Jakościowe backlinki – istotny element pozycjonowania strony

Backlinki (backlinks), czyli linki zwrotne - jeden z najważniejszych elementów, stanowiących o sukcesie strony pod kątem pozycjonowania. Co to są backlinki? Jakie cechy mają dobre linki zwrotne? Jak legalnie i właściwie pozyskiwać backlinki? Jak wpływają na SEO strony oraz wreszcie - jak oznaczyć je w kodzie HTML strony? Na wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź w tym artykule - zachęcamy do lektury i zapoznania się z tajnikami linków zwrotnych!

Co to są linki zwrotne (backlinks)?


Linki zwrotne to odnośniki, znajdujące się na innych stronach internetowych, które prowadzą do naszej witryny. Są przydatne dla użytkowników, stanowiąc proste przejście do następnej strony, a także bardzo cenne dla algorytmów wyszukiwarki. Są bowiem wskaźnikiem przydatności i wiarygodności strony - im więcej stron linkuje do niej, tym jest w oczach algorytmów cenniejsza i wartościowsza.

Linki zwrotne najczęściej przyjmują postać hiperłączy. Czasem występują także jako klikalne grafiki, zawierające odnośnik do strony. Ważnym elementem linku jest anchor text (tekst zakotwiczenia), czyli fraza podlinkowana. Powinna przykuwać uwagę użytkownika i wyróżniać się w tekście tak, by ten chciał kliknąć w określony link.

Jakościowe backlinki - istotny element pozycjonowania strony

Przykład hiperlinku z jednego z naszych artykułów. Po najechaniu kursorem na link, na dole strony wyświetla się adres, do którego prowadzi.

Linki zwrotne a pozycjonowanie strony


Backlinki mają istotny wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Im więcej wysokiej jakości linków zwrotnych ma strona, tym bardziej postrzegana jest przez algorytmy wyszukiwarki jako wartościowa i autorytatywna. Wyobraźmy to sobie następująco: im więcej osób pochwali nas w obecności innej osoby, na której opinii nam zależy, tym bardziej zyskamy w jej oczach. Taką osobą w kontekście pozycjonowania strony jest właśnie wyszukiwarka, a chwalącymi - inne witryny. Dobre linki bezpośrednio przekładają się na wzrost widoczności strony i jej pozycję w SERP. Linkom w szczególności przygląda się algorytm Penguin, badając ich liczbę, jakość i źródło pochodzenia.

Cechy jakościowych linków zwrotnych


Dobry link zwrotny - czyli jaki? Backlinki prowadzące do naszej strony, by stanowić o jakości w oczach użytkowników i algorytmów, powinny przejawiać poniższe cechy:

  • Relewantność - czyli zgodność strony wychodzącej z linkowaną. Linki powinny prowadzić z jednej strony do drugiej z zachowaniem pokrewieństwa tematycznego.
  • Najwyższa jakość - strony, które linkują do naszej, powinny mieć możliwie najwyższą jakość i wiarygodność. Algorytmy wyszukiwarki zwracają na to szczególną uwagę. Co bowiem z tego, że ktoś do nas linkuje, jeśli jego strona jest słaba jakościowo albo uznawana za spam?
  • Naturalność - czyli sposób, w jaki zdobywamy linki zwrotne do naszej witryny. Powinno odbywać się to na podstawie wysokiej jakości, atrakcyjnej treści, która zachęca do odsyłania do nas.
  • Różnorodność - dobry profil linkowy cechuje się tym, że linki prowadzące do strony są nie tylko jakościowe, ale i pochodzą z różnych źródeł. Rozwiniemy szerzej tę myśl za chwilę.
  • Aktywność - oczywiście wszystkie linki powinny działać prawidłowo i odsyłać do miejsca, które zapowiadają w treści lub tekście zakotwiczenia.

  • Jak prawidłowo pozyskiwać backlinki?


    Dobre linki zwrotne do własnej strony zyskamy wtedy, gdy będą przejawiać wymienione wyżej cechy. Spójrzmy na to zagadnienie pod innym kątem i wymieńmy trzy czynności, które możemy wykonać, by pozyskać wartościowe backlinki.

    1. Tworzyć wartościową treść. Quality content przyciąga linki zwrotne. Jeżeli będziemy publikować unikalną, wartościową treść, inni chętnie będą odsyłać do naszej strony. Miara tego, jak jakościowa jest strona, do której prowadzą linki zwrotne, to link juice, inaczej link equity.
    2. Budować relacje. Możemy nawiązywać współpracę linkową z cenionymi podmiotami w naszej branży, na przykład innymi firmami albo influencerami. Na podstawie uzgodnionych warunków linkujemy wtedy do siebie nawzajem.
    3. Występować gościnnie. Możemy udzielać wywiadów na portalach lub pisać gościnne teksty jako eksperci w danym temacie. Takie materiały, opatrzone linkami zwrotnymi do naszej witryny, to bardzo cenna rzecz. Świadczą dodatkowo o naszej eksperckiej wiedzy i doświadczeniu w określonym zagadnieniu.

    Dodajmy jednocześnie, jak nie pozyskiwać backlinków. Krótko: nie korzystać z farm linków ani podejrzanych stron, które oferują masowe ilości linków zwrotnych w zamian za określone warunki. Takie domeny są tępione przez algorytmy wyszukiwarki, a korzystanie z nich (lub prowadzenie) to ujma w ich oczach. Może skutkować nawet banem, czyli usunięciem z indeksu stron, co bardzo ciężko naprawić. Inną niezalecaną techniką pozyskiwania linków jest korzystanie ze strategii tzw. Blast SEO.

    Wspomnieliśmy wcześniej o różnorodności linków. Inaczej to zjawisko nazywane jest dywersyfikacją linków. Polega na tym, że linki są 1) jakościowe, 2) z różnych źródeł, 3) nie są wstawiane masowo, a naturalnie. Jeśli jest stosowana, wówczas wyszukiwarka widzi, że backlinki do naszej strony pozyskujemy w sposób zgodny z wytycznymi i niewymuszony (naturalny). Szerzej o tym zagadnieniu mówi artykuł: Dywersyfikacja linków - dlaczego warto ją stosować?

    Oznaczenie linku w kodzie HTML strony


    Link w kodzie strony oznaczamy za pomocą komendy a href. Element w cudzysłowie to strona, do której ma za zadanie prowadzić link. Natomiast "Twoja Strona" to wspomniany wcześniej anchor text, czyli fraza, która będzie wyświetlana jako tekst linku.

    Oznaczenie linku w kodzie strony

    Oznaczenie linku w kodzie strony

    Podsumowując: Internet nie może istnieć bez linków, a pozycjonowanie strony bez odnośników, w tym linków zwrotnych, nie ma większego sensu. Warto zadbać o istotne aspekty w treści, by zachęcać innych do linkowania do nas. W ten sposób zwiększymy ruch na stronie, poprawimy pozycję w wynikach wyszukiwania i będziemy cieszyć się lepszą konwersją.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Przyjazny adres URL - czyli jaki?
  • Artykuły sponsorowane - jak wykorzystać je w strategii SEO?
  • Auto-generated content. Czy to dobry pomysł?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski