Czy zgoda na zbieranie plików cookies jest obowiązkowa?
W Polsce od kilku lat strony mają obowiązek zapytać użytkownika o zgodę na zbieranie i przechowywanie plików cookies. Wynika to z przepisów RODO (rozporządzenia unijnego, zawierającego przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych). Jako użytkownik możemy zgodzić się na zbieranie plików cookies lub np. wybrać tylko te, które są niezbędne. Możemy je też odrzucić.
Przykładowy panel zgody na zbieranie plików cookies, wyświetlany po wejściu na stronę (w tym przypadku cdaction.pl)
Skąd właściwie wzięła się nazwa "ciasteczka"? 🍪
Być może chodzi o analogię przekazywania ciasteczek między stronami a użytkownikami, które ze względu na swój smak określają preferencje. Mogą być w pewnym momencie "zjedzone", czyli po prostu usunięte. Ponadto w informatyce określenie
"magic cookie" (magiczne ciasteczko) dotyczy malutkich pakietów danych, przekazywanych między komunikującymi się programami.
Podsumowując: ciasteczka dają korzyści obydwu stronom - użytkownikom oraz witrynom. Witryny zbierają dane o nas, dzięki czemu mogą optymalizować swoje funkcjonalności i dopasowywać pod nas reklamy. My z kolei dzięki plikom cookies możemy wygodniej korzystać z sieci, gdyż nasze ustawienia i preferencje zostają zapamiętane.
Przeczytaj również:
Referral marketing: jak działa marketing poleceń?
Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
Sezonowe słowa kluczowe: jak użyć ich w planowaniu treści?
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.