Google Analytics
Google Analytics to bardzo przydatne narzędzie analityczne. Pozwala na monitorowanie ruchu na stronie, analizę zachowań użytkowników strony czy śledzenie konwersji. Analytics umożliwia monitoring statystyk witryny i jej ogólnej kondycji. System pozwala na generowanie raportów odnośnie wskaźników konwersji czy ROI, integrację z aplikacjami e-commerce. W Analytics stworzymy segmenty użytkowników na podstawie źródła ruchu czy zachowania w obrębie strony. Niezwykle przydatne narzędzie w różnych procesach pozycjonowania strony i śledzenia jej wydajności.
Najnowsza wersja narzędzia to Google Analytics 4 (GA4). GA4 jest głębiej zintegrowane z Google Ads.
Usługa jest dostępna bezpłatnie z opcją ulepszeń dostępnych w wersji płatnej.
Link:
Google Analytics
Google Search Console
Drugie z omawianych narzędzi również oferowane jest przez Google. GSC umożliwia monitorowanie wydajności strony w wynikach wyszukiwania Google. Możemy też tworzyć i analizować raporty. Google Search Console pozwala na identyfikację problemów technicznych w obrębie witryny i optymalizację wyglądu w wynikach wyszukiwania.
W GSC sprawdzimy pozycję strony, liczbę kliknięć, informacje na temat indeksacji czy linkach, które prowadzą do strony (
backlinks).
Usługa Google Search Console jest bezpłatna. To absolutna podstawa przy prowadzeniu działań z zakresu pozycjonowania strony.
Link:
Google Search Console
SEMrush
SEMrush to bardzo przydatna platforma. Pozwala m.in. na badanie słów kluczowych (
keyword research), analizę strony, audyt strony, śledzenie linków zwrotnych (backlinks) i wgląd w dane na temat widoczności strony.
SEMrush jest płatny, ale dostępna jest też darmowa wersja próbna.
Link:
SEMrush
Ahrefs
Ahrefs to jedno z najpopularniejszych narzędzi, przydatnych w pozycjonowaniu i nie tylko. Umożliwia analizę konkurencji, między innymi sprawdzenie, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się inne strony. Pozwala to ocenić jej skuteczność SEO.
Ahrefs pozwala badać linki zwrotne, analizować słowa kluczowe, monitorować konkurencję i
dokonywać audytu SEO. Jest przejrzysty i intuicyjny w obsłudze. Oferuje sporo przydatnych wskaźników na temat kondycji strony, np.
Domain Rating (DR).
Ahrefs jest narzędziem płatnym. Oferuje ograniczoną wersję próbną.
Link:
Ahrefs
SEO META in 1 CLICK
Skromniejsze niż wyżej wymienione, ale niezwykle przydatne narzędzie w postaci wtyczki do przeglądarki internetowej. SEO META in 1 CLICK pozwala szybko sprawdzić przydatne dane w zasadzie każdej odwiedzanej strony, takie jak
meta tytuł i
meta opis, URL, canonical, robots tag,
nagłówki czy linki. Jak nazwa wskazuje, wtyczka umożliwia uzyskanie tych informacji faktycznie za pomocą jednego kliknięcia.
Wtyczka SEO META in 1 CLICK to narzędzie dostępne za darmo.
Link:
SEO META in 1 CLICK
Moz Pro
Moz Pro to zestaw narzędzi, dzięki którym możemy monitorować, raportować i optymalizować SEO strony. Pozwala wykonać audyt strony, zbadać profil linkowy, dokonać badania słów kluczowych. Moz Pro oferuje swój autorski wskaźnik, określający kondycję strony -
Domain Authority.
Moz Pro jest narzędziem płatnym, oferującym bezpłatną wersję próbną.
Link:
Moz Pro
Screaming Frog
Screaming Frog pozwala na kompleksowe sprawdzenie całej witryny. Dzięki "wrzeszczącej żabie" zbadamy stronę w poszukiwaniu problemów technicznych, np. błędów 404, kłopotów z indeksacją czy
duplikatów treści.
W Screaming Frog sprawdzimy także title tags, przekierowania różnego rodzaju (np. na puste strony), nagłówki, uszkodzone linki. Screaming Frog to bardzo przydatne narzędzie przy sprawdzaniu stanu witryn, zwłaszcza dużych, a także wyłapywaniu niedociągnięć, które trudno zauważyć przy weryfikacji manualnej.
Screaming Frog to narzędzie płatne, oferujące darmową wersję próbną.
Link:
Screaming Frog
Yoast SEO
Yoast SEO to plug-in do WordPress. Wtyczka pozwala na lepszą optymalizację strony pod kątem SEO. Oferuje analizę treści, wskazówki dot. optymalizacji słów kluczowych, poprawę doświadczenia użytkownika (
User Experience), poprawę czytelności i wiele innych funkcji.
Yoast SEO jest narzędziem SEO, dostępnym w wersji bezpłatnej oraz płatnej, z ulepszeniami.
Link:
Yoast SEO
Google Keyword Planner
Wracamy do narzędzi od Google. Google Keyword Planner to narzędzie, które wchodzi w skład Google Ads. Jak nazwa wskazuje, służy do badania i planowania słów kluczowych, czyli - innymi słowy - umożliwia wyszukiwanie keywordów, sprawdzanie ich popularności, sugeruje też inne frazy i wskazuje ich potencjał. To niezwykle przydatne narzędzie SEO, od którego warto zaczynać działania w zakresie pozycjonowania strony.
Google Keyword Planner jest bezpłatnym narzędziem, lecz wymaga konta Google Ads.
Link:
Google Keyword Planner
Ubersuggest (Neil Patel)
Niegdyś znane jako Ubersuggest, a obecnie część witryny Neil Patel, jest to narzędzie SEO, dzięki któremu zbadamy zapytania i poznamy sugestie tematów dla wpisanej frazy. Działa podobnie jak w przypadku wpisania frazy w okno wyszukiwarki, tyle że podaje nam dodatkowo potencjały, alternatywne zapytania i szereg innych przydatnych informacji. Dzięki temu narzędziu poznamy nowe słowa kluczowe i pomysły na treści.
Ubersuggest jest darmowy, choć taka wersja jest mocno ograniczona, dlatego usługa jest też dostępna w rozszerzonej wersji płatnej.
Link:
Ubersuggest
Google Trends
Jeszcze jedno narzędzie od Google. Google Trends to nie tak popularne narzędzie używane przy pozycjonowaniu co wyżej opisane, ale niekiedy okazuje się całkiem przydatne. Pozwala na sprawdzenie popularności fraz oraz tego, jak kształtują się trendy wokół nich w danym odcinku czasu (stąd jego nazwa). Dzięki temu możemy ukierunkować nasze działania z zakresu content marketingu i SEO.
Po wpisaniu hasła otrzymamy dane na temat zainteresowania w ujęciu czasowym, a także z podziałem na podregiony (np. województwa Polski). Usługa podsuwa też pokrewne frazy.
Usługa Google Trends jest w pełni darmowa.
Link:
Google Trends
Copyscape
Copyscape to przydatne narzędzie SEO. Umożliwia weryfikację treści pod kątem jej unikalności. Służy też do wykrywania plagiatów. Jako że dostarczanie unikalnej, wartościowej treści użytkownikom powinno być naszym priorytetem, Copyscape pozwoli nam upewnić się, że nasz content taki jest, co przełoży się na lepsze pozycjonowanie strony. W wersji premium dostaniemy np. informację, czy nasze treści, w które włożyliśmy sporo wysiłku, nie zostały przypadkiem skopiowane. Narzędzie pokazuje, skąd pochodzi skopiowana treść i jakich fragmentów to dotyczy.
Usługa Copyscape oferuje wersję płatną i bezpłatną.
Link:
Copyscape