Kto odpowiada za ocenę jakości wyników wyszukiwania — o Search Quality Raters w Google

Internet każdego dnia przyjmuje ogromne ilości nowych treści. Kto jednak zajmuje się oceną jakości wyników wyszukiwania w Google? To zadanie należy do Search Quality Raters - "Oceniających Jakość Wyszukiwania".

Kim są Search Quality Raters?

To osoby, które pracują z różnych zakątków świata dla Google. Niekoniecznie muszą być zatrudnieni w samej organizacji. Co należy do ich zadań?
  • Ocena wyników wyszukiwania. Sprawdzają, czy dane strony odpowiadają na dane zapytanie i jak dobrze to robią. Klasyfikują strony pod kątem ich użyteczności.
  • Pomagają doskonalić algorytmy wyszukiwania.
  • Kategoryzacja danych, by usprawnić systemy Google. Jeśli strona jest w języku weryfikatora, pomaga pod kątem językowym.
  • Dokonują oceny na podstawie wytycznych od Google. Wytyczne opisują, jak określone czynniki wpływają na jakość, w tym ekspertyza, wiarygodność i treść.
  • Obiektywność. Ponieważ oceniający pracują niezależnie od siebie, ich wkład jest obiektywny.

  • Praca weryfikatorów Google w długim czasie pozwala na usprawnienie algorytmów wyszukiwania i poprawę jakości usług. Firma wykorzystuje ich feedback, mimo to weryfikatorzy nie mają bezpośrednio wpływu na pozycjonowanie stron.

    Na podstawie czego pracują weryfikatorzy?


    Codzienna praca weryfikatorów Google opiera się na specjalnych wytycznych od firmy. General Guidelines dla Search Quality Raters są dostępne do wglądu: General Guidelines.

    Najważniejsze kwestie, poruszone w wytycznych dla weryfikatorów:
  • E-A-T i YMYL,
  • blokady reklam,
  • wymogi wyszukiwarek internetowych,
  • Główna treść (Main content) i Dodatkowa treść (Supplementary content),
  • weryfikacja autorytetu i informacji dotyczących autorów treści,
  • weryfikacja informacji kontaktowych na stronie,
  • charakterystyka stron o najwyższej, wysokiej, średniej, niskiej i najniższej jakości,
  • urządzenia mobilne,
  • platforma ewaluacyjna.


  • Główna a dodatkowa treść - co to takiego?


    Główna treść strony to to, czego szuka użytkownik, wpisując zapytanie w wyszukiwarkę. Powinna być dokładną odpowiedzią na potrzeby i cele odbiorcy. Może przyjmować formę tekstu, grafiki, video, gier, aplikacji. Główną treść może dodawać tak administrator, jak użytkownik strony.

    Dodatkowa treść wpływa na doświadczenie użytkownika z korzystania ze strony (User Experience). Nie jest jednak głównym celem, dla którego trafił on na stronę. Przykładem dodatkowej treści są linki, pozwalające nawigować swobodnie po całej witrynie.

    E-A-T i YMYL oczami weryfikatora


    Weryfikatorzy Google szczególną uwagę zwracają na strony z kategorii YMYL. To strony z kategorii zdrowia, finansów i bezpieczeństwa, mające wpływ na dobrobyt i zdrowie ludzi. Treść na tych stronach powinna być zgodna z wymogami E-A-T (eksperckość, autorytet, zaufanie). Zagadnieniom YMYL i E-A-T poświęcone są osobne artykuły.
    Search Quality Raters regularnie przeprowadzają testy, badają użyteczność stron i sprawdzają je pod kątem wytycznych Google. Dokonują badań ruchu w sieci. Próbują też wykrywać spam w Internecie i dokonują porządków w informacjach.
    Wiedząc, na czym opiera się praca weryfikatorów Google, możemy dostarczać lepsze treści na swoją stronę. Znajomość reguł E-A-T i YMYL pozwoli nam usprawnić stronę pod szczególne kategorie.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski