Co to jest long-form content?
Jak wspomniano we wstępie, long-form content to treści o długim charakterze. Co to jednak oznacza w praktyce? Przyjęło się, że content tego rodzaju liczy sobie przynajmniej około 1000 słów (ok. 8000 znaków). Jest to, nie ukrywajmy, dość pokaźna ilość treści. Pamiętajmy jednak, że jeśli temat tego wymaga, nie powinniśmy się ograniczać w objętości artykułu. Treści long-form są wnikliwe, wyczerpujące i szczegółowe. Często stanowią kompendium danego zagadnienia.
Formy long-contentu:
artykuły,
wywiady,
e-booki,
prezentacje,
sprawozdania i raporty.
Przeciwieństwem long-form contentu jest short-form, czyli treści krótkie i zwięzłe.
Co long-form content daje mojej stronie? Zalety długich treści
Długa treść daje sporo możliwości. Rozbudowany, pełny content to przede wszystkim:
Większa przestrzeń na słowa kluczowe. Im dłuższy tekst, tym więcej okazji do naturalnego umieszczenia cennych keywordów.
Większa wartość dla użytkownika. Obszerne treści mogą stanowić bazę wiedzy na dany temat. W oczach użytkownika wszystkie informacje zebrane w jednym miejscu to bardzo dobre zjawisko. Nie musi zaglądać na kilka stron w poszukiwaniu szczegółów. Uznaje również naszą stronę za eksperta w dziedzinie.
Większa szansa na dalsze udostępnienia. Cenny, wyczerpujący materiał może być częściej przekazywany jednemu użytkownikowi przez drugiego. Kompendia wiedzy są udostępniane jako przydatne źródła wiedzy.
Lepsze pozycjonowanie i korzyści dla SEO. Rozbudowany content, zawierający dużo słów kluczowych i dobre linkowanie, jest lepiej postrzegany przez wyszukiwarkę. Long-form ma większą szansę na zdobycie wysokich pozycji w SERP-ach.
Większa żywotność artykułu. Długie treści charakteryzują się większym zainteresowaniem na przestrzeni czasu.
Tworząc długie treści musimy mieć jednak na uwadze kilka szczegółów. Nie jest to niestety forma pozbawiona pewnych wad.Wady long-form content - na co trzeba uważać
Długie treści to:
Większy nakład pracy. Oczywista oczywistość - nad solidnym i szczegółowym tekstem musimy napracować się o wiele więcej. Jest to jednak wysiłek warty czasu i pieniędzy.
Cięższe utrzymanie uwagi czytelnika. Dzisiejsi użytkownicy szybko się niecierpliwią i oczekują natychmiastowych rezultatów. Dłuższe treści stają przed wyzwaniem utrzymania jego uwagi, co nie jest proste.
Niewłaściwe zastosowanie. Nie zawsze pisanie długiego artykułu jest odpowiednie. Niektóre tematy pasują do zwięzłego "podania na tacy". Czasami nie warto na siłę rozwlekać treści.Long-form vs. short-form content: co powinienem wybrać?
Na wybór długości contentu wpływa wiele czynników - temat, cel czy grupa docelowa. Poniżej przyglądamy się obydwu formom i stwierdzamy, w jakich przypadkach warto je wybrać.
Short-form content
Krótkie treści przydają się wtedy, gdy chcemy dostarczyć szybkie, zwięzłe informacje. To najczęściej artykuły newsowe. Tematy takich wpisów nie wymagają większego wyjaśnienia. Podają konkretne informacje, nie wchodząc w szczegóły. Charakteryzują się przystępnością.
Long-form content
Przydatne, gdy chcemy pozycjonować się jako eksperci. Pokrywają w pełni wszystkie aspekty dużego tematu. Zawierają całą gamę słów kluczowych i sporą dawkę wiedzy. Długi content piszemy często w przypadku
treści evergreen - wiecznie żywych, które warto co jakiś czas aktualizować. Treści wiecznie żywe mają również naturalne predyspozycje do stosowania
recyklingu treści.
Jak zawsze w przypadku treści naszym priorytetem powinni być użytkownicy. To pod nich dopasowujemy długość i szczegółowość treści.
Long-form content: dla kogo jest najlepszy?
Treści o długim charakterze lepiej odnajdują się w pewnych branżach. Przykładowo:
Nauka, technologia. Treści o charakterze naukowym wymagają szczegółowych opracowań. Prace naukowe, artykuły badawcze, sprawozdania z badań. Ogromna część treści naukowych to long-form.
Podróże i turystyka. Przewodniki turystyczne, opisy miejsc, relacje z wycieczek. Branża turystyczna często korzysta z long-formu.
Medycyna i zdrowie. Tematy zdrowotne wymagają dokładnego opisania i rzetelności. Treści z tej tematyki muszą pokrywać wszystkie szczegóły.
Kultura i historia. Opracowania historyczne pokrywają sporo szczegółów i wymagają długiej formy. Kultura to opowieści i historie, które nie znają takiego pojęcia jak "górna granica znaków"!
Edukacja. Treści edukacyjne wymagają dokładnego wyjaśnienia tematu. Prezentacje, podręczniki, kursy, artykuły.
Powyższe branże wykorzystują long-form, by dokładnie pokryć zagadnienie i budować status eksperta. Nie są to jednak wyjątki. Niemal każda dziedzina może posługiwać się tą formą, by dostarczać wartościowy content. Należy pamiętać o stawianiu wartości na pierwszym miejscu i dopasowywać długość do wymogów tematu.
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.