Orphan pages, czyli strony-sierotki: dlaczego są kłopotliwe?

W Internecie istnieją strony, które potocznie nazywa się osieroconymi. Jak nietrudno się domyślić, nie są związane w żaden sposób z innymi stronami z danego serwisu - tak jakby były zdane tylko na siebie. Skąd się biorą orphan pages oraz dlaczego mogą stanowić potencjalny problem? Na wszystkie pytania odpowiemy w tym artykule.

Orphan pages - definicja


Jak już pokrótce zaznaczyliśmy we wstępie, strony osierocone (orphan pages) to takie strony, które nie są połączone z żadnymi innymi stronami w obrębie serwisu. Nie można na nie wejść przez inne strony w zasięgu domeny, gdyż są niedostępne. Nie łączą się z innymi podstronami linkowaniem wewnętrznym. Słowem - są pozostawione same sobie, a użytkownicy najczęściej nie są w ogóle świadomi o ich istnieniu. Ba, zdarza się, że administratorzy domeny nie wiedzą o sierotkach.

Jeszcze celniejszym od strony-sierotki określeniem może być "samotna wyspa" - trafnie opisuje to charakter tego zjawiska. Strona jest jak zapomniana wysepka, która nie należy do żadnego archipelagu, sama pośrodku bezkresnego oceanu Internetu.

Wydawałoby się, że takie strony nikomu nie przeszkadzają. Okazuje się jednak, że stanowią pewien problem dla całej witryny.

Dlaczego strony-sierotki są kłopotliwe?


  • Problem z zaindeksowaniem. Jeżeli strona nie jest połączona z resztą serwisu ani nie kierują do niej linki wewnętrzne, wyszukiwarka może mieć spory problem z jej indeksacją. Taka strona może wcale nie pojawić się w wynikach wyszukiwania.
  • Słaba lub zerowa widoczność. Skoro strona nie jest połączona z resztą serwisu, nietrudno o wniosek, że ciężko do niej dotrzeć. Użytkownicy mogą jej wcale nie wyszukać. Powoduje to niski lub zerowy ruch.
  • Wpływ na reputację serwisu. Z punktu widzenia użytkownika, który jakimś cudem dotarł na osieroconą stronę, fakt jej odrębności od reszty serwisu negatywnie wpływa na doświadczenie i zaufanie do całej witryny.
  • Jak wyszukać strony osierocone?


    Istnieją sposoby na zlokalizowanie stron-sierotek w obrębie administrowanego serwisu. Przydadzą się specjalistyczne narzędzia: Screaming Frog lub wtyczka Yoast SEO Premium.

  • Yoast SEO Premium - jeśli mamy tę wtyczkę, po wejściu w CMS naszej witryny i spis wszystkich stron serwisu odnajdziemy zakładkę "Osierocone strony" (Orphaned content).
  • Screaming Frog - należy przeprowadzić crawl witryny. W rezultacie otrzymamy raport, który zawiera m.in. właśnie listę stron, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne.

  • Do zlokalizowania orphan pages mogą też posłużyć inne narzędzia, np. SEMrush, Majestic SEO albo DeepCrawl.

    Co zrobić ze stronami-sierotkami?


    Kiedy już namierzymy strony-sierotki, musimy podjąć stosowne działania. Zaleca się między innymi:

  • Połączenie tych stron z resztą serwisu. Dokonamy tego naturalnie za pomocą linkowania wewnętrznego. Wówczas wyszukiwarka będzie miała szansę je odnaleźć i zaindeksować, a sierotki szczęśliwie wrócą do swojej rodziny.
  • Aktualizacja. Należy upewnić się, że osierocona strona, która wraca do reszty serwisu, ma aktualny content. Sprawdźmy także jego wartość i przydatność.
  • Przekierowanie. Jeśli strona kiedyś była istotna, ale teraz stała się mało ważna lub nieprzydatna, można przekierować ruch z niej na inną stronę serwisu. Przydatne okaże się przekierowanie 301.
  • Usunięcie. To ostateczny krok, jeżeli ze stroną nie da się nic zrobić. Jeśli nie ma wartości lub sensu, można ją skasować.


  • Podsumowując: warto regularnie przeglądać swój serwis i lokalizować osierocone strony, gdyż mogą zaniżać nasze pozycje. Jest to szczególnie konieczne, jeśli jako nowy administrator przejmujemy kontrolę nad witryną funkcjonującą od pewnego czasu. W zależności od sytuacji strony-sierotki możemy połączyć z resztą serwisu, przekierować ruch, zaktualizować bądź usunąć. Należy mieć na uwadze dobro całego serwisu i przydatność każdej z jego podstron.

    Przeczytaj dodatkowo artykuły:

  • User friendly page. Jak stworzyć stronę przyjazną dla użytkownika
  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych w procesie pozycjonowania strony


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski