Link juice: czym jest i jak wpływa na SEO strony?

Link juice to jedno z pojęć związanych z SEO oraz link buildingiem. Jego znajomość pozwoli przyczynić się do lepszego budowania linków w obrębie własnej strony. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest link juice i jak wpływa na naszą witrynę.

Co to jest link juice?


Link juice (znany też jako link equity) to moc linków, które są kierowane na stronę. Określają, jaką wartość ma strona, do której prowadzą. Im większy, "soczystszy" link juice otrzymuje dana witryna, tym większe dla niej korzyści. Jest bowiem upatrywana przez algorytmy Google jako wartościowa i godna zaufania.

Link juice a SEO


Link juice poprawia pozycję strony w wynikach wyszukiwania. To najważniejsza z korzyści, jakie niesie "sok linkowy". Jak już wspomnieliśmy, im więcej stron linkuje do naszej, tym lepiej dla nas. Zwłaszcza jeśli strony źródłowe są wysokiej jakości i cieszą się sporym autorytetem. Kiedy taka ceniona witryna linkuje do nas, wyszukiwarka widzi, że jesteśmy godni polecenia i podnosi naszą pozycję w SERP-ach.

Warto nadmienić, że link juice z renomowanych stron jest o wiele więcej wart niż od stron przeciętnych. To rozumie się samo przez się - największy autorytet zdobędziemy, gdy poleci nas ktoś ceniony w branży. Link juice jest więc na swój sposób świadectwem przekazywania zaufania i autorytetu.

Jak zwiększyć link juice na swojej stronie?


Wiemy już, że link juice jest bardzo pozytywnym i pożądanym zjawiskiem. Wpływa na SEO i naturalny link building. Jak więc sprawić, by coraz więcej zaufanych stron linkowało do nas?

  • Budować naturalne linki. Starajmy się, by renomowane w branży portale linkowały do naszej strony. W tym celu twórzmy wartościowe treści, które ktoś będzie chętnie udostępniał i linkował. Możemy także zwrócić się do tych stron bezpośrednio i poprosić o współpracę linkową.

  • Wpisy gościnne - warto udzielać się na innych stronach, np. jako ekspert w danej dziedzinie. Wówczas za dostarczenie wartościowego contentu witryny mogą chętnie podlinkować do naszej strony. To jednocześnie sposób na budowanie autorytetu w branży.

  • Optymalizacja linków. Istniejące linki możemy ulepszać lub weryfikować ich poprawność. Warto zadbać o odpowiedni anchor text (tekst linkujący, zawierający hiperłącze). Dodatkowo linki powinny być w treści umieszczone we właściwym kontekście.

  • Linkowanie wewnętrzne. Zadbajmy o spójne i przejrzyste połączenia linkowe w obrębie naszego serwisu. Jednocześnie miejmy na uwadze, że co za dużo, to niezdrowo - linkujmy ze sobą artykuły powiązane tematycznie i umieszczajmy linki w naturalnych miejscach w tekście. Nie ilość, a jakość!

    ↳ W kontekście linkowania wewnętrznego warto zadbać także o klastry tematyczne. Pillar page i podstrony. Klastry pozwalają na hierarchizację treści w serwisie i stworzenie przejrzystego, logicznego linkowania wewnętrznego.

  • Unikanie linków ze słabych źródeł. Jeśli linkuje do nas strona niezaufana, spamowa lub przedstawiająca niską wartość - szkodzi to naszemu link juice. Dlatego najlepiej unikać połączeń linkowych z witrynami bezwartościowymi.

  • Monitorowanie połączeń linkowych. Należy stale monitorować, kto do nas linkuje i jaką wartość przedstawia linkująca strona. Można do tego wykorzystać narzędzia link buildingowe, takie jak:

  • - Ahrefs (np. wskaźnik Domain Rating),
    - Moz,
    - SEMrush,
    - Majestic,
    - Google Search Console.

    Ponadto pamiętajmy, że przy tworzeniu linków najważniejsza jest ich jakość, nie ilość. Strategia linkowania na zasadzie "linkujmy jak najwięcej, do byle czego, byle było" prowadzi donikąd. A z pewnością znacząco zaniża link juice.

    I jeszcze jedna ważna wskazówka. Link juice przekazywany jest wyłącznie przez linki dofollow, a nie przez nofollow. Z technicznego punktu widzenia link nofollow nie niesie po prostu jakiejkolwiek mocy.

    Link juice a algorytmy wyszukiwarki Google


    Część algorytmów wyszukiwarki Google zwraca szczególną uwagę na profil linkowy stron. Które z nich warto mieć na uwadze przez pryzmat link juice i link buildingu?

    1. Algorytm Penguin. Jeden z flagowych algorytmów Google i prawdopodobnie najważniejszy, jeśli chodzi o linki. Pingwin stara się zwalczać nieuczciwe praktyki, takie jak farmy linków, spamowanie linkami i złe anchor teksty.
    2. Algorytm PageRank. Jeden ze starszych algorytmów Google, który jednak wciąż funkcjonuje. PageRank ocenia autorytet strony na podstawie prowadzących do niej linków.
    3. Inne algorytmy, określające jakość strony - Hummingbird, BERT, RankBrain. Wprawdzie nie są bezpośrednio związane z linkami tak jak Penguin i PageRank, ale całościowo wpływają na pozycję strony. Hummingbird (Koliber) stara się jak najlepiej rozumieć zapytania użytkowników. BERT bada kontekst zapytań. RankBrain pomaga Kolibrowi rozumieć trudniejsze zapytania, a także ocenia kontekst linków. Te algorytmy po części będą zwracać też uwagę na anchor text, który powinien być dobrze dobrany do linku i kontekstu treści.

    Podsumowując: link juice to ważne pojęcie w kontekście SEO i link buildingu. Zwracajmy uwagę na wytyczne właściwego budowania profilu linkowego, a z pewnością zyskamy wyższe pozycje w wyszukiwarce!

    Przeczytaj również artykuł o tekstach zakotwiczenia: Anchor text a SEO. Czy Twoje linki mają właściwą treść?

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski