Na czym polega model AIDA?
Model AIDA opisuje etapy procesu zakupowego użytkownika. Pomaga marketerom zrozumieć kroki, jakie podejmuje konsument i dopasować strategię na każdym etapie. Poszczególne litery AIDA oznaczają:
A - Attention (Uwaga),
I - Interest (Zainteresowanie),
D - Desire (Pragnienie),
A - Action (Działanie).
Przyjrzyjmy się pokrótce każdemu z etapów.
A - Attention, czyli Uwaga
Na pierwszym etapie naszym zadaniem jest
przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta (przyszłego użytkownika). Jak to zrobić? Na przykład dzięki:
intrygującym reklamom,
wysokiej jakości treściom, w tym chwytliwym nagłówkom,
atrakcyjnym multimediom, np. zdjęciom.
Musimy zwrócić uwagę użytkownika. Zaciekawić go na tyle, by zechciał szukać więcej informacji o usłudze lub produkcie.
I - Interest, czyli Zainteresowanie
Kiedy zdobędziemy uwagę odbiorcy, musimy
wzbudzić i utrzymać jego zainteresowanie. Dostarczamy mu więcej szczegółowych informacji o produkcie lub usłudze. Opisujemy cechy, korzyści, wartości i problemy, które można rozwiązać produktem / usługą.
D - Desire, czyli Pragnienie
Odbiorca, który zainteresuje się ofertą i dokładnie zapozna z cechami produktu / usługi, może poczuć pragnienie. Pragnienie zakupu produktu lub usługi, które odpowiadają jego potrzebom, rozwiązują problemy, dostarczają korzyści.
Powinniśmy wzmocnić i utrzymać jego poczucie pragnienia. Przekonać o wyjątkowości oferty i jej przewadze nad konkurencją. Pomocne okazują się opinie i recenzje zadowolonych klientów.
A - Action, czyli Działanie
Finalnym etapem modelu AIDA jest działanie, czyli dokonanie zakupu. Odbiorca, który zainteresuje się ofertą, a następnie poczuje pragnienie, powinien ostatecznie dokonać zakupu. Powinniśmy mu to możliwie najbardziej ułatwić i przeprowadzić aż do końca procesu zakupowego. Warto zadbać na stronie o czytelną ścieżkę, przyciski rodzaju "Kup teraz" (
Call to action). Do finalizacji transakcji mogą posłużyć formularze, kontakt z przedstawicielem.
Tak przedstawia się model AIDA w teorii. Jakich dokładnie dokonać działań w content marketingu, by wcielić model w życie? Przyjrzyjmy się AIDA w praktyce.
Model AIDA a Content Marketing
Poniżej opisaliśmy wskazówki odnośnie contentu dla każdego z etapów modelu AIDA.
Content na etapie A - Attention
Atrakcyjne, kreatywne i wyróżniające się z tłumu treści. Artykuły, infografiki, materiały wideo, posty w social media. Wszystko, co przykuwa uwagę i zwraca uwagę na potencjalne problemy i potrzeby odbiorców. Przykładowo:
Klinika medyczna - artykuły o najczęstszych chorobach w danym wieku albo o mitach zdrowotnych, które warto obalić.
Sklep odzieżowy - post w mediach społecznościowych ze zdjęciami nowej kolekcji i tagiem #NowaKolekcja.
Kancelaria prawna - artykuł "Najczęstsze błędy na gruncie prawnym, popełniane przez przedsiębiorców".
Content na etapie I - Interest
Treści, które dostarczają informacji, rozwijają temat, charakteryzują produkt, usługę. Jakie rozwiązuje problemy i oferuje korzyści? Przykładowo:
Klinika medyczna - artykuł o konkretnym schorzeniu, symptomach i leczeniu. Np. "Wszystko, co warto wiedzieć o cukrzycy. Objawy, leczenie i dieta".
Sklep odzieżowy - artykuł o trendach w modzie na daną porę roku. Powinien wzbudzić zainteresowanie odbiorców i sprawić, by przeszli do etapu pragnienia.
Kancelaria prawna - artykuł na blogu prawnym "Jak chronić firmę przed zagrożeniami prawnymi". Wzbudza zainteresowanie i kieruje myśli ku skorzystaniu z usług kancelarii.
Content na etapie D - Desire
Treści budujące pozytywny obraz naszej oferty. Pokazujące, w czym jesteśmy lepsi od konkurencji. Artykuły eksperckie, case studies, opinie i polecenia. Przykładowo:
Klinika medyczna - historie przezwyciężenia chorób przez pacjentów. Jak eksperci medycyny pomogli pacjentom.
Sklep odzieżowy - materiał o limitowanej linii ładnych sukienek. Ograniczona czasowo oferta zwiększa chęć zakupu.
Kancelaria prawna - studium przypadku rozwiązania trudnej sprawy przez naszą kancelarię.
Content na etapie A - Action
Ułatwiamy odbiorcom dokonanie zakupu. Przejrzysta strona z czytelnym Call to action, formularze zamówień i instrukcje krok po kroku. Przykładowo:
Klinika medyczna - umożliwienie skontaktowania się z kliniką i zapisanie na badanie. "Umów się na badanie", "Skonsultuj się z naszymi specjalistami".
Sklep odzieżowy - czytelne przejście do sklepu za pomocą przycisków "Kup teraz", "Złóż zamówienie".
Kancelaria prawna - zachęta do skonsultowania się z profesjonalnymi prawnikami. Formularz na stronie albo numer telefonu czy adres e-mail. "Skonsultuj się z naszymi ekspertami".