Pomiar konwersji w Google Ads. Modele atrybucji konwersji

W jednym z poprzednich artykułów, poświęconych kampaniom Google Ads, powiedzieliśmy, jakie są najważniejsze początkowe elementy takiej kampanii. W tym artykule przyjrzymy się tematowi konwersji w Google Ads. To jeden z istotniejszych kroków przy zakładaniu kampanii i musimy wykonać go dobrze, jeśli chcemy, żeby taka kampania była skuteczna. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są modele atrybucji konwersji w systemie Google Ads.

Konwersje w Google Ads


W poprzednim artykule z cyklu Google Ads zakończyliśmy nasz wywód na tym, że przed startem kampanii musimy zdefiniować konwersje. Jeśli bowiem wystartujemy z kampanią bez zdefiniowania konwersji na stronie internetowej, nie wszystkie opcje w kampanii będą dostępne. Polecamy lekturę artykułu.

➡️ Przeczytaj: Najważniejsze elementy kampanii Google Ads. O czym pamiętać na początku?

Dla spełnienia naszego celu skorzystamy z Narzędzia konwersji Google Ads. Jak działa?

Narzędzie konwersji Google Ads


Jeżeli mamy zainstalowane konwersje na stronie internetowej:

  • system sczytuje, kiedy kliknęliśmy daną kampanię; od momentu kliknięcia otwiera się okno konwersji,
  • okno konwersji jest otwarte przez 30 dni; jeśli w tym czasie dokonamy konwersji na stronie, system Google Ads dopisze tę konwersję do kampanii,
  • systemy przypisywania konwersji w Google Ads i w Google Analytics różnią się nieco od siebie (opowiadamy o tym dokładnie na naszym szkoleniu z Google Ads); tu pod uwagę bierzemy konwersje zliczane przez Google Ads,
  • okno konwersji może być modyfikowane (nie musi to być 30 dni) w zależności np. od rodzaju produktu, który sprzedajemy na stronie i specyfiki decyzyjności, która go dotyczy. Okno konwersji możemy dowolnie skrócić lub wydłużyć.

  • Narzędzie konwersji Google Ads


    Atrybucja konwersji


    Atrybucja konwersji w systemie Google Ads opiera się na tym, że jeśli użytkownik miał kilka kontaktów z naszą kampanią przed dokonaniem konwersji na stronie, atrybucja odpowiada na pytanie: Której cząstce kampanii przyznać konwersję, która została w danym momencie zrealizowana?. Atrybucja przypisuje wartość i liczbę konwersji do określonego elementu kampanii Google Ads na ścieżce konwersji.

    Modele atrybucji konwersji w Google Ads


    Aktualnie mamy dostępnych 6 modeli atrybucji konwersji:

    1. Oparty na danych (zalecany),
    2. Ostatnie kliknięcie,
    3. Pierwsze kliknięcie,
    4. Linearny (liniowy),
    5. Rozkład czasowy,
    6. Uwzględnienie pozycji.

    Omówmy pokrótce każdy z nich.

  • Atrybucja konwersji - model Ostatnie kliknięcie. Nieważne, jaki kontakt miał klient z kampanią przed dokonaniem konwersji; liczy się tu bowiem tylko ostatnie kliknięcie i to jemu w 100% przypisywana jest cała konwersja. Tylko to jedno źródło "otrzymywało" podziękowania za konwersję, do której dochodziło. Ten model atrybucji konwersji był kiedyś domyślny; obecnie raczej korzysta się z bardziej rozwiniętych modeli.

  • Atrybucja konwersji Google Ads

  • Atrybucja konwersji - model Pierwsze kliknięcie. Odwrotność poprzedniego modelu. Całość zasług zgarnia pierwsza interakcja i to jej przypisywana jest konwersja, do której dochodzi.

  • Atrybucja konwersji Google Ads

  • Atrybucja konwersji - model Linearny. W tym modelu system bierze pod uwagę wszystkie elementy i przypisuje im identyczną wartość w doprowadzeniu odbiorcy do konwersji.

  • Atrybucja konwersji Google Ads

  • Atrybucja konwersji - model Rozkład czasowy. W tym modelu im bliżej realizacji konwersji, tym dane źródło otrzyma większy procent zasług za doprowadzenie do niej.

  • Atrybucja konwersji Google Ads

  • Atrybucja konwersji - model Uwzględnienie pozycji. Polega na tym, że pierwszy i ostatni element kampanii, który doprowadził do konwersji, otrzymuje po 40% wkładu, zaś wszystko, co pomiędzy, dzieli pozostały procent między siebie. System niejako wychodzi z założenia, że najtrudniej jest pozyskać klienta (pierwszy element) i domknąć proces sprzedażowy (ostatni element).

  • Atrybucja konwersji Google Ads

  • Atrybucja konwersji - model Oparty na danych. Najbardziej zaawansowany model i jednocześnie zalecany. System Google Ads samodzielnie bada ścieżkę klienta i decyduje, który z elementów był najistotniejszy w procesie zrealizowania finalnej konwersji. Otrzymujemy wyniki odnośnie tego, która kampania była istotniejsza, a która mniej ważna w całej ścieżce zakupowej. Ten model jest aktualnie dostępny dla wszystkich konwersji, od początku.

  • Atrybucja konwersji Google Ads


    Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowie i prowadzeniu kampanii w wyszukiwarce, m.in.:

  • pomiarze konwersji w Google Ads,
  • słowach kluczowych w kampanii,
  • tekstach reklam,
  • Google Ads Editor,
  • remarketingu dla wyszukiwarek,

  • ...i wiele, wiele więcej - szkolenie Google Ads. Budowa i prowadzenie kampanii w wyszukiwarce jest w sam raz dla Ciebie. Polecamy je zwłaszcza jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, pragniesz zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zdobyć cenną wiedzę oraz marzysz o pracy jako specjalista SEM.


    Polecamy również lekturę artykułów:

  • Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?
  • User Generated Content: jak wykorzystać treści od użytkowników na stronie
  • Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski