Meta tytuł strony internetowej — do czego służy? Jak pisać meta tytuły?

Internet nie mógłby istnieć bez metadanych. Bez nich wyniki wyszukiwania nie miałyby żadnej hierarchii, a użytkownik - pojęcia, co zawiera dana strona. Wyróżniamy dwa rodzaje metadanych: tytuły i opisy. W tym artykule przyjrzymy się bliżej meta tytułom - do dzieła!

Co to jest meta tytuł?

Meta tytuł (meta title) to niedługa fraza albo zdanie, pojawiające się w wynikach wyszukiwania. Użytkownik, wpisując zapytanie, otrzymuje listę wyników. Wyniki składają się z nazwy strony, a następnie meta tytułów, pod którymi znajdują się meta opisy.

Meta tytuł jest niezwykle istotny z punktu widzenia użytkownika oraz SEO. Pozwala odbiorcy zorientować się, o czym jest dana strona i czy spełnia jego oczekiwania. Dobry meta tytuł przyciąga uwagę i zachęca do wejścia na stronę w celu otrzymania żądanych informacji. Pod kątem SEO optymalizacja meta tytułu wpływa na to, jak wynik będzie wyświetlany przez wyszukiwarkę. Dzięki odpowiednim działaniom na meta title możemy znacząco zwiększyć widoczność strony i jej klikalność.

Przeczytaj również: Meta opis strony internetowej - jaką ma funkcję? Jak napisać dobry meta opis?

Meta tytuły - przykłady
Przykładowe meta tytuły - "Szkolenia Marketing Online", "Agencja SEM Marketing Online"


Jak optymalizować meta tytuł strony?


Warto zadbać o meta tytuł na stronie ze względu na istotność dla użytkownika oraz robotów wyszukiwarki. Jak pisać dobre meta tytuły? Oto przydatne wskazówki!

  • Unikalność meta tytułów. Każdy meta tytuł powinien być w miarę możliwości wyjątkowy. Tyczy się to zarówno innych tytułów w obrębie witryny, jak i tytułów u konkurencji. Co z tego, że treść strony jest unikalna, jeśli meta tytuł jest taki jak sto innych? Zadbajmy o wyjątkowość meta title, by wyróżniały się od reszty!
  • Zawartość meta tytułu, w tym słowa kluczowe. Treść strony jest pozycjonowana pod określone słowa kluczowe. Powinny się one znaleźć w meta tytule. Dobrze, jeśli będą w mianowniku - dla lepszej czytelności. Jeśli keyword to "buty męskie" - niech ta fraza znajdzie się w tytule. Najlepiej, jeśli słowo kluczowe znajduje się blisko początku tytułu. Wpływa to pozytywnie na czytelność meta title.

  • Dodatkowo - zachęcamy do lektury artykułu: Keyword research: jak przeprowadzić szybkie i bezpłatne badanie słów kluczowych?

  • Zachęcający styl meta tytułu. Meta tytuł powinien nakłonić użytkownika do kliknięcia. Może zawierać obietnicę rozwiązania problemu, wspominać o ofercie, zadać intrygujące pytanie. Dobry meta title wpływa na CTR (Click-Through Rate - Współczynnik klikalności). CTR to stosunek liczby kliknięć do wyświetleń treści; im wyższy, tym lepiej dla witryny.
  • Długość meta tytułu. Meta tytuł musi być zwięzły, w przeciwnym razie może nie zmieścić się w oknach niektórych przeglądarek. Innymi słowy - roboty wyszukiwarki przeczytają go w całości, użytkownicy niekoniecznie. Zalecana długość to ok. 580 pikseli; dla wygody twórców stron przekłada się to na około 50-70 znaków. Długość metadanych można sprawdzić bezpłatnymi narzędziami, np. ToTheWeb.
  • Meta tytuł musi być na temat strony. W przeciwnym razie użytkownik poczuje się oszukany i szybko opuści witrynę. Ta negatywna praktyka, stosowana w meta tytułach oraz nagłówkach, to clickbait (przynęta).
  • Nazwa marki lub strony w meta tytule. Warto w miarę możliwości ją zawrzeć, gdyż wpływa dodatnio na przejrzystość strony. Jeśli jesteśmy znaną marką, nasza reputacja może z automatu zachęcić do kliknięcia linku.
  • Unikanie znaków specjalnych w meta tytule. Meta tytuł to nie miejsce na znaki takie jak # czy % ani emotikony. Wyjątkiem mogą być przypadki, gdy treść opisuje dosłownie znak specjalny lub ma z nim silne powiązanie. Niektóre emotikony można za to wykorzystać w meta opisie, by bardziej się wyróżniał.
  • Przykładowe meta tytuły


    Wiesz już, czym kierować się przy konstrukcji dobrego meta tytułu. Przyjrzyjmy się teraz kilku przykładom dla różnych branż.

    Przykłady meta tytułów dla branży: moda


  • Moda damska na wiosnę 2024. Najnowsze trendy i stylizacje
  • Jak wybrać buty na ważną okazję? Sprawdź nasze porady


  • Przykłady meta tytułów dla branży: motoryzacja


  • Auto serwis Pruszków | Naprawa i konserwacja pojazdów
  • Najnowsze modele samochodów 2024. Co nas zachwyciło?


  • Przykłady meta tytułów dla branży: ogrodnictwo


  • Jak prawidłowo dbać o trawnik? Piękny trawnik od A do Z
  • Jak i kiedy siać pomidory? Uprawa pomidorów w pigułce


  • Przykłady meta tytułów dla branży: film i kino


  • Najlepsze filmy 2023 roku. Co nas zachwyciło?
  • Jak nakręcić pierwszy film? Poradnik początkującego reżysera


  • Przykłady meta tytułów dla branży: książki i literatura


  • Bestsellery książkowe 2023. Jakie książki pokochaliśmy?
  • Jak napisać opowiadanie fantasy? Poradnik kreatywny
  • Meta tytuły strony w pigułce


    Zwięzłe, na temat, przykuwające uwagę i zawierające słowo kluczowe. Meta tytuły Twojej strony internetowej z pewnością przykują uwagę odbiorców i przełożą się na doskonałą konwersję!

    Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować tworzenie treści na stronę, koniecznie sprawdź nasze szkolenie w Akademii.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski