Poison words – jakie słowa szkodzą pozycjonowaniu strony?

Poison words, czyli słowa trujące - tym określeniem nazywa się frazy, które negatywnie wpływają na SEO strony internetowej. Przez pryzmat istnienia słów, które zawyżają pozycje stron, istnienie słów trujących może wydawać się naturalne - jednak czy potrafimy je rozpoznać? Jakie słowa i frazy zaliczają się do tego grona i w jakim stopniu szkodzą pozycjonowaniu witryny? W tym artykule postaramy się udzielić odpowiedzi na te pytania.

Czym są poison words?


Poison words to określenia i frazy, które przyczyniają się do zaniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Do grona trujących słów należą takie, które algorytmy wyszukiwarki uważają za nieodpowiednie, spamowe, nieetyczne albo niezgodne z wytycznymi. Zresztą poison words wpływają negatywnie nie tylko na wyszukiwarki - również sami użytkownicy mogą uznać stronę za słabej jakości i zniechęcić się, jeśli natrafią na słowa z tej kategorii.

Dlaczego lepiej unikać poison words?


Tak jak powiedzieliśmy - słowa trujące są źle postrzegane zarówno przez roboty wyszukiwarki, co użytkowników. Frazy z tej kategorii mają następujący wpływ na witrynę:

  • Negatywnie oddziałują na SEO - używanie słów trujących powoduje, że wyszukiwarka upatruje naszą stronę jako stronę niskiej jakości, spamową, nieużyteczną lub zwodniczą. Jest to dla niej sygnał, że strona zawiera nieodpowiednie treści, zatem trzeba obniżyć jej pozycję w SERP.
  • Zwiększają ryzyko nałożenia kary - karą może być wspomniane już obniżenie pozycji, a w skrajnych przypadkach nałożenie bana na stronę (strona objęta taką karą znika z indeksu wyszukiwarki; ban da się cofnąć, ale jest to skomplikowany proces).
  • Obniżenie zaufania użytkowników - słowa trujące bardzo źle wpływają na odbiór strony i treści przez użytkowników. Jeśli natkną się na takie, zwłaszcza w dużych ilościach, najpewniej szybko opuszczą stronę, stwierdzając jej spamowy i nieużyteczny charakter. A przecież naszym priorytetem jest niesienie wartości dla użytkowników!
  • Słowa trujące - czyli jakie? Kategorie poison words


    Dla lepszego zrozumienia i przejrzystości podzielimy słowa trujące na kategorie. Możemy wymienić następujące kategorie poison words:

  • Spamowe słowa, których nadużycie wywiera negatywny wpływ na pozycjonowanie, np. tani, szybki, najlepszy,
  • Słowa wulgarne lub obraźliwe - przekleństwa, wulgaryzmy, określenia związane z szeroko pojętą dyskryminacją,
  • Słowa związane z działaniami nielegalnymi,
  • Słowa niepasujące do tematyki strony i niespójne z treścią, np. "pożyczka" na stronie o gotowaniu albo "meble" na stronie o motoryzacji,
  • Słowa manipulacyjne, zwłaszcza używane w nadmiarze, np. wyjątkowy, tylko dzisiaj, bez wątpienia,
  • Słowa związane z negatywnymi emocjami, zwłaszcza wykorzystywane w dużych ilościach,
  • Słowa żargonowe, które mogą być niezrozumiałe dla wyszukiwarki, ale przede wszystkim dla użytkownika.

  • Poison words - jakie słowa szkodzą pozycjonowaniu strony?

    Jakich słów wobec tego warto używać?


    W dostarczanych na stronę treściach starajmy się unikać poison words, wykorzystując za to słowa kluczowe, pochodzące z uprzednio przeprowadzonego keyword research. Nasze frazy powinny być umieszczane w tekście w sposób spójny i naturalny (nie przesadzajmy z ich ilością, inaczej dopuścimy się keyword stuffing - przesycenia słowami kluczowymi), dotyczyć tematyki strony i omawianego zagadnienia, opisywać dane zjawisko w przejrzysty sposób i przede wszystkim nieść wartość dla użytkownika.

    W budowaniu spójnej architektury stron, opartej na wyszukanych przez nas słowach kluczowych, przyda się strategia zwana klastrami tematycznymi. Klastry tematyczne pozwalają na podzielenie witryny na podstrony, składające się z tzw. pillar page (filaru) oraz podstron. Pillar page omawia ogólnie dane zagadnienie i odsyła do mniejszych stron, które skupiają się na pojedynczych tematach w obrębie całej grupy tematycznej.

    Podsumowując: unikanie stosowania poison words pomoże w zachowaniu wysokiej jakości treści na stronie, poprawie jej reputacji w oczach wyszukiwarek oraz zwiększeniu zaufania użytkowników. Dlatego ważne jest, aby starannie dobierać słowa kluczowe i zwracać uwagę na jakość treści publikowanych na stronie.

    Pozycjonowanie stron jest warunkowane przez algorytmy wyszukiwarki Google. Poznaj obszerną listę algorytmów - poczynając od 7 najważniejszych i uzupełniając ją o algorytmy dodatkowe. Przeczytaj artykuł: Najważniejsze algorytmy Google: 7 algorytmów kluczowych w SEO

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski