Dlaczego warto określić wykluczające słowa kluczowe?
Poprawiają targetowanie - negatywne frazy kluczowe pozwalają nam dotrzeć do tych odbiorców, którzy faktycznie szukają naszej oferty. Eliminują za to tych, którzy nie są zainteresowani danymi produktami lub usługami.
Pomagają optymalizować budżet - dzięki nim unikniemy marnowania budżetu na kliknięcia, które nie prowadzą do konwersji.
Poprawiają wskaźniki kampanii - zwiększają współczynnik klikalności (CTR - Click-through rate) oraz jakość ruchu na stronie (docierają na nią ci klienci, którzy rzeczywiście nas szukali).
Przyczyniają się do zwiększenia ROI - czyli zwrotu z inwestycji, dzięki skupieniu się na wartościowszych kliknięciach.
Jak określić negatywne słowa kluczowe?
Negatywne słowa kluczowe określimy bezpośrednio w panelu Google Ads: Kampanie > Listy odbiorców, słowa kluczowe i treść > Wyszukiwane słowa kluczowe. Na środku ekranu klikamy w "Wykluczające słowa kluczowe w sieci wyszukiwania". Należy wpisać tam frazy, na które reklamy mają się nie wyświetlać.
Jak jednak zlokalizować takie słowa - czyli innymi słowy: jak wiedzieć, które frazy wykluczyć? W tym celu powinniśmy:
Analizować raporty wyszukiwanych haseł - sprawdzać, jakie frazy prowadzą do wyświetlania reklam, lecz nie prowadzą do konwersji,
Badać rynek - musimy dobrze rozumieć, jakie słowa nie identyfikują się z naszą ofertą. Jeśli sprzedajemy luksusowe zegarki, nie możemy wyświetlać się na hasło "tanie zegarki" (to bardzo ogólny przykład, ale ilustruje ideę, o której mowa).
Korzystać z narzędzi Google Ads - Planer słów kluczowych (Keyword planner) pomoże nam zlokalizować właściwe i niewłaściwe hasła.
Analizować konkurencję - badając reklamy konkurencyjnych firm, lepiej zidentyfikujemy słowa, na które warto i nie warto się wyświetlać.
Negatywne słowa kluczowe możemy dodać na poziomie całej kampanii (wykluczając je ze wszystkich grup reklam) bądź na poziomie konkretnej grupy reklam. Negatywne frazy kluczowe powinny być regularnie przeglądane i aktualizowane na podstawie nowych danych z kampanii.