OpenAI uruchamia własną wyszukiwarkę – ChatGPT search

OpenAI - firma odpowiedzialna za ChatGPT - uruchamia z dawien dawna oczekiwaną wyszukiwarkę, wspieraną oczywiście przez sztuczną inteligencję. Jej szersze wdrożenie ma nastąpić w nadchodzących miesiącach.

Czy search engine od OpenAI ma szansę zrewolucjonizować wyszukiwanie w Internecie? I co to oznacza dla specjalistów marketingu? Zapraszamy do lektury artykułu.

Wyszukiwarka wspierana przez sztuczną inteligencję


Omawiane uruchomienie wyszukiwarki opartej na AI jest aktualnie dostępne dla części użytkowników. Dla reszty internautów opcja ta zostanie udostępniona w niedalekiej przyszłości. Wprawdzie ChatGPT przeszukiwał już sieć od dłuższego czasu, lecz to właśnie ostatnia aktualizacja jest częścią szerszego nacisku firmy OpenAI na wyszukiwanie AI.

Wyszukiwarka ChatGPT od OpenAI ma szansę zakwestionować monopol Google na wyszukiwanie - chociażby oferując zupełnie inne doświadczenie użytkownika (np. mniej chaosu, brak reklam). Jest to bardzo uproszczone spojrzenie, bowiem wzięliśmy tu pod uwagę samego Google’a; oczywiście wyszukiwarek jest więcej (Bing, Yandex, itd.), jednak to pionier i lider z siedzibą w Kalifornii jest realnym wyzwaniem, z którym musi się zmierzyć OpenAI, oferując zupełnie nowe podejście do wyszukiwania w sieci.

Na potencjalnie rewolucyjny produkt od OpenAI przyszło nam długo czekać. Chociaż jest jeszcze za wcześnie, by z dużą dozą pewności stwierdzić, jaki wpływ ChatGPT search będzie mieć na Google, wiemy, że SearchGPT (pomimo niewielkiej bazy użytkowników) już teraz kieruje więcej ruchu referencyjnego do marek niż inne silniki AI, takie jak Perplexity czy Claude.

➡️ Wyszukiwarka będzie domyślnie dostępna pod tym linkiem; na chwilę obecną grono testujące prototyp jest już zamknięte - SearchGPT.

Kategorie wyszukiwania


Wyszukiwanie ChatGPT obejmuje aktualne informacje i dane w następujących kategoriach:

  • Pogoda
  • Giełda
  • Sport
  • Wiadomości
  • Mapy

  • Źródła informacji


    SearchGPT będzie podawać źródła informacji za pomocą wbudowanych przypisów i przycisku "Źródła" pod odpowiedziami na zapytania. Kliknięcie przycisku otworzy pasek boczny z linkami o nazwie "Cytaty".

    Dostępność wyszukiwarki


    Aby korzystać z wyszukiwarki ChatGPT, musimy posiadać status użytkownika ChatGPT Plus lub Team – albo znajdować się na liście oczekujących na SearchGPT (która na ten moment jest już zamknięta). Wyszukiwanie stanie się dostępne dla pozostałych użytkowników ChatGPT „w ciągu najbliższych miesięcy”, jak zapowiada OpenAI. Do wyszukiwania możemy uzyskać dostęp na stronie chatgpt.com oraz w aplikacjach na komputery stacjonarne i urządzenia mobilne.

    Działanie wyszukiwarki


    Według OpenAI: „Model wyszukiwania jest dopracowaną wersją GPT-4o, dodatkowo przeszkoloną przy użyciu nowych technik generowania danych syntetycznych, w tym destylacji wyników z OpenAI o1-preview. Wyszukiwanie ChatGPT wykorzystuje zewnętrznych dostawców wyszukiwania, a także treści dostarczane bezpośrednio przez naszych partnerów, aby dostarczyć użytkownikom informacje, których szukają.” OpenAI utrzymuje, iż planuje ulepszyć doświadczenie wyszukiwania dla zapytań związanych z zakupami i podróżami.

    Jednym ze wspomnianych zewnętrznych dostawców wyszukiwania jest Microsoft Bing. Na podstawie dokumentu pomocy dotyczącego wyszukiwania ChatGPT, OpenAI udostępnia dane dotyczące zapytań i lokalizacji korporacji Microsoft.

    Na chwilę obecną możemy skorzystać z ChatGPT w trybie "Przeszukaj sieć" (ikonka widoczna poniżej paska, w który wpisujemy swoje zapytanie). Chat przeszuka Internet i poda nam gotową odpowiedź na zapytanie, dodając źródło. Przykładowy wynik prezentujemy na poniższym screenshocie.


    Jeśli chcemy, będziemy mogli ustawić ChatGPT search jako domyślną wyszukiwarkę w Google Chrome, pobierając odpowiednie rozszerzenie.

    Na chwilę obecną wydaje się, że SearchGPT – ogłoszony w lipcu – pozostanie eksperymentalnym prototypem wyszukiwania – do czasu szerszego wprowadzenia będzie poligonem testowym dla nowych funkcji ChatGPT. Czyli, krótko mówiąc: pożyjemy, zobaczymy.

    Źródło informacji: openai.com

    ➡️ Przeczytaj również: AI a przyszłość content marketingu – czy kreatywność człowieka nadal będzie potrzebna?
    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jesteś marketerem, który chce zautomatyzować swoją pracę i tworzyć bardziej efektywne treści marketingowe? Lub jesteś copywriterem, chcącym przyspieszyć proces tworzenia treści i generowania nowych pomysłów za pomocą Chat GPT? Chcesz korzystać z Midjourney do tworzenia unikalnych grafik i wizualizacji? Zarządzasz zespołem lub firmą i chcesz zwiększyć obecność w Internecie i poprawić wyniki marketingowe? Jeśli tak - nasze Szkolenie AI dla marketerów w praktyce jest w sam raz dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski