Które branże mają ograniczone możliwości reklamy w Internecie?

Pewne branże są obłożone surowymi restrykcjami, jeśli chodzi o możliwość reklamowania swojej oferty w sieci. Niektóre z nich cechują się dużymi ograniczeniami, zaś inne wcale nie mogą się reklamować. Jak to wpływa na kondycję biznesu online?

Opisywane branże odnoszą się do rynku polskiego. W innych krajach, np. USA, restrykcje i regulacje wyglądają inaczej, jednak nie będziemy się nimi zajmować w tym artykule.

Google Ads - zakazane treści


Zacznijmy od ogólnych praktyk, na które Google surowo nie pozwala w reklamach w systemie Google Ads. Czyli innymi słowy - czego nie mogą zawierać nasze kampanie reklamowe? Poniższa lista powinna być dla każdego reklamodawcy czymś oczywistym, tym niemniej przyjrzyjmy się jej bliżej. Lista prezentuje się następująco:

  • Treści niebezpieczne lub obraźliwe (nienawiść, dyskryminacja, zastraszanie, krzywdzenie)
  • Treści jednoznacznie 18+; oferowanie usług w tym charakterze
  • Międzynarodowe usługi matrymonialne (małżeństwo z obcokrajowcami itd.)
  • Tematyka dla dorosłych w treściach przeznaczonych dla całej rodziny
  • Treści szokujące (zawierające obsceniczny content, wulgarny język, opisy obrażeń)
  • Zdarzenia o charakterze wrażliwym (np. promowanie drastycznego wydarzenia w celu podbicia ruchu na stronie)
  • Złe traktowanie zwierząt
  • Materiały polityczne pozyskane w sposób nielegalny

  • Jakie treści podlegają ograniczeniom w Google Ads?


    Zbliżamy się już do meritum sprawy, czyli branż, które mają ograniczone możliwości reklamowania się. Kategorie treści podlegających ograniczeniom przez Google to przede wszystkim:

  • Treści 18+
  • Alkohol
  • Prawa autorskie
  • Gry i hazard
  • Leki i opieka zdrowotna
  • Branże ograniczone lub zakazane w Google Ads


  • Branża tytoniowa - nie wolno reklamować tytoniu, wyrobów tytoniowych, produktów wchodzących w ich skład. Do tego zakazane jest reklamowanie produktów, pozwalających konsumować tytoń (papierosów, e-papierosów itd.).
  • Branża alkoholowa - podobnie jak w przypadku tytoniu. Zakazane są reklamy, które promują napoje alkoholowe (różne ich rodzaje, mniej i bardziej procentowe), marki napojów (marki piw, wódek, whisky, etc.), a także reklamy, które pokazują spożywanie takich napojów, ukazują nawyki z tym związane, zachowania osób spożywających i budujące świadomość marki/produktu.
  • Branża finansowa - nie można reklamować usług zmian warunków kredytu, obrotu opcjami binarnymi, zdolności kredytowej, kryptowalut (np. Bitcoin). Nie jest za to zabronione reklamowanie firm, które pośrednio trudnią się sprzedażą, przechowywaniem, wymianą kryptowalut.
  • Branża medyczna - nie wolno reklamować leków na receptę. Za to te bez recepty tak. Nie wolno reklamować producentów, dostawców leków. Nie wolno reklamować aptek internetowych, niezależnie od tego, czy oferują dostawę leków, czy odbiór recept. Nie można reklamować terapii, których skutek jest nieznany, eksperymentów medycznych, rekrutacji do badań. Zakazane są reklamy na temat usuwania ciąży. Nie wolno reklamować preparatów, dzięki którym leczy się uzależnienia.
  • Branża gier, zakładów bukmacherskich, hazardu - obecnie w Polsce w Google Ads nie można reklamować takich usług.
  • Branża 18+ - nie można reklamować żadnych produktów, usług i tym podobnych, które są związane z treściami dla dorosłych.
  • Branża zbrojeniowa - zakazane jest reklamowanie różnych rodzajów broni, części do nich, poradników obsługi (np. składania broni czy posługiwania się nią).

  • Inne reklamy, które są zakazane w Google Ads


  • narkotyki i substancje uzależniające
  • nieuczciwe postępowanie
  • sprzedaż podróbek
  • nieautoryzowane serwisy komputerowe i mobilne
  • nieznane suplementy
  • Sprawdzanie reklam przez Google


    Kiedy stworzymy naszą reklamę, musi ona przejść weryfikację przed opublikowaniem. Dokonują tego albo automatyczne algorytmy, albo specjaliści przy wsparciu tychże algorytmów. Kiedy tylko zaczynamy tworzyć reklamę, proces weryfikacji jest już aktywny. Wyróżnia się trzy stany weryfikacji:

  • W trakcie sprawdzania - czyli algorytmy i specjaliści weryfikują naszą reklamę. Trwa to dzień lub odpowiednio dłużej, jeśli zajdzie potrzeba.
  • Odpowiednia - gratulacje, reklama jest zgodna z wytycznymi i będzie wyświetlana.
  • Odrzucona - niestety, ale reklama nie spełnia wymogów Google'a. Nie będzie się wyświetlać - zostaje wstrzymana. Reklamodawca otrzyma w tym przypadku informację, co zrobić, by to zmienić. Prawdopodobnie reklama zawiera niedozwolone słowa, wchodzi w jedną z opisanych wyżej kategorii, promuje nieodpowiednie zachowania.

  • Powyższe informacje dotyczą reklam w sieci reklamowej Google Ads. Nie jest za to zakazane prowadzenie SEO takich stron. SEO jest prawdę powiedziawszy jedynym rozwiązaniem dla stron, które chcą wyświetlać się użytkownikom w odpowiedzi na ich zapytania. W związku z tym opcją dla właścicieli firm tytoniowych czy alkoholowych jest odpowiednie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. Oczywiście mówimy tu tylko o branżach, które są akceptowalne - w żadnym wypadku nie powinno dochodzić do promocji treści związanych z narkotykami, nieuczciwym postępowaniem czy znęcaniem się nad zwierzętami.

    ➡️ Przeczytaj też: Negatywne słowa kluczowe w kampanii reklamowej - jak je określić? Dzięki wyodrębnieniu tzw. wykluczających słów kluczowych ustalimy, na jakie frazy nie chcemy, by nasza reklama wyświetlała się użytkownikom.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym prowadzeniu kampanii reklamowych, chcesz zweryfikować dotychczasowe działania w tym zakresie i zdobyć wiedzę bądź marzysz o pracy jako specjalista SEM - nasze Szkolenie z Google Ads jest właśnie dla Ciebie!

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski