Modele atrybucji konwersji w Google Ads
Aktualnie mamy dostępnych 6 modeli atrybucji konwersji:
- Oparty na danych (zalecany),
- Ostatnie kliknięcie,
- Pierwsze kliknięcie,
- Linearny (liniowy),
- Rozkład czasowy,
- Uwzględnienie pozycji.
Omówmy pokrótce każdy z nich.
Atrybucja konwersji - model Ostatnie kliknięcie. Nieważne, jaki kontakt miał klient z kampanią przed dokonaniem konwersji; liczy się tu bowiem tylko ostatnie kliknięcie i to jemu w 100% przypisywana jest cała konwersja. Tylko to jedno źródło "otrzymywało" podziękowania za konwersję, do której dochodziło. Ten model atrybucji konwersji był kiedyś domyślny; obecnie raczej korzysta się z bardziej rozwiniętych modeli.
Atrybucja konwersji - model Pierwsze kliknięcie. Odwrotność poprzedniego modelu. Całość zasług zgarnia pierwsza interakcja i to jej przypisywana jest konwersja, do której dochodzi.
Atrybucja konwersji - model Linearny. W tym modelu system bierze pod uwagę wszystkie elementy i przypisuje im identyczną wartość w doprowadzeniu odbiorcy do konwersji.
Atrybucja konwersji - model Rozkład czasowy. W tym modelu im bliżej realizacji konwersji, tym dane źródło otrzyma większy procent zasług za doprowadzenie do niej.
Atrybucja konwersji - model Uwzględnienie pozycji. Polega na tym, że pierwszy i ostatni element kampanii, który doprowadził do konwersji, otrzymuje po 40% wkładu, zaś wszystko, co pomiędzy, dzieli pozostały procent między siebie. System niejako wychodzi z założenia, że najtrudniej jest pozyskać klienta (pierwszy element) i domknąć proces sprzedażowy (ostatni element).
Atrybucja konwersji - model Oparty na danych. Najbardziej zaawansowany model i jednocześnie zalecany. System Google Ads samodzielnie bada ścieżkę klienta i decyduje, który z elementów był najistotniejszy w procesie zrealizowania finalnej konwersji. Otrzymujemy wyniki odnośnie tego, która kampania była istotniejsza, a która mniej ważna w całej ścieżce zakupowej. Ten model jest aktualnie dostępny dla wszystkich konwersji, od początku.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowie i prowadzeniu kampanii w wyszukiwarce, m.in.:
pomiarze konwersji w Google Ads,
słowach kluczowych w kampanii,
tekstach reklam,
Google Ads Editor,
remarketingu dla wyszukiwarek,
...i wiele, wiele więcej - szkolenie
Google Ads. Budowa i prowadzenie kampanii w wyszukiwarce jest w sam raz dla Ciebie. Polecamy je zwłaszcza jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii, pragniesz zweryfikować dotychczasowe doświadczenia i zdobyć cenną wiedzę oraz marzysz o pracy jako specjalista SEM.
Polecamy również lekturę artykułów:
Koszt pozyskania klienta w e-commerce: jak go obliczyć i obniżyć?
User Generated Content: jak wykorzystać treści od użytkowników na stronie