Co to są linki zwrotne (backlinks)?
Linki zwrotne to odnośniki, znajdujące się na innych stronach internetowych, które prowadzą do naszej witryny. Są przydatne dla użytkowników, stanowiąc proste przejście do następnej strony, a także bardzo cenne dla algorytmów wyszukiwarki. Są bowiem wskaźnikiem przydatności i wiarygodności strony - im więcej stron linkuje do niej, tym jest w oczach algorytmów cenniejsza i wartościowsza.
Linki zwrotne najczęściej przyjmują postać hiperłączy. Czasem występują także jako klikalne grafiki, zawierające odnośnik do strony. Ważnym elementem linku jest
anchor text (tekst zakotwiczenia), czyli fraza podlinkowana. Powinna przykuwać uwagę użytkownika i wyróżniać się w tekście tak, by ten chciał kliknąć w określony link.
Przykład hiperlinku z jednego z naszych artykułów. Po najechaniu kursorem na link, na dole strony wyświetla się adres, do którego prowadzi.
Linki zwrotne a pozycjonowanie strony
Backlinki mają istotny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Im więcej wysokiej jakości linków zwrotnych ma strona, tym bardziej postrzegana jest przez algorytmy wyszukiwarki jako wartościowa i autorytatywna. Wyobraźmy to sobie następująco: im więcej osób pochwali nas w obecności innej osoby, na której opinii nam zależy, tym bardziej zyskamy w jej oczach. Taką osobą w kontekście pozycjonowania strony jest właśnie wyszukiwarka, a chwalącymi - inne witryny. Dobre linki bezpośrednio przekładają się na wzrost widoczności strony i jej pozycję w
SERP. Linkom w szczególności przygląda się
algorytm Penguin, badając ich liczbę, jakość i źródło pochodzenia.