Awareness (Świadomość)
Na czym polega? Etap Awareness polega na zbudowaniu świadomości marki lub produktu albo usługi wśród potencjalnych klientów. Jest to pierwszy kontakt konsumenta z marką. Klient dowiaduje się o jej istnieniu.
Dostosowanie w SEO i digital marketingu. W SEO ważne jest zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, które pomogą potencjalnym klientom znaleźć markę poprzez wyszukiwarki internetowe. W digital marketingu skuteczne są kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, reklamy display czy content marketing, który przyciąga uwagę i buduje świadomość marki.
Appeal (Atrakcyjność)
Na czym polega? Na tym etapie konsument zaczyna rozważać produkt lub markę jako opcję do zaspokojenia swoich potrzeb bądź rozwiązania problemów. Dlatego ważne jest, by marka prezentowała swoje wartości oraz zalety. Musi wyróżniać się na tle konkurencji, oferować dodatkowe korzyści, słowem - być atrakcyjna na tyle, by w świadomości konsumenta stać się synonimem spełnienia potrzeby.
Dostosowanie w SEO i digital marketingu. Optymalizacja treści na stronach produktowych, blogach czy w mediach społecznościowych. Należy prezentować korzyści i wartości marki. Używanie technik perswazji i prezentacja opinii oraz recenzji zadowolonych klientów mogą znacząco zwiększyć atrakcyjność oferty.
Ask (Zapytanie)
Na czym polega? Konsument szuka dodatkowych informacji, które pomogą mu podjąć decyzję. Jest to etap badania opinii i zbierania rekomendacji. Zainteresowany klient angażuje się w poszukiwanie danych, które pomogą mu podjąć ostateczną decyzję - a naszym zadaniem jest mu ułatwić ten proces.
Dostosowanie w SEO i digital marketingu. Tworzenie bogatej, szczegółowej i łatwo dostępnej treści o produkcie. Bogate w informacje strony produktowe, wyraźne zdjęcia, prezentujące wszystkie aspekty produktu, wsparte atrybutami ALT (opisami alternatywnymi obrazka). Ważne jest także SEO lokalne, które pomoże konsumentom znaleźć informacje o produkcie lub usłudze w ich lokalizacji. Obsługa klienta online i szybka reakcja na zapytania również grają kluczową rolę.
Act (Działanie)
Na czym polega? To moment, gdy konsument podejmuje konkretne działanie, czyli dokonuje zakupu, składa zamówienie i tak dalej. Ważne jest, aby proces zakupowy był jak najprostszy i najmniej stresujący. Musimy możliwie ułatwić naszemu klientowi przejście przez ścieżkę i zaoferować wsparcie na każdym kroku.
Dostosowanie w SEO i digital marketingu. Optymalizacja procesu zakupu poprzez sprawne i bezpieczne metody płatności, czytelne informacje o produkcie oraz szybkie ładowanie stron. Ulepszanie
User Experience (UX) na stronach. Intuicyjny i przyjemny
User Interface (UI), czyli system, który umożliwia interakcję strona-klient.
Advocate (Poparcie)
Na czym polega? Po zakupie konsument może stać się ambasadorem marki, dzieląc się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z innymi. To prawdopodobnie najistotniejszy etap modelu Kotlera; kładzie nacisk na istotę pozytywnego wrażenia z całej ścieżki zakupowej u klienta, dzięki któremu ten będzie chętnie dokonywał ponownych zakupów w przyszłości, a przede wszystkim polecał markę rodzinie i znajomym. Poparcie przez zadowolonego konsumenta jest bezcenne, a zdobycie takiego klienta nie należy do łatwych zadań, dlatego należy dbać o jego lojalność i budować z nim trwałe więzi. Rekomendacje ze strony usatysfakcjonowanych konsumentów są często wiarygodniejsze w oczach innych potencjalnych klientów niż chociażby reklamy (lub inne działania podejmowane przez firmę, a nie klienta).
Dostosowanie w SEO i digital marketingu. Zachęcanie do zostawiania opinii i dzielenia się doświadczeniami na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz na forach. Programy lojalnościowe i promocje dla powracających klientów również mogą wspierać ten etap.