Pozycjonowanie na YouTube – jak zwiększyć widoczność filmów? (cz. 1/2)

YouTube jest częścią Google'a - jednak jako unikalna platforma o odmiennym podejściu do algorytmów i odkrywania treści rządzi się własnymi prawami. YouTube przyjmuje podejście skoncentrowane na widzu, oceniając jego preferencje i zainteresowania na podstawie danych o nawykach oglądania i tworząc listy filmów unikalne dla tego użytkownika.

W niniejszym artykule opowiadamy, jak optymalizować swoje filmy, aby lepiej pozycjonowały się na YouTube. Daje nam to niepowtarzalną szansę na zwiększenie rozpoznawalności marki, zaangażowania publiczności, a przede wszystkim - odblokowania nowych źródeł przychodów dzięki skutecznej strategii wideo.

Część pierwsza dwuczęściowego artykułu.

Czym jest YouTube SEO i jakie daje korzyści?


Jak wspomnieliśmy we wstępie, systemy YouTube'a oparte są na podejściu viewer-focused, oceniając jego preferencje i zainteresowania na bazie danych o nawykach oglądania i tworząc propozycje, które zainteresują danego użytkownika. YT priorytetyzuje również oznaki jakości wideo - zwłaszcza zaangażowanie i zadowolenie użytkowników - znacznie bardziej niż metadane. Wyszukiwarka na YouTube jest jednym z kilku systemów dostarczających filmy, będąc mocno nastawioną na personalizację i zadowolenie użytkownika. Wiele filmów nie osiąga dobrych wyników w wyszukiwarce, acz przyciąga ruch z innych systemów odkrywania na platformie - a ścieżki użytkowników często nie obejmują wyszukiwania w obrębie tej platformy (mogli trafić na dany film np. z wyników wyszukiwania Google lub stron zewnętrznych).

Korzyści YouTube SEO


  • YouTube jest drugą co do wielkości platformą społecznościową, mogącą pochwalić się 2,5 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Skuteczna strategia wideo zwiększa rozpoznawalność marki i angażuje publiczność. Stwarza też unikalne źródło przychodów poprzez reklamy i członkostwa w kanałach.
  • Filmy na YouTube skutecznie prowadzą do podjęcia konkretnych działań - dokonania zakupu, zapisania się na newsletter czy pobrania e-booka. Dzięki odpowiednim call to action w filmach i opisach zwiększymy sprzedaż lub pozyskamy nowe leady.
  • Filmy na YouTube pojawiają się w organicznych wynikach wyszukiwania Google; w samej wyszukiwarce jest osobna zakładka - „filmy”. Strategia wideo ma kluczowe znaczenie w UX w zależności od tego, do jakiej grupy odbiorców kierujemy przekaz i jak preferują oni wchodzić w interakcje z treściami.
  • Dobrze zoptymalizowane filmy na YouTube zwiększają ruch na naszej stronie internetowej. Widzowie, którzy oglądają nasze filmy, mogą kliknąć w linki w opisie lub w ankietach, aby odwiedzić witrynę i dowiedzieć się więcej o produktach lub usługach.
  • Dobrze zoptymalizowane filmy na YouTube mogą znacząco zwiększyć wiarygodność i autorytet marki w oczach odbiorców - zwłaszcza jeśli dostarczamy wartościowe treści i odpowiadamy na pytania potencjalnych klientów (np. poprzez wideo poradniki czy wywiady ze specjalistami).

  • Zasady rankingu filmów na YouTube


    YouTube działa w oparciu o mnogość systemów, dostarczających wideo użytkownikom. Aby zrozumieć, jak działa SEO YouTube’a, musimy pojąć działanie algorytmu platformy oraz to, co jego poszczególne systemy priorytetyzują. Każdy system wykorzystuje różne zestawy sygnałów. Istnieją ogólne priorytety algorytmiczne, jak i specyficzne funkcje systemów, które w różny sposób ważą dane sygnały. Ogólnie rzecz biorąc, różne sygnały na YouTube wpadają w jedną z dwóch głównych kategorii: personalizacja oraz efektywność.

    ➡️ W ramach personalizacji wymieniamy takie sygnały jak:
  • Historia aktywności użytkownika powiązana z jego kontem lub przeglądarką;
  • Historia aktywności użytkownika w bieżącej sesji;
  • Subskrypcje użytkownika;
  • Polubione filmy;
  • Preferencje dotyczące powiadomień i inne sygnały interakcji;
  • Wyszukiwane terminy;
  • Typ urządzenia;
  • Pora dnia.

  • ➡️ W ramach efektywności wymieniamy takie sygnały jak:
  • Całkowity czas oglądania;
  • Średni czas oglądania lub procent oglądanego wideo;
  • Ankiety satysfakcji użytkowników - czy użytkownicy ignorują wideo, czy klikają „nie interesuje mnie”;
  • Komentarze, polubienia i subskrypcje generowane przez wideo;
  • Zachowanie użytkownika podczas oglądania wideo (przeskakiwanie do przodu lub do tyłu);
  • Zachowanie użytkownika po obejrzeniu wideo (powrót do wyszukiwania, kliknięcie nowego wideo itp.).

  • Strona główna


    Kiedy użytkownik odwiedza YouTube, ma dostęp do strony głównej ze spersonalizowanymi rekomendacjami wideo. Owa personalizacja opiera się na historii aktywności, tym, co lubi oglądać, jego subskrybowanych kanałach itp. Rekomendacje uwzględniają również sygnały jakości wideo i zadowolenia użytkowników, obliczane przez algorytmy.


    Widok przykładowej strony głównej YouTube.

    Sugerowane filmy


    Sugerowane filmy (wyświetlane obok filmu, który ogląda użytkownik) są podobne do sugestii na stronie głównej, zgrupowane pod tym samym parasolem rekomendacji, ale wykorzystują inne sygnały. Rekomendacje te priorytetyzują doświadczenie bieżącej sesji użytkownika. Chociaż sygnały jakości i doświadczenia użytkownika zdecydowanie liczą się w sugerowanych rekomendacjach, są one bardziej obciążone zadowoleniem natychmiastowego zainteresowania i zamiaru użytkownika.


    Widok przykładowych sugerowanych wideo (po prawej) w trakcie oglądania bieżącego wideo.

    Wyszukiwarka na YouTube


    Wyszukiwanie na YouTube sugeruje filmy na podstawie wprowadzonych przez użytkownika terminów, działa zatem trochę bardziej jak wyszukiwarka Google. Nie bierze pod uwagę historii wyszukiwania aż tak bardzo, pozostając otwartym na to, czego obecnie widz potrzebuje. Zamiast próbować przewidzieć filmy do zasugerowania, wyszukiwarka czeka na dane wejściowe od użytkownika, a następnie wykorzystuje dostępne dane (takie jak tematy filmów, metryki satysfakcji i historię użytkownika), aby dostarczyć wyniki istotne w kontekście zapytania.


    Widok przykładowych sugestii po wpisaniu fragmentu zapytania w wyszukiwarkę na YouTube.

    Shorty na YouTube


    Podobne do rolek na Instagramie czy treści, z których zasłynął TikTok. Shorty wykorzystują wiele zasad takich jak inne systemy, lecz różnią się tym, że każdy użytkownik ma osobistą historię oglądania Shorts, oddzielną od historii oglądania dłuższych filmów. W większości przypadków wszelkie sygnały personalizacji są oddzielne dla Shorts i innych typów filmów. Shorty mają swoją własną zakładkę.


    Widok przykładowych sugestii Shortów.

    ➡️ W drugiej części artykułu omówimy czynniki rankingowe YouTube’a oraz podamy garść przydatnych wskazówek, dzięki którym lepiej zaplanujemy i zrealizujemy strategię SEO na tej platformie. Czytaj dalej: YouTube SEO - cz. 2/2

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeżeli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - nasze Szkolenie z SEO jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski