Landing page a pozycjonowanie strony

Landing page, strona docelowa, a w dosłownym tłumaczeniu "strona lądowania" to specjalnie zaprojektowana strona o określonych celach. W tym artykule wyjaśnimy, czym jest i jak ją odpowiednio zaprojektować.

Co to jest landing page?


Landing page to strona, na którą użytkownik trafia w konsekwencji kliknięcia z zewnętrznego źródła. Tym źródłem może być np.:

  • marketing e-mail,
  • post na social media,
  • reklama,
  • link z innej witryny, kierujący do naszej.

  • To, że użytkownik trafił właśnie na tę stronę, a nie inną, jest celowym zabiegiem. Landing page ma bowiem za zadanie zachęcić go do konwersji. Może to być zakup produktu, skorzystanie z usługi, zapisanie się do newslettera, przeglądanie oferty czy choćby dalszy "spacer" po całej witrynie. W tym miejscu spotykamy się z głównym wyzwaniem, stojącym przed landing page'ami: mają być atrakcyjne, zachęcające i wyróżniające się.

    Rodzaje landing page


  • Sprzedażowe - mają na celu zachęcenie do dokonania zakupu.
  • Coming soon (zapowiadające) - mają wzbudzić zainteresowanie i stworzyć obietnicę.
  • Click through - typowy landing page, na którym ląduje użytkownik; ma na celu zachęcić do przeklikania się dalej.
  • Lead generation - mają za zadanie zebrać informacje od użytkowników. Zawierają często np. formularze kontaktowe.

  • Landing page nie musi za każdym razem przybierać tylko jednej z wymienionych form. Mogą funkcjonować także w postaci hybrydowej i łączyć użyteczności każdego z rodzajów. Wpłynie to pozytywnie na doświadczenie użytkownika (User Experience) i pozycjonowanie strony.

    Landing page a pozycjonowanie


    Strony docelowe, jak już wspomnieliśmy, mają na celu zwiększanie konwersji, w związku z czym muszą być wyjątkowe. Dzięki temu przyczyniają się do wzrostu zaangażowania użytkownika i osiągania naszych celów biznesowych.

    Google uwzględnia jakość i relewantność strony docelowej podczas oceny reklam płatnych, co może wpływać na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego odpowiednio zoptymalizowana strona ma szansę zwiększyć efektywność działań SEO. Przyjrzyjmy się elementom pozycjonowania, o które trzeba zadbać, żeby zachęcić użytkownika do dalszego przeglądania witryny po wylądowaniu na stronie docelowej.

  • Jasny, wyraźny cel. Użytkownik powinien wiedzieć, co ma zrobić po znalezieniu się na landing page i dlaczego właściwie tu wylądował. Jeżeli kliknął w link, zachęcony odpowiednimi hasłami, landing page powinien dotrzymywać obietnicy.
  • Call to action. Konkretne hasła i przyciski, zwracające uwagę na kolejne kroki i prowadzące dalej. Dzięki właściwemu CTA użytkownik poczuje chęć do działania i podejmie dalsze czynności.
  • Estetyka i właściwy układ. Odpowiednie rozmieszczenie treści, a także właściwe wykorzystanie grafik i kolorów pomoże użytkownikowi odnaleźć się na stronie i sprawi dobre pierwsze wrażenie.

  • Polecamy artykuł: Kolory w marketingu

  • Unikanie przeładowania treścią. Landing page nie ma na celu zasypywania użytkownika setkami haseł, obrazków i komunikatów. Przekaz ma być prosty i jasny, wzbogacony o zachętę do kolejnych działań. Niech nad szczegółowymi informacjami pochylają się następne podstrony.
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych. Zadbajmy o właściwe pozycjonowanie strony pod każde urządzenie, z którego użytkownik może trafić na naszą witrynę.
  • Testowanie i doskonalenie. Stały element w działaniach z zakresu pozycjonowania stron.

  • Ponadto z czysto "SEO-wego" punktu widzenia:

  • Słowa kluczowe (keywords) - niezbędne przy projektowaniu treści na jakiejkolwiek stronie. Konieczny keyword research.
  • Odpowiednie nagłówki na stronie, które określają cel treści i skupiają uwagę.
  • Metadane - meta tytuły i meta opisy.
  • Szybkie ładowanie strony.
  • Linkowanie wewnętrzne - dzięki niemu użytkownik przejdzie do dalszych sekcji witryny.


  • Niezbędne elementy landing page


    Bez określonych elementów nasza strona lądowania nie ma sensu. Ich obecność wpływa ponadto na właściwe pozycjonowanie. Upewnijmy się, że punkty z poniższej listy są odhaczone!

  • Czytelny, przekonujący tytuł
  • Wyraźne Call to action (CTA)
  • Krótki, zachęcający opis oferty
  • Przejrzyste wskazówki odnośnie następnych kroków
  • Media wspomagające treść (grafiki, wideo, wykresy; jeśli umieszczamy obrazki, zadbajmy o ich atrybuty ALT)
  • Opinie i recenzje zadowolonych klientów
  • Dane kontaktowe, formularz kontaktowy
  • Ewentualne promocje
  • Przykłady dobrych landing pages


    Poniżej przedstawiamy kilka landing pages z różnych branż. Zwróćmy uwagę na dbałość o estetykę strony, czytelny przekaz, odpowiednie kolory i właściwe zastosowanie Call to action.


    Landing page Tymbark



    Landing page Samsung



    Landing page Masterclass



    Landing page Lego



    Landing page Fiat


    Polecamy również artykuł: Above The Fold i Below The Fold - jakie mają znaczenie na stronie?

    Warto testować różne kombinacje elementów pozycjonowania strony i dostosować je do wyników i opinii użytkowników, aby ostatecznie stworzyć landing page, który najlepiej przyciąga uwagę i konwertuje odwiedzających w klientów. Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski