Najczęstsze błędy copywritingu: jak nie pisać treści na stronę?

Prawidłowo napisana treść strony wiąże się z wieloma korzyściami. Dzięki niej użytkownicy znajdą to, czego szukają, a algorytmy wyszukiwarki upewnią się, że strona jest właściwą odpowiedzią na zapytania tych użytkowników. Treść ma ogromne znaczenie przy ustalaniu rankingu wyników wyszukiwania (innym czynnikiem są np. linki zwrotne). Buduje wiarygodność, jakość, zaufanie.

Jednak zdarza się, że copywriterzy - osoby odpowiedzialne za tworzenie i dostarczanie treści na stronę - popełniają błędy, przez które content nie spełnia założeń, a nieraz nawet wywołuje skutek odwrotny do zamierzonego. W tym artykule przyjrzymy się błędom, jakie są często popełniane w procesie copywritingu, powiemy, czym skutkują oraz jak ich uniknąć. Zachęcamy do lektury.

Jakie błędy popełniają copywriterzy?


Copywriter ma za zadanie tworzyć perswazyjne i angażujące teksty, które przekonają odbiorców do podjęcia określonych działań, takich jak zakup produktu, zapisanie się na newsletter czy skorzystanie z usługi firmy. Dobrze napisane treści są przemyślane i dostosowane do potrzeb oraz oczekiwań docelowej grupy odbiorców. Pełnymi garściami korzystają z technik SEO, by zwiększyć widoczność w wyszukiwarce. Co jednak, jeśli copywriter popełni któryś z poniższych błędów?

1. Copywriter pisze pod algorytmy, a nie dla użytkowników


  • Jedno z największych przewinień, jakich mogą dopuścić się twórcy treści,
  • w efekcie powstaje tekst przesycony słowami kluczowymi, który nie niesie wartości dla odbiorcy,
  • tekst powinien być odpowiednio nasycony słowami kluczowymi - muszą znajdować się tam, gdzie to potrzebne i naturalne,
  • tekst musi wyczerpująco odpowiadać na zapytanie i rozwiązywać problemy oraz dawać wskazówki,
  • liczy się ponadto formatowanie - ciekawe nagłówki, chwytliwy tytuł, wypunktowania, boldowanie.

  • 2. Copywriter używa haseł, które nie mają wartości


  • Twórca treści nadużywa zwrotów typu "Najlepszy produkt na rynku!", "Jedyna taka okazja", "Nie przegap naszej oferty", które użytkownicy już z automatu ignorują,
  • zamiast tego trzeba postawić na konkrety, np. "Naszym specjalistom zaufało już 500 firm z całej Polski", "Dzięki naszej diecie zrzucisz zbędne kilogramy w miesiąc",
  • nie można też używać zbyt wielu przymiotników w stopniu najwyższym, np. "najlepszy", "najtańszy", "najdoskonalszy" - nie lubią tego i algorytmy, i odbiorcy.

  • 3. Copywriter nie używa słów kluczowych


  • Słowa kluczowe są rdzeniem całego tekstu, na których ten musi się opierać - bo to ich szukają internauci i na ich podstawie algorytmy pozycjonują strony (między innymi),
  • niezbędny jest dobry keyword research, czyli badanie słów kluczowych, by wiedzieć, jakich fraz trzeba użyć w tekście,
  • keyword research zrobimy np. dzięki Google Keyword Planner w panelu Google Ads lub innym narzędziom (Answer The Public, SEMstorm),
  • treść bez słów kluczowych nie ma sensu - nie niesie wartości i nie odpowiada na pytania.

  • 4. Copywriter nie przywiązuje wagi do tytułów i nagłówków


  • Tytuł artykułu jest jego reklamą, jego obietnicą - musi być zachęcający, najlepiej zawierać frazę, której szuka odbiorca i nakłaniać do zapoznania się z treścią,
  • tytuł nie może w żadnym wypadku sprawiać wrażenia, że treść jest bezwartościowa ani doprowadzać do sytuacji, że przeczytanie tylko tytułu da już całościowy pogląd na temat,
  • tytuł może zawierać pytania, na które odbiorca zechce poznać odpowiedź, obiecywać rozwiązanie problemu, polepszenie sytuacji.

  • 5. Copywriter pisze dużo, ale bez wartości


  • Czyli - jak to się potocznie mówi - "leje wodę",
  • wartościowych jest tylko kilka wyróżnionych zdań,
  • należy pisać treści w pełni pokrywające dane zagadnienie i wyczerpujące temat.

  • 6. Copywriter pisze niezrozumiale


  • Treść powinna być napisana prostym językiem i przystępna - zarówno dla czytelnika będącego specjalistą, jak i nowicjusza,
  • należy stawiać na prosty przekaz,
  • stawiać na konkretne i zrozumiałe informacje,
  • w przypadku poradników pisać je krok po kroku, tak by były przejrzyste i dawały rozwiązania,
  • warto zaczynać od tego, co najważniejsze, używać krótkich zdań, prostych słów.

  • 7. Copywriter powiela teksty, nie dba o unikalność


  • Nawet jeśli piszemy na popularny temat - starajmy się ugryźć go od strony innej niż artykuły pozostałych witryn w Google,
  • unikalność treści biorą pod uwagę roboty Google przy pozycjonowaniu strony,
  • unikalność treści pozwoli nam uniknąć duplikacji treści.

  • 8. Copywriter nie wie, dla kogo pisze teksty


  • Innymi słowy - nie zna grupy docelowej,
  • twórca musi znać grupę docelową, która ma swoje potrzeby, cele, problemy, szuka rozwiązań, interesują ją dane hasła (słowa kluczowe),
  • w określeniu grupy docelowej pomoże zbudowanie modelowego odbiorcy - tzw. persony: czym się interesuje, jakim mówi językiem, co robi w czasie wolnym, jakie ma problemy itd.,
  • dzięki znajomości odbiorców copywriter lepiej dopasuje treści, by spełniały ich oczekiwania.

  • 9. Copywriter nie zna firmy/marki, dla której pisze treści


  • Jeśli firma nie ma własnych copywriterów, zatrudnia zewnętrznych - ci muszą zapoznać się z jej profilem, celami, misją, wiedzieć, co oferuje, do kogo kieruje tę ofertę i co chce osiągnąć.

  • 10. Copywriter pisze teksty, które nie aktywizują czytelnika


  • Aby tego uniknąć, należy stosować Call to action - wezwanie do działania,
  • dzięki CTA w postaci zachęcających haseł tekst ma szansę nakłonić do pożądanego przez nas działania - zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisania się na szkolenie czy chociażby czytania większej liczby artykułów,
  • hasła typu "Zapoznaj się z naszą ofertą szkoleń", "Nie przegap zniżki 20% na drugi produkt" itd.,
  • hasła powinny być zachęcające, ale nie wymuszające.

  • 11. Copywriter przesadnie polega na AI


  • AI powinno wspierać copywritera, ale nie robić całej pracy za niego,
  • odbiorcy nie chcą czytać tekstów generycznych, płaskich, bez wyrazu i emocji,
  • AI warto zastosować do researchu, sugestii tematów i zagadnień, do wspierania kreatywności - lecz to, co nam poda, piszemy własnymi słowami. W ten sposób copywriter stworzy swój rozpoznawalny styl.

  • 12. Copywriter pisze złe teksty sprzedażowe


  • Złe - to znaczy jakie? Takie, które od błędnej strony przedstawiają ofertę,
  • należy najpierw pokazać, jakie problemy rozwiązuje produkt, jakie ma zalety, a dopiero potem skupić się na szczegółach, np. technologii, materiałach, wykonaniu,
  • przede wszystkim ważne jest zaspokojenie potrzeby,
  • tekst powinien zachęcać do zakupu w subtelny sposób i pokazywać, czym oferta różni się od ofert konkurencyjnych.

  • ➡️ Przeczytaj również: Jak zaciekawić czytelnika tytułem artykułu? 7 wskazówek

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski