Optymalizacja profilu linkowego strony: klucz do sukcesu SEO

Profil linkowy strony to przekrój wszystkich linków, które są pośrednio lub bezpośrednio związane z daną stroną. Optymalizacja tego profilu jest bardzo istotna z punktu widzenia SEO. Linki są bowiem istotne nie tylko dla użytkownika, ale i algorytmów wyszukiwarek, które biorą je pod uwagę przy ustalaniu jej pozycji w wynikach wyszukiwania. W tym artykule omawiamy najważniejsze aspekty w temacie dobrego profilu linkowego strony. Zachęcamy do lektury.

Profil linkowy strony internetowej


Profil linkowy strony to zbiór wszystkich linków, które są związane z daną stroną. Obejmuje linki przychodzące, wychodzące i wewnętrzne. Jest to jeden z kluczowych elementów branych pod uwagę w SEO (Search Engine Optimization). Wyszukiwarki, takie jak Google czy Bing, używają tych linków jako jednego z sygnałów do oceny jakości i wiarygodności strony. Dbanie o profil linkowy jest bezpośrednio związane z procesem linkbuildingu, czyli zdobywania linków (odnośników) do naszej strony.

Linki nazywamy inaczej przekierowaniami. Wyróżniamy trzy najważniejsze rodzaje przekierowań (wymieniliśmy je wyżej, a teraz je omówimy):

  • Linki zewnętrzne. Nazywane też linkami przychodzącymi. To linki, które znajdują się na innej stronie, ale prowadzą do naszej. Może to być na przykład link w czyimś artykule, kierujący do strony Marketing Online. Linki zewnętrzne przyczyniają się przede wszystkim do budowania autorytetu strony, do której prowadzą. Jeśli szanowana w danej branży witryna będzie linkowała do nas, oznacza to, że nasza strona jest uznawana za wartościową. Linki zewnętrzne są też źródłem ruchu, gdyż kierują ze strony zewnętrznej na naszą (jest to szczególnie ważne w przypadku linkowania ze stron, cieszących się ogromną popularnością). Poprawiają też widoczność naszej strony.
  • Linki wychodzące. Odwrotność linków zewnętrznych. Znajdują się na naszej stronie i prowadzą do innej. Może to być na przykład link w artykule na blogu Marketing Online, który kieruje do Wikipedii, YouTube, Facebooka czy dowolnej innej witryny. Dzięki linkom wychodzącym możemy nawiązywać cenne relacje linkowe - dwie strony linkują do siebie nawzajem, zwiększając swój ruch i statystyki.
  • Linki wewnętrzne. To takie linki, które prowadzą do innej podstrony w obrębie tej samej domeny. Innymi słowy - nie wychodzą poza określoną domenę. Są istotnym elementem przekierowań wewnętrznych, dzięki którym użytkownik może "spacerować" po całej naszej stronie. Może to być na przykład link w artykule na blogu Marketing Online, który prowadzi do innego wpisu. Linki wewnętrzne to więc przede wszystkim optymalizacja nawigacji po stronie, ale i pomoc dla robotów wyszukiwarek, które - dzięki przekierowaniom wewnętrznym - łatwiej i lepiej dokonują indeksacji.

  • Parametry linków


    Linki mają określone parametry. Pomagają wyszukiwarce w interpretacji linków. Wyróżniamy parametry:

  • dofollow - oznaczane w kodzie jako rel="dofollow". Mówią wyszukiwarkom, że należy śledzić ten link i przekazywać wartość SEO. Ta wartość to tak zwany "sok linkowy", czyli link juice. Linki dofollow wysokiej jakości to bardzo istotny czynnik rankingowy (czyli coś, co pomaga wyszukiwarkom ustalać pozycje stron w SERP).
  • nofollow - oznaczane w kodzie jako rel="nofollow". Przeciwieństwo linków dofollow. Mówią wyszukiwarkom, że nie należy przekazywać wartości SEO. Są często wykorzystywane np. w przypadku User Generated Content, czyli treści dostarczanych na stronę przez użytkowników.
  • alternate - oznaczane w kodzie jako rel="alternate". Pomagają rozróżnić warianty tej samej strony, na przykład w różnych językach, co jest istotne w procesie unikania niepożądanego zjawiska, jakim jest duplikacja treści.
  • sponsored - oznaczane w kodzie jako rel="sponsored". Mówią wyszukiwarkom, że dany link jest komercyjny (opłacony).
  • canonical - oznaczane w kodzie jako rel="canonical". Bardzo istotny parametr, wykorzystywany w linkowaniu wewnętrznym. Podpowiada wyszukiwarce, którą wersję strony należy indeksować, jeśli istnieje kilka wersji tej samej treści.
  • Jak sprawdzić profil linkowy strony?


    Wiele stron oferuje specjalistyczne narzędzia do sprawdzania i monitorowania profilu linkowego wybranej domeny. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na Google Search Console i Ahrefs.

    1. Ahrefs. Jedno z najpopularniejszych narzędzi do kompleksowej analizy SEO, w tym profilu linkowego. Umożliwia identyfikację linków przychodzących i ich wartości.
    2. Majestic SEO. Specjalizuje się w analizie linków i dostarcza szczegółowych danych na temat liczby linków, ich typów oraz autorytetu domen.
    3. SEMrush. Oferuje kompleksowe narzędzia do analizy SEO, w tym monitoring profilu linkowego.
    4. Google Search Console. Profesjonalne narzędzie od Google, które pozwala na monitorowanie linków przychodzących do naszej strony. Warto z niego korzystać też z tego względu, że jest bezpłatne.

    Profil linkowy strony a algorytmy Google


    Algorytmy Google postrzegają profil linkowy strony jako ważny wskaźnik jej autorytetu i wiarygodności. Linki przychodzące z renomowanych i tematycznie powiązanych stron są traktowane jako głosy zaufania, co poprawia ranking strony w wynikach wyszukiwania. Google ceni naturalny profil linków, ostrzegając przed manipulacją i stosowaniem nieuczciwych praktyk linkowania, które mogą skutkować surowymi karami. Takie praktyki to na przykład korzystanie z farm linków czy blast SEO.

    Profil linkowy wpływa znacząco na SEO, ponieważ silne, zdrowe linki z wiarygodnych źródeł mogą znacząco poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Wysokiej jakości backlinki są interpretowane przez algorytmy wyszukiwarek jako sygnały zaufania i autorytetu.

    Co do zasady - algorytm, na bazie którego działa Google, jest jeden. Jednak w języku potocznym, dla wygody, zwykło się określać każdą jego aktualizację mianem algorytmu (np. algorytm Panda, Pingwin, Mobile-First Index i tak dalej). Takie też nazewnictwo stosujemy na naszej stronie.

    Jak optymalizować profil linkowy strony?


  • Różnicowanie linków. Należy budować profil linkowy z różnych źródeł i różnymi typami linków. Taka technika nosi też inną nazwę: dywersyfikacja linków.
  • Jakość, nie ilość. Lepiej skupić się na pozyskiwaniu linków z renomowanych stron, mając na względzie ich wysoką wartość, a nie ilość. Jeden link wysokiej jakości jest wart dziesiątek przeciętnych.
  • Unikanie nieuczciwych praktyk. Google karze strony korzystające z niedozwolonych praktyk, takich jak kupowanie linków czy farmy linków.
  • Monitorowanie i usuwanie szkodliwych linków. Należy regularnie sprawdzać profil linkowy i starać się usuwać szkodliwe linki za pomocą narzędzia do odrzucania linków w Google Search Console. Możemy być bowiem nieświadomi, że jakiś zewnętrzny link systematycznie psuje reputację naszej domeny.

  • Jak pozyskiwać jakościowe linki?


  • Tworzenie wartościowych treści. Wysokiej jakości, unikalne i przydatne treści przyciągają naturalne linki. Jeśli użytkownicy albo witryny uznają naszą treść za wartościową, będą do nas linkować, a to poprawi nasz profil linkowy. Przeczytaj dodatkowo: Jak pisać, by być chętnie czytanym?
  • Guest blogging. Pisanie gościnnych artykułów na renomowanych stronach w zamian za linki zwrotne. W ten sposób dbamy o swój autorytet i ściągamy jakościowy ruch na stronę.
  • Współprace i partnerstwa. Budowanie relacji z innymi firmami i influencerami w celu wzajemnego linkowania. Taka współpraca przypomina symbiozę, spotykaną często w naturze, z której korzyści czerpią obydwie strony.
  • Udział w branżowych wydarzeniach. Bycie aktywnym w branży prowadzi do zdobywania naturalnych linków poprzez udział w wydarzeniach i publikacje. Jeśli jest o nas głośno, wówczas w naturalny sposób zyskujemy szansę na cenne przekierowania na naszą stronę.
  • Obecność w social media. Media społecznościowe to bardzo przydatny kanał do docierania do szerszej publiczności i zdobywania cennych linków w legalny sposób.
  • Anchor text - czyli treść linku


    Anchor text - "tekst zakotwiczenia" - to fraza, w którą można kliknąć. Najczęściej jest zaznaczona na niebiesko, żeby odróżnić tekst linku od reszty treści. Zwyczajowo nazywa się ten element po prostu anchorem. Anchory należy optymalizować, żeby były możliwie najużyteczniejsze dla odbiorców, a dla wyszukiwarek - stanowiły jasną wskazówkę, co zawiera dany link. Powinny zawierać przede wszystkim słowo kluczowe, pod które pozycjonowana jest linkowana strona. Treść anchora musi być jasna i klarowna, aby było jasne, dokąd dany link prowadzi. Niedopuszczalne są mylące i zwodnicze anchory! Dobrze, jeśli anchor zawiera element Call to action - czyli wezwanie do działania.

    ➡️ Więcej dowiesz się z osobnego artykułu: Anchor text a SEO. Czy Twoje linki mają właściwą treść?

    Podsumowując: zarządzanie profilem linkowym to ciągły proces. Wymaga regularnego monitorowania i dostosowywania strategii w zależności od zmieniających się wytycznych wyszukiwarek i trendów w branży. Warto dbać o profil linkowy naszej strony, gdyż w bezpośredni sposób przekłada się na użyteczność w oczach odbiorców i postrzeganie witryny przez algorytmy wyszukiwarki, które ustalają jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski