Model AIDA: jak wykorzystać go w content marketingu?

AIDA to jeden ze sztandarowych koncepcji w marketingu, kluczowy w pewnych działaniach marketingu sieciowego. Wykorzystanie AIDA w contencie i strukturze strony może przeważyć o sukcesie, dlatego warto zapoznać się z tą koncepcją. Jak działa i jak ją wdrożyć? Przekonajmy się!

Na czym polega model AIDA?


Model AIDA opisuje etapy procesu zakupowego użytkownika. Pomaga marketerom zrozumieć kroki, jakie podejmuje konsument i dopasować strategię na każdym etapie. Poszczególne litery AIDA oznaczają:

  • A - Attention (Uwaga),
  • I - Interest (Zainteresowanie),
  • D - Desire (Pragnienie),
  • A - Action (Działanie).

  • Przyjrzyjmy się pokrótce każdemu z etapów.

    A - Attention, czyli Uwaga


    Na pierwszym etapie naszym zadaniem jest przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta (przyszłego użytkownika). Jak to zrobić? Na przykład dzięki:

  • intrygującym reklamom,
  • wysokiej jakości treściom, w tym chwytliwym nagłówkom,
  • atrakcyjnym multimediom, np. zdjęciom.

  • Musimy zwrócić uwagę użytkownika. Zaciekawić go na tyle, by zechciał szukać więcej informacji o usłudze lub produkcie.

    I - Interest, czyli Zainteresowanie


    Kiedy zdobędziemy uwagę odbiorcy, musimy wzbudzić i utrzymać jego zainteresowanie. Dostarczamy mu więcej szczegółowych informacji o produkcie lub usłudze. Opisujemy cechy, korzyści, wartości i problemy, które można rozwiązać produktem / usługą.

    D - Desire, czyli Pragnienie


    Odbiorca, który zainteresuje się ofertą i dokładnie zapozna z cechami produktu / usługi, może poczuć pragnienie. Pragnienie zakupu produktu lub usługi, które odpowiadają jego potrzebom, rozwiązują problemy, dostarczają korzyści. Powinniśmy wzmocnić i utrzymać jego poczucie pragnienia. Przekonać o wyjątkowości oferty i jej przewadze nad konkurencją. Pomocne okazują się opinie i recenzje zadowolonych klientów.

    A - Action, czyli Działanie


    Finalnym etapem modelu AIDA jest działanie, czyli dokonanie zakupu. Odbiorca, który zainteresuje się ofertą, a następnie poczuje pragnienie, powinien ostatecznie dokonać zakupu. Powinniśmy mu to możliwie najbardziej ułatwić i przeprowadzić aż do końca procesu zakupowego. Warto zadbać na stronie o czytelną ścieżkę, przyciski rodzaju "Kup teraz" (Call to action). Do finalizacji transakcji mogą posłużyć formularze, kontakt z przedstawicielem.

    Tak przedstawia się model AIDA w teorii. Jakich dokładnie dokonać działań w content marketingu, by wcielić model w życie? Przyjrzyjmy się AIDA w praktyce.

    Model AIDA a Content Marketing


    Poniżej opisaliśmy wskazówki odnośnie contentu dla każdego z etapów modelu AIDA.

    Content na etapie A - Attention


    Atrakcyjne, kreatywne i wyróżniające się z tłumu treści. Artykuły, infografiki, materiały wideo, posty w social media. Wszystko, co przykuwa uwagę i zwraca uwagę na potencjalne problemy i potrzeby odbiorców. Przykładowo:

  • Klinika medyczna - artykuły o najczęstszych chorobach w danym wieku albo o mitach zdrowotnych, które warto obalić.
  • Sklep odzieżowy - post w mediach społecznościowych ze zdjęciami nowej kolekcji i tagiem #NowaKolekcja.
  • Kancelaria prawna - artykuł "Najczęstsze błędy na gruncie prawnym, popełniane przez przedsiębiorców".

  • Content na etapie I - Interest


    Treści, które dostarczają informacji, rozwijają temat, charakteryzują produkt, usługę. Jakie rozwiązuje problemy i oferuje korzyści? Przykładowo:

  • Klinika medyczna - artykuł o konkretnym schorzeniu, symptomach i leczeniu. Np. "Wszystko, co warto wiedzieć o cukrzycy. Objawy, leczenie i dieta".
  • Sklep odzieżowy - artykuł o trendach w modzie na daną porę roku. Powinien wzbudzić zainteresowanie odbiorców i sprawić, by przeszli do etapu pragnienia.
  • Kancelaria prawna - artykuł na blogu prawnym "Jak chronić firmę przed zagrożeniami prawnymi". Wzbudza zainteresowanie i kieruje myśli ku skorzystaniu z usług kancelarii.

  • Content na etapie D - Desire


    Treści budujące pozytywny obraz naszej oferty. Pokazujące, w czym jesteśmy lepsi od konkurencji. Artykuły eksperckie, case studies, opinie i polecenia. Przykładowo:

  • Klinika medyczna - historie przezwyciężenia chorób przez pacjentów. Jak eksperci medycyny pomogli pacjentom.
  • Sklep odzieżowy - materiał o limitowanej linii ładnych sukienek. Ograniczona czasowo oferta zwiększa chęć zakupu.
  • Kancelaria prawna - studium przypadku rozwiązania trudnej sprawy przez naszą kancelarię.

  • Content na etapie A - Action


    Ułatwiamy odbiorcom dokonanie zakupu. Przejrzysta strona z czytelnym Call to action, formularze zamówień i instrukcje krok po kroku. Przykładowo:

  • Klinika medyczna - umożliwienie skontaktowania się z kliniką i zapisanie na badanie. "Umów się na badanie", "Skonsultuj się z naszymi specjalistami".
  • Sklep odzieżowy - czytelne przejście do sklepu za pomocą przycisków "Kup teraz", "Złóż zamówienie".
  • Kancelaria prawna - zachęta do skonsultowania się z profesjonalnymi prawnikami. Formularz na stronie albo numer telefonu czy adres e-mail. "Skonsultuj się z naszymi ekspertami".
  • Model AIDA a lejek contentowy


    Bliźniaczym pojęciem modelu AIDA jest lejek contentowy. Wywodzi się od lejka sprzedażowego. Polega na odpowiednim przeprowadzeniu użytkownika przez stronę za pomocą dostosowanego contentu. Celem lejka jest nakłonienie odbiorcy do podjęcia zakupu, spełnia więc podobne założenia co AIDA.

    Lejek contentowy wyróżnia etapy: świadomość, zainteresowanie, ocena, konwersja, lojalność. Przekonuje o potrzebie edukowania i uświadamiania odbiorców w temacie oferty. Kładzie nacisk na budowanie lojalności i wspiera konwersję. Lejkowi contentowemu poświęcony jest osobny artykuł - warto się z nim zapoznać!

    Model AIDA a algorytmy wyszukiwarki Google


    Model AIDA to przydatna strategia, ujęta w formie teoretycznej. Odpowiednia implementacja tego modelu może przyczynić się do lepszego pozycjonowania i SEO witryny. W ten sposób AIDA i algorytmy Google są ze sobą pośrednio powiązane.

    Czynniki SEO, na które pośrednio wpływa model AIDA, cenione przez algorytmy Google:

  • Jakość treści. Musimy dostarczać na stronę treści najwyższej jakości, by skutecznie przeprowadzić odbiorcę przez wszystkie etapy modelu AIDA. Wysokojakościowy content ceni sobie wiele algorytmów, takich jak Panda czy Koliber.
  • Czas spędzony na stronie. Liczony głównie w kontekście stopnia zainteresowania treścią. Użytkownik, który dłużej przebywa na stronie, wysyła sygnał, że ta przykuwa jego uwagę i dostarcza wartościowych treści. Zasługuje więc na wyższą pozycję w SERP-ach. Przeczytaj: Dwell time: o czym mówi cenny wskaźnik SEO?
  • Linki i udostępnianie treści. Content, który jest jakościowy, będzie chętniej linkowany. Jest to cenna wskazówka np. w oczach algorytmu Pingwin.
  • Wskaźniki konwersji. Jeśli strona swoimi treściami zachęca do zakupu, oznacza to, że treści są jakościowe i wpływają na zachowania użytkowników. Może to przełożyć się na pozytywną ocenę ze strony algorytmów Google.

  • AIDAL, czyli dodatkowa literka w modelu


    Coraz częściej usprawnia się model AIDA, prezentując go jako AIDAL. Dodatkowa literka L oznacza Loyalty - Lojalność. Po dokonaniu zakupu powinniśmy w myśl modelu zachęcić użytkownika do pozostania lojalnym i powrotu na stronę. Przybliża to nasz model do pojęcia lejka contentowego, który też wspomina o lojalności.

    Lojalność użytkowników możemy budować m.in. poprzez oferowanie zniżek na następne zakupy, korzystne programy lojalnościowe lub pozostanie w kontakcie dzięki newsletterom.

    Model AIDA z retencją


    W praktyce warto zadbać, by model AIDA w naszych działaniach był uzupełniony o retencję. Retencja oznacza umiejętność zatrzymywania dotychczasowych klientów firmy lub użytkowników strony. Dzięki podziałowi na grupy docelowe oraz spersonalizowane działania, przede wszystkim utrzymywanie kontaktu, zapis do newslettera i wystawianie opinii możemy utrzymać lojalność naszych odbiorców, co przekłada się pozytywnie na konwersję. Model AIDA z uwzględnioną retencją prezentujemy na poniższej grafice.

    Model AIDA z retencją

    Model AIDA z retencją

    Model AIDA w praktyce - przykłady znanych marek


  • Platformy streamingowe - Netflix, HBO, Disney+, Amazon i inne. Giganci streamingu przykuwają uwagę interesującą zawartością. Udostępniają zwiastuny i prezentują bibliotekę filmów oraz seriali. Budują pragnienie oglądania, pokazując, jak świetna jest to rozrywka. Zachęcają do subskrypcji platformy, często wykorzystując obietnice zniżek oraz wskazując przewagę nad konkurencją.


  • Model AIDA: jak wykorzystać go w content marketingu?


  • Adidas, Nike. Producent odzieży i obuwia sportowego przyciąga uwagę osiągnięciami sportowymi i ambasadorami marki. Prezentuje jakość produktów oraz pokazuje, jakich wyczynów można dzięki nim dokonać. Buduje pragnienie osiągania sukcesów tak jak wielcy sportowcy. Zachęca do kupowania produktów. Wielkie firmy z tej branży inwestują też w aplikacje, np. Nike Run Club. Nike zachęca do pozostania aktywnym i tworzenia społeczności biegaczy na całym świecie, jednocześnie subtelnie sugerując, że w ich butach biega się najlepiej.


  • Model AIDA


  • Coca-Cola. Prawdopodobnie nie istnieje kanał marketingowy, którego nie wykorzystuje Coca-Cola. W Internecie bardzo aktywnie działa np. w mediach społecznościowych. Posty i wpisy są kreatywne, wzbudzają zainteresowanie i budują potrzebę ugaszenia pragnienia za pomocą Coli.


  • Model AIDA


  • Apple. Apple przyciąga uwagę innowacyjnymi produktami, wzbudza zainteresowanie funkcjonalnością. Strategią producenta iPhone'a jest wzbudzenie pragnienia bycia częścią ekskluzywnego klubu. Poprzez złożone działania marketingowe zachęca do zakupu ich produktów, by stać się częścią rodziny Apple.


  • Model AIDA w content marketingu


    Podsumowując: znajomość modelu AIDA okazuje się bardzo przydatna w praktycznych działaniach marketingu internetowego. Warto zapoznać się ze szczegółami modelu i wprowadzić go w życie, by zyskać szansę na lepszą konwersję i pozycjonowanie strony!

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.