➡️
Przeczytaj część pierwszą: Pozycjonowanie na YouTube – jak zwiększyć widoczność filmów? (cz. 1/2)
Czynniki rankingowe na platformie YouTube
1. Czas oglądania, zaangażowanie i satysfakcja
Głównymi metrykami, dla których zoptymalizowany jest algorytm YouTube'a, są zaangażowanie i satysfakcja. Kliknięcia i wyświetlenia są w tym względzie istotne, ale najważniejszy jest czas oglądania przez pryzmat satysfakcji. Czas oglądania można przedstawić na dwa różne sposoby:
Całkowity czas, przez który użytkownik ogląda wideo;
Procent wideo, który użytkownik ogląda.
“Czysty” czas oglądania jest dość dobrym wskaźnikiem tego, czy użytkownikom podoba się materiał wideo; tym niemniej to procent oglądanego wideo może być lepszym punktem odniesienia co do jego jakości.
YouTube szkoli swoje algorytmy danymi o satysfakcji, zbieranymi głównie za pomocą ankiet. Ankiety nie są bezpośrednim czynnikiem dla poszczególnych filmów, ale połączenie czasu oglądania i satysfakcji trenuje algorytmy do rozpoznawania wysokiej jakości treści. Jeśli chcemy optymalizować nasze treści na YouTube lub wykorzystywać wideo do wzmacniania swoich działań SEO, pierwszą i najważniejszą zasadą jest:
Stworzyć takie wideo, które publiczność będzie chcieć oglądać.
2. Zaangażowanie użytkownika
Czynniki zaangażowania użytkowników również mają spore znaczenie w kontekście rankingu.
To, jak zachowują się użytkownicy podczas oglądania i po jego zakończeniu (w połączeniu z tym, kiedy kończą oglądanie) wpływa na obliczanie wydajności materiału wideo. Te źródła danych obejmują odpowiedzi na poniższe kwestie:
Czy użytkownik przeskakuje do przodu podczas oglądania wideo?
Czy użytkownik cofa się, aby ponownie obejrzeć sekcję wideo (automatyczna sekcja „najczęściej odtwarzane” na osi czasu wideo)?
Jak zachowuje się użytkownik po zakończeniu oglądania? Czy: klika na nowe wideo na liście sugerowanych filmów, odtwarza następne wideo na liście odtwarzania, wraca do wyszukiwania lub strony głównej, zamyka sesję?
3. Tytuł oraz opis filmu
Podobnie jak w przypadku stron internetowych w wyszukiwarce Google, tytuł filmu jest pomocny dla użytkowników i wyszukiwarek - pozwala im zrozumieć, jakiej treści mogą się spodziewać. Działa to jednak w nieco inny sposób, niż można by się spodziewać.
Pomyślmy o tytule filmu przede wszystkim z perspektywy doświadczenia użytkownika. Chociaż ważne jest używanie słów kluczowych, ich wykorzystanie będzie miało znacznie mniejszy wpływ niż współczynnik klikalności, czas oglądania i inne czynniki zaangażowania i satysfakcji.
Tytuł i treść wideo są ściśle powiązane, a my musimy upewnić się, że wideo spełnia obietnicę tytułu - lub przynajmniej zaczyna to robić - szybko.
Optymalizacja tytułu pod kątem słów kluczowych może wywrzeć negatywny efekt, lecz tylko wtedy, gdy stworzy nierealistyczne oczekiwania lub sprawi, że tytuł będzie mniej atrakcyjny.
Tak samo opisów należy używać w sposób, który pomaga użytkownikom. Opis powinien krótko charakteryzować temat i to, czego może się spodziewać użytkownik. Jest to również dobre miejsce na zamieszczenie odniesień z filmu, linków do innych treści, które użytkownik może chcieć obejrzeć, oraz działań, które możemy chcieć, aby podjęli po obejrzeniu, takich jak kliknięcie w link do naszej strony internetowej.
Wpisując w Google zapytanie “jak pozycjonować wizytówkę google”, otrzymujemy link do filmu na YouTube z poradnikiem na ten temat. Opis filmu zawiera tzw. timestamps, dzięki którym łatwo zorientować się w całej, półgodzinnej treści.
4. Miniaturka wideo (czyli tzw. “Thumbnail”)
Wprawdzie algorytmy nie mogą bezpośrednio odczytać miniaturek ani ich zawartości, są one jednak kluczowe z punktu widzenia zwiększania liczby kliknięć i czasu oglądania - innymi słowy:
przykuwają uwagę odbiorcy, są wizytówką filmiku i zachęcają do kliknięcia.
Razem z tytułem, miniatury decydują o tym, czy użytkownik kliknie w filmik i czy go obejrzy do końca. Wszystko zależy od tego, jakie oczekiwania wzbudza ten niewielki obrazek o ogromnej mocy.
Warto też wspomnieć, że Google coraz częściej wykorzystuje wielomodalne sieci neuronowe, więc możliwe, że algorytmy wkrótce będą w stanie interpretować miniatury w kontekście treści wideo.
Miniatury wpływają na pozycjonowanie, ponieważ są kluczowym elementem zaangażowania użytkowników. Algorytm reaguje na to, jak ludzie wchodzą w interakcję z naszym filmem. Dlatego miniatura powinna przyciągać uwagę i jednocześnie tworzyć realistyczne oczekiwania co do zawartości.
Prawdę mówiąc, miniatury to jeden z najważniejszych elementów na YouTube. To pierwsza rzecz, którą widzi użytkownik i często na podstawie samej miniaturki decyduje, czy kliknąć w filmik. Widzimy zatem, jak bardzo są istotne w kontekście YouTube SEO.
Przykładowe miniaturki filmów wideo, będących odpowiedziami na zapytanie “jak skutecznie sprzedawać”. Pamiętajmy, że miniaturka to wizytówka filmu - może zawierać zachęcające hasło, wpadającą w oko grafikę, a także lekko szokować albo rozbawiać. Jednocześnie starajmy się nie popadać w przesadę, zwłaszcza jeśli zależy nam na odpowiednim image'u marki.
5. Treść wideo
Treść wideo jest głównym czynnikiem determinującym jakość i to, jak reagują użytkownicy - dlatego właśnie na tym algorytm opiera w głównej mierze dane o zaangażowaniu i dane o satysfakcji. Istnieją pewne konkretne sposoby, w jakie treść wideo wpływa na ranking.
Czas oglądania - jeśli stworzymy dobre wideo, które spodoba się widzom, otrzymamy pozytywne sygnały zaangażowania i satysfakcji.
Napisy i transkrypcje - jeśli nie dostarczymy napisów, YouTube automatycznie je wygeneruje.
Dobrym pomysłem jest przesłanie własnej transkrypcji wraz z filmami, aby YouTube mógł stworzyć napisy; sztuczna inteligencja popełnia błędy.
Adekwatność - jeśli użytkownicy wskażą lub systemy ustalą, że treść naszego wideo nie jest zgodna z tytułem, wówczas wideo prawdopodobnie nie będzie dobrze się prezentować ani nie będzie sugerowane jako odpowiedź na dane zapytanie.
Tak samo jeśli użyjemy clickbaitowej miniaturki, która nastawi użytkowników na coś, czego nie dostarczymy, ich rozczarowanie odbije się na danych.
Pamiętajmy, że istnieje związek między tytułem i miniaturą, zaś to, co dzieje się z użytkownikiem, jest znacznie ważniejsze niż optymalizacja metadanych.
Jeśli mamy dużo kliknięć, ale niski czas oglądania, oznacza to, że użytkownicy chętnie kliknęli, ale wideo im się nie spodobało. Jeśli sytuacja jest odwrotna, może to oznaczać, że użytkownicy nie rezonują z danym tytułem i miniaturą, gdy je widzą (nie zachęca ich, ale sama treść jest już wartościowa).
6. Subskrybenci i powiadomienia
Subskrybenci są kluczową częścią sukcesu kanału i mogą wpływać na to, jak sprawdzi się każdy kolejny filmik. Nowe filmy pojawiają się w zakładce „Subskrypcje” użytkowników subskrybujących nasz kanał. Dodatkowo jeśli subskrybenci zdecydowali się na otrzymywanie powiadomień, otrzymają je, gdy nowe wideo zostanie opublikowane. Te wyświetlenia są arcyważnym źródłem danych, ponieważ pomagają YouTube zrozumieć, jak widzowie reagują na nasze filmy. Jeśli subskrybentom podoba się wideo, YouTube otrzymuje wskazówkę, jak polecić to wideo osobom, które jeszcze nie są subskrybentami.
Pozycjonowanie na YouTube - dodatkowe wskazówki 📺
➡️ Miejmy na uwadze, że - jak zaznaczyliśmy na początku pierwszej części tego artykułu -
sukces na YouTube zależy od naszej widowni. Owa widownia jest z kolei szczególnie czuła na punkcie marketingu oraz prób dotarcia do nich, dlatego nasza kampania, jeśli się na nią zdecydujemy, powinna być
subtelna i nienachalna.
Nasi potencjalni klienci są na YouTube dlatego, że chcą oglądać filmy, dowiedzieć się czegoś, spędzić miło czas, i tak dalej - ich pierwotnym, najważniejszym celem nie jest kupowanie czegoś, zaznajomienie się z naszą ofertą czy opuszczanie serwisu i przechodzenie na naszą witrynę. Jeśli chcemy ich do tego zachęcić, nasza kampania powinna być jak najmniej inwazyjna.
Ponadto algorytm YT priorytetyzuje aktywność użytkowników na platformie. Dobrze zrobione wideo to takie, które użytkownik obejrzy od początku do końca, po czym zostanie na YouTube - w idealnym przypadku na naszym kanale - w poszukiwaniu większej ilości treści do obejrzenia, a nie zakończy sesję i opuści aplikację.
➡️
Nie rozpoczynajmy badania słów kluczowych dla filmów, dopóki nie przeprowadzimy skutecznego określenia grupy docelowej odbiorców.
Algorytm YouTube'a nie bierze filmu i nie decyduje, do kogo go wysłać. Analizuje za to preferencje i historię użytkowników, a następnie wybiera filmy dla każdego użytkownika.
Musimy zidentyfikować odbiorców swoich filmów. Miejmy na uwadze, że mogą być bardzo specyficzną podgrupą obecnej publiczności lub całkowicie nową publicznością.
Dla wielu filmów główny potencjał ruchu pochodzi z systemów rekomendacji na stronie głównej lub funkcji sugerowanych filmów. Sprawia to, że zrozumienie tego, co nasza publiczność już ogląda, ma kluczowe znaczenie. Należy budować na istniejących tematach na platformie - np. oglądać filmy w swojej niszy i znajdować sposoby na odpowiadanie na pytania lub dostarczanie treści, których te istniejące materiały nie mają, a które my możemy stworzyć.
➡️
Keyword research jest istotny zwłaszcza w kontekście filmów, które chcemy, by użytkownicy znaleźli, wpisując swoje zapytanie - ale w wyszukiwarkę Google, a nie tę YouTubową.
➡️
Jeśli chodzi o miniaturki i tytuły filmów - czyli ich wizytówki na platformie - absolutnie muszą być chwytliwe. Ich celem jest stworzenie pewnego oczekiwania - w głowie użytkownika powinna pojawić się myśl:
Ciekawe, czego dowiem się z tego filmiku… Warto spróbować między innymi:
Pokazać osoby, których wyraz twarzy jest tożsamy z tytułem filmu oraz jego treścią.
Postawić na słowa kluczowe, które będą integralne z tematem filmu, a które nasza widownia łatwo zrozumie.
Ukazać temat w sposób nieco artystyczny, metaforyczny - budując napięcie i zaciekawienie.
Użyć szaty graficznej, odróżniającej się od tej, którą wykorzystuje konkurencja w branży.
➡️
Pamiętajmy o sekcji komentarzy pod naszymi filmami. Komentarze są miejscem wymiany opinii na temat nie tylko filmiku, ale i całego zagadnienia, którego dotyczy. Często użytkownicy najpierw scrollują do komentarzy, nim w ogóle zaczną oglądać film, albo czytają je, jednocześnie oglądając.
Mamy możliwość przypinania komentarzy, które w wartościowy sposób uzupełniają dane wideo (warto przypiąć komentarz, aby podkreślić konkretne wezwanie do działania dla wysoce zaangażowanych użytkowników).
Niektórzy twórcy decydują się na przypinanie komentarzy od użytkowników, jeśli uważają je za szczególnie wnikliwe, komplementujące lub w niektórych przypadkach kontrowersyjne.
Zaangażowanie komentujących jest dobrą praktyką. Pamiętajmy, że wiele możemy nauczyć się o swoich najbardziej wartościowych odbiorcach z tego, co mają do powiedzenia.
Odpowiadanie na komentarze - i te pozytywne, i te negatywne - buduje nie tylko więź z odbiorcami, ale i pokazuje, że dostrzegamy to, co piszą i zależy nam na podtrzymywaniu kontaktu. Tak samo działa to w przypadku odpowiadania na opinie w Profilu Firmy w Google.
Przykład właściwego podejścia do komentarza pod filmem na YouTube o charakterze poradnikowym.
Podsumowanie artykułu
Skupienie się na zaangażowaniu użytkownika i dostarczaniu materiałów najwyższej jakości, dobry tytuł i opis filmu, zachęcająca grafika (miniaturka wideo), a przede wszystkim pamiętanie o tym, z jakiego powodu użytkownicy znajdują się na YouTube - budowanie strategii na tej platformie jest wyzwaniem, lecz jeśli podejdziemy do tego właściwie, możemy liczyć na grono zaangażowanych odbiorców, czekających na kolejne filmy, chętnie dzielących się przemyśleniami i opiniami. SEO na YouTube to przede wszystkim dbanie o użytkownika, jego doświadczenie i spełnianie oczekiwań, poprzedzone wzbudzaniem zainteresowania.
➡️
Ten artykuł może Cię zainteresować: Skąd wziąć pomysły na filmy na YouTube? Odkryj tajemnice twórców!
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - nasze Szkolenie z SEO jest w sam raz dla Ciebie!