie planowania, pisania i dostarczania contentu musimy dbać o jego profesjonalizm, autorytet i budowanie zaufania. Jeśli piszemy o szczególnie istotnych dla dobrobytu ludzi tematach - medycyna, finanse, prawo, edukacja - postarajmy się o współpracę z ekspertami, świetne linki zwrotne i najwyższą wartość merytoryczną.

2. Wyszukiwanie głosowe


Coraz więcej użytkowników stosuje wyszukiwanie głosowe. Jest wygodne i pozwala szybciej wprowadzić do wyszukiwarki bardziej złożone frazy. W trakcie pozycjonowania strony musimy wziąć pod uwagę skomplikowane zapytania, zaliczające się do kategorii long-tail keywords (słowa kluczowe długiego ogona). Do wyszukiwania głosowego służą asystenci - Siri, Alexa, Google Assistant. Nasze treści muszą być dopasowane do naturalnego języka, brać pod uwagę jego złożoność i charakter zadawanych pytań. Jeśli zastosujemy pozycjonowanie pod te kategorie, mamy większą szansę na wyższe pozycje i zlokalizowanie strony przez właściwe algorytmy Google (np. algorytm Hummingbird, algorytm BERT).

3. Sztuczna inteligencja (AI)


Sztuczna inteligencja, przede wszystkim w postaci rewolucjonizującego rynek ChatGPT, wystartowała stosunkowo niedawno - i nic nie sygnalizuje, by miała zwalniać tempa. AI to automatyzacja procesów, przyspieszenie pracy, a w kontekście contentu: nowe podejście do doboru słów kluczowych, planowania treści i jej pisania.

Jeśli chcemy być na bieżąco, wykorzystanie sztucznej inteligencji w pozycjonowaniu to wręcz obowiązek. Pozwala na usprawnienie i przyspieszenie pracy, dostarcza nowych rozwiązań. Search Generative Experience (SGE), usługa na razie niedostępna w Polsce, przyczyni się do jeszcze większej rewolucji w wyszukiwaniu opartym na AI.

Polecamy także lekturę artykułu, w którym zastanawiamy się, czy aby pełna automatyzacja tworzenia treści do Internetu to na pewno właściwe rozwiązanie: Auto-generated content. Czy to dobry pomysł?

4. Wyszukiwanie mobilne


Prawdopodobnie jeden z najważniejszych trendów w pozycjonowaniu. W 2022 roku blisko 60% użytkowników sieci to użytkownicy mobilni - to ogromny procent wszystkich internautów. Dopasowanie strony i pozycjonowania pod kątem mobile users jest niesamowicie istotne.

Co jest istotne w kontekście wyszukiwania mobilnego? Przede wszystkim dostosowanie witryny do wszystkich rodzajów urządzeń mobilnych. Strona musi być responsywna, a jej szybkość ładowania jak najlepsza. Korzystanie ze strony na telefonach powinno być intuicyjne, a jej interfejs - łatwy do zrozumienia i przejrzysty. Dążymy do jak najlepszego UX - User Experience, doświadczenia z korzystania ze strony.

Algorytmem Google, który kładzie szczególny nacisk na mobilne wersje stron, jest algorytm Mobile-First Index.

5. Wyszukiwanie lokalne


Kolejny istotny trend w pozycjonowaniu stron to wyszukiwanie lokalne. Szczególnie istotne dla firm, których fizyczna lokalizacja i jej łatwe odnalezienie to kluczowy punkt prowadzenia biznesu. Są to restauracje, punkty usługowe, różnego rodzaju salony i zakłady. W pozycjonowaniu stron tego typu należy wziąć przede wszystkim pod uwagę lokalne słowa kluczowe i zapytania dotyczące dojazdu, kontaktu i oferowanych usług. Warto także postarać się o wizytówkę Google Moja Firma. Wyszukiwanie lokalne wspomaga też prowadzenie działu recenzji i opinii oraz aktywne odpowiadanie na nie.

Algorytmy Google, które skupiają się na wyszukiwaniu oraz pozycjonowaniu lokalnym, to Opos oraz Gołąb.

6. Zero-click searches


Zero-click searches to spore ułatwienie w procesie wyszukiwania z punktu widzenia użytkownika. Ten trend w pozycjonowaniu staje się coraz istotniejszy, dlatego warto właściwie dopasować treści na stronie. Zero-click polega na tym, że po wpisaniu zapytania odpowiedź na nie wyświetla się na samej górze wyników, w związku z czym nie trzeba klikać w żadne linki.

Żeby strona załapała się do wyniku zero-click, musi w zwięzły, ale zarazem pełny sposób odpowiadać na zapytanie. Zawartość zero-click wprawdzie nie ma za zadanie wyczerpać tematu, ale odpowiedzieć na najważniejszą kwestię zapytania. Wielu internautów sprawdzi w ten sposób proste hasła i nawet nie wejdzie na stronę. Najważniejszym rodzajem zero-clicku jest Featured snippets, czyli właśnie fragment artykułu, który wyświetla się w liście wyszukiwania obok linku, zwięźle i właściwie odpowiadający na zapytanie.

7. User Experience, czyli doświadczenie użytkownika


UX nie jest niczym nowym, ale to nie znaczy, że z czasem straciło na znaczeniu. Doświadczenie użytkownika w korzystaniu z naszej strony jest szalenie istotne, zwłaszcza że tworzymy treści, mając naszych odbiorców jako najwyższy priorytet. Dlatego nasza strona powinna dostarczać wartościowych i użytecznych treści, ale jednocześnie być responsywna, dostosowana do wszelkiego rodzaju urządzeń, czytelna i przejrzysta. Ponadto informacje kontaktowe powinny być łatwe do odnalezienia.

Trendy w pozycjonowaniu stron: co poza naszym TOP 7?


BERT i MUM


O algorytmach wyszukiwarki Google pisaliśmy dość sporo (polecamy artykuł: TOP 7 algorytmów Google), jednak pewne z nich mają szansę zaznaczyć mocniej swoją obecność.
Google BERT ma za zadanie rozumieć złożoność języka i skomplikowane zapytania. Google MUM również pochyla się nad złożonymi zapytaniami i stara się dopasować do nich kompleksowe odpowiedzi. Co istotne, algorytmy te pracują w oparciu o sztuczną inteligencję, która zdecydowanie należy do najważniejszych trendów w pozycjonowaniu.

Social media


"Jeśli nie ma Cię na Facebooku, znaczy to, że nie istniejesz". To ironiczne powiedzenie zawiera w sobie nieco prawdy. Firma prowadząca biznes w Internecie powinna istnieć także na mediach społecznościowych. W przeciwnym razie wielu użytkowników może mieć utrudniony dostęp lub wcale jej nie odszukać. Aktywność w social media - Facebook, Instagram, YouTube, TikTok - i budowanie świadomości użytkowników (brand awareness) oraz wartościowych więzi to trend, który nie zwalnia tempa także w 2024 roku.

Media społecznościowe to również świetne miejsce do implementacji marketingu zabawnych treści - tzw. LOLcontent. Oczywiście taka forma działań wymaga przemyślanej strategii i nie jest odpowiednia dla wszystkich rodzajów branż. Pomaga jednak zacieśniać więź z grupą docelową i sukcesywnie budować wspomnianą wyżej świadomość marki.

Wyszukiwanie wizualne


Umieszczamy ten trend na końcu - co nie znaczy, że wyszukiwanie wizualne jest mało istotne. Wręcz przeciwnie - wielu użytkowników wyszukuje informacje poprzez Google Grafika (lub inne narzędzie służące do przeszukiwania sieci obrazami). Dlatego grafiki na stronie muszą być zoptymalizowane pod kątem SEO. Istotne jest właściwe napisanie tekstu alternatywnego (tzw. atrybut ALT - opisuje, co znajduje się na obrazku), dzięki czemu grafika, a zarazem strona będą bardziej widoczne dla użytkowników i algorytmów wyszukiwarki.

Podsumowując: krótko i na temat - pozycjonowanie stron wymaga trzymania ręki na pulsie. Trendy zmieniają się szybko, a naszym zadaniem jest dopasowanie się do dynamicznego tempa ewolucji w branży. Tylko w ten sposób dotrzymamy kroku najlepszym i zyskamy szansę na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

Jan Wojciechowski

Content Marketing Specialist


Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
Szkolenia
Polski