Meta opis strony internetowej — jaką ma funkcję? Jak napisać dobry meta opis?

Drugą część metadanych strony internetowej - obok meta tytułów - stanowią meta opisy. Dlaczego są tak istotne dla SEO oraz użytkownika? Jak powinien wyglądać dobry meta opis? Przyjrzyjmy się im bliżej!

Czym są meta opisy?

Meta opis (meta description) w strukturze metadanych znajduje się pod meta tytułem. Stanowi krótki opis tego, co zawiera dana strona internetowa. Jego zadaniem jest opisać robotowi wyszukiwarki, ale i przede wszystkim użytkownikowi content strony. Jeśli napiszemy dobry meta opis, nasza strona ma szansę osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Meta description powinien być zachęcający dla użytkownika - zapewnić, że strona zawiera to, czego szuka. Odbiorcy scrollują wyniki bardzo szybko, więc przykuwające uwagę metadane to kwestia kluczowa dla odwiedzin strony.

Przeczytaj również: Meta tytuł strony internetowej - do czego służy? Jak pisać meta tytuły?

Meta tytuły - przykłady
Przykładowe meta opisy, znajdujące się pod meta tytułami


Optymalizacja meta opisu strony


Meta opis, podobnie jak meta tytuł, jest istotny dla robotów wyszukiwarki oraz użytkowników. Pomaga zwięźle zorientować się w zawartości strony i wpływa na jej pozycjonowanie. Jak napisać go właściwie? Oto kilka przydatnych porad.

  • Unikalny meta opis. Opis każdej strony w obrębie serwisu powinien być niepowtarzalny. Dodatkowy plus za wyjątkowość w porównaniu z opisami stron konkurencji.
  • Długość meta opisu. Opis powinien być długości od ok. 400 do maks. 920 pikseli. Dla wygodniejszego użycia przyjmuje się długość 150-160 znaków. Jeśli opis będzie za długi, może nie wyświetlać się w całości. Dotyczy to użytkowników - roboty wyszukiwarki powinny odczytać go w pełni, bez problemu. Długość metadanych możemy skontrolować bezpłatnymi narzędziami, np. ToTheWeb.
  • Zachęcający meta opis. Piszmy nasze meta description z myślą o użytkowniku. Niech meta opis obiecuje rozwiązanie problemu, uzyskanie informacji lub przykuwa intrygującym pytaniem. Korzystajmy z Call to action (Wezwania do działania). Hasła "Sprawdź!", "Skorzystaj", "Zobacz koniecznie" są bardzo aktywizujące.
  • Słowa kluczowe w meta opisie. Warto, by opis zawierał słowa kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona. To wygodne dla użytkownika, a przydatne dla robota wyszukiwarki. Jeśli słowo kluczowe strony to "czapki męskie" lub "uprawa ogórków", niech znajdą się w opisie.
  • Meta opis zgodny z treścią strony. Tworzenie clickbaitowych metadanych to bardzo negatywna praktyka. Treść opisu powinna być zgodna z tytułem oraz z zawartością strony. W przeciwnym wypadku użytkownik poczuje się oszukany, opuści stronę i prawdopodobnie więcej nie wróci.
  • Emotikony w opisie. Są dozwolone i w niektórych przypadkach wskazane, ale znajmy umiar. Przeładowany emotkami opis wygląda nieprofesjonalnie. Dobre emotikony to na przykład strzałki: ➡️, które wskazują na istotny element opisu.
  • Ogólna jakość meta opisu. Meta opis to niejako wizytówka strony w wynikach wyszukiwania. Dbajmy o to, by opisy były wartościowe, poprawne językowo i dostarczały przydatnych informacji o stronie.
  • Nazwa marki w opisie. Jeśli jesteśmy znaną marką, nasza nazwa jest kojarzona i popularna - umieśćmy ją w opisie. Użytkownicy chętniej klikają w wyniki, których nazwa coś im mówi. Nasza reputacja przekłada się na klikalność.
  • Jak sprawdzić meta opis swojej strony?


    Jak w rzeczywistości prezentuje się meta opis (i meta tytuł) naszej strony? Możemy to sprawdzić na kilka sposobów.

    Sprawdzenie meta opisu w wynikach wyszukiwania


    Metadane strony możemy podejrzeć w SERP-ach. Jeśli chcemy wyświetlić wyniki dla danego hasła jedynie dla naszej strony, skorzystajmy z parametru site. Na przykład: site:https://szkolenia.marketingonline.pl.


    Sprawdzenie metadanych strony za pomocą parametru site

    Wtyczka SEO - proste sprawdzanie metadanych


    Zdecydowanie najlepsze rozwiązanie. Wystarczy dodać wtyczkę do rozszerzeń wyszukiwarki, np. SEO META in 1 CLICK. Wtyczka pokazuje treść meta tytułu, meta opisu i sporo innych przydatnych danych.


    Sprawdzenie metadanych za pomocą wtyczki SEO Meta in 1 CLICK

    Kod źródłowy strony - sprawdzanie metadanych


    Klikamy prawym przyciskiem myszy w obrębie otwartej strony i wybieramy "Wyświetl źródło strony". Metadane znajdują się zaraz na początku. Tytuł figuruje przy linijce Title, a opis tuż pod nim.


    Sprawdzenie metadanych w kodzie strony (fragment kodu)

    CMS strony - sprawdzanie metadanych


    Meta tytuł i meta opis strony możemy edytować w panelu administracyjnym CMS. Tam też szybko je sprawdzimy. W tym miejscu zyskamy też podpowiedź, czy meta są odpowiedniej długości, bez korzystania z narzędzi zewnętrznych.

    Które strony serwisu powinny mieć najlepsze meta opisy w pierwszej kolejności?


    W trakcie procesu pisania meta opisów dla całego serwisu pewne strony mają pierwszeństwo. Które i dlaczego?

  • Strona główna. To najistotniejsza część serwisu, ważne więc, by miała optymalny meta opis. Dodatkowo w przypadku linkowania do nas przez tę stronę, odbiorcom wyświetla się właśnie jej opis.
  • Strony w TOP10 wyników wyszukiwania. Nasze najlepiej pozycjonujące się strony powinny mieć najlepsze opisy, gdyż potencjalnie ściągają największy ruch.
  • Strony z kategoriami i ofertami. Postarajmy się, by ich opisy wyróżniały się na tle konkurencyjnych ofert.
  • Strony produktowe. Klient, który szuka produktu w wyszukiwarce, prawdopodobnie zostanie zasypany propozycjami. Warto zadbać o meta opis strony produktu, by zwiększyć szanse na kliknięcie i podjęcie decyzji.
  • Strony ubogie w content. Nie piszemy tu opisów w pierwszej kolejności. Zwłaszcza gdy tworzymy je automatycznie w oparciu o treść strony, która jest znikoma.
  • Przykładowe meta opisy


    Przyjrzyjmy się paru przykładom meta opisów dla różnych branż.

    Przykłady meta opisów dla branży: film i kino


  • Najlepsze filmy 2023 roku. Co nas zachwyciło, a co rozczarowało? ➡️ Odkryj, które filmy warto nadrobić! | [nazwa serwisu]
  • Warszawa - aktualny repertuar kin na [nazwa serwisu]. Sprawdź filmy, lokalizacje, bilety i godziny pokazów.


  • Przykłady meta opisów dla branży: ogrodnictwo


  • Jak zadbać o piękny trawnik? Praktyczne porady i wskazówki | Zadbaj o trawnik razem z [nazwa serwisu]!
  • Zakładanie ogródka warzywnego krok po kroku - poradnik dla początkujących. ➡️ Sprawdź, o czym warto pamiętać!


  • Przykłady meta opisów dla branży: wyposażenie wnętrz


  • Nowoczesne trendy w dekoracjach wnętrz. Odkryj najnowsze pomysły oraz produkty do dekoracji i zaprojektuj mieszkanie marzeń!
  • Projektowanie wnętrz: inspiracje i porady dla każdego. Znajdź pomysły i rozwiązania aranżacji z naszymi ekspertami.


  • Meta opisy stron w pigułce


    Przykuwające oko, na temat, obiecujące i podsuwające rozwiązanie problemu. Napisz dobre meta opisy, a Twoja strona przyciągnie uwagę i zanotuje wyższe konwersje!

    Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zaplanować tworzenie treści na stronę, koniecznie sprawdź nasze szkolenie w Akademii.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski