Klastry tematyczne — czym są i jaką mają rolę w SEO?

Dbałość o właściwe słowa kluczowe i wysoki poziom treści to nie koniec procesu budowania contentu strony. Istotne jest odpowiednie pogrupowanie tej treści i zadbanie o architekturę całego serwisu. Przydatne okazują się w tym klastry tematyczne. Na czym polegają? Dlaczego warto wykorzystywać je przy tworzeniu treści na stronę? Czy treść może być w ogóle uporządkowana bez użycia klastrów?

Czym są klastry tematyczne?

Klastry tematyczne (Topic clusters) to jedna ze strategii wykorzystywanych w SEO. Pozwalają właściwie posegmentować treść. Dzięki temu będzie atrakcyjniejsza dla użytkowników i dla wyszukiwarek. Ideą klastrów jest stworzenie powiązań między elementami treści. Pomaga to robotom wyszukiwarki zrozumieć, jakie są zależności między klastrami. Dzięki temu rozumieją lepiej ich znaczenie w kontekście danych słów kluczowych. Klastry tematyczne mają swoją ściśle określoną budowę.

Budowa klastra tematycznego


Klaster tematyczny składa się z trzech elementów. Są to:

  • strona - filar (pillar page),
  • podstrony (subpages),
  • powiązania między nimi w postaci linków wewnętrznych (internal linking).


  • Budowa klastra tematycznego

    Budowa klastra tematycznego


    Pillar page to centrum całego klastra. Jest osią, która pokrywa główny temat klastra i stanowi drogowskaz do podstron, omawiających następne zagadnienia. Pillar page kieruje użytkownika dalej, wstępnie opisując złożone zagadnienie.

    Podstrony oferują szersze omówienie wszystkich zagadnień, o których pillar page dostarcza podstawowych informacji. Każda z podstron powinna być zoptymalizowana pod określone słowa kluczowe. Tego rodzaju strony omawiają wyczerpująco jedno zagadnienie.

    Za pomocą przemyślanego linkowania wewnętrznego użytkownicy mogą swobodnie przechodzić między artykułami. Linkowanie powinno poprowadzić ich w naturalny sposób od jednego do drugiego wpisu. Cała ścieżka użytkownika oferuje pełny przegląd tematu głównego.

    Żeby zaplanować klaster tematyczny, musimy najpierw zdecydować się na główny temat. Następnie wykonujemy analizę słów kluczowych. Bardzo przydatnym narzędziem jest Google Keyword Planner. Możemy też skorzystać z narzędzi płatnych, takich jak Ahrefs czy Senuto. Ustalamy, co jest naszą stroną-filarem (pillar page) i na jakie podstrony odsyła. Tematy łączymy ze sobą przemyślanym linkowaniem wewnętrznym.

    Rola klastrów tematycznych


    Klastry tematyczne pozwalają na:

  • Usprawnienie nawigacji. Wygoda użytkownika na pierwszym miejscu! Dzięki klastrom treść jest pogrupowana. Użytkownik może łatwo znaleźć niezbędne informacje i zgłębić dany temat.
  • Lepsza widoczność. Wyszukiwarki dosłownie uwielbiają uporządkowane strony! Jeśli witryna zapewnia kompleksowe i zorganizowane treści, wyszukiwarka lepiej ją pozycjonuje. Tworzenie klastrów pomaga osiągnąć wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Zwiększenie zaangażowania. Dobrze skonstruowany klaster zachęca do przechodzenia od jednego artykułu do drugiego. To zwiększa czas spędzony na stronie przez użytkownika.
  • Lepsze linkowanie wewnętrzne. Klastry wymagają optymalnego linkowania między stronami. To przekłada się na lepsze indeksowanie przez wyszukiwarkę.
  • Budowanie autorytetu strony. Jeśli witryna kompleksowo pokrywa całe zagadnienie, będzie postrzegana jako ekspert w danej dziedzinie.

  • Znamy już definicję i rolę klastrów tematycznych. Przyjrzyjmy się teraz kilku przykładom.

    Przykłady klastrów tematycznych


    Pillar page wspomina o wszystkich zagadnieniach. Każdy artykuł odsyła do pojedynczych artykułów na pomniejsze tematy. Każdy z nich omawia jedno zagadnienie i jest pozycjonowany na dane słowa kluczowe. Artykuły są ze sobą połączone logicznym linkowaniem wewnętrznym.

    Blog o tematyce: ogrodnictwo


    Pillar page: ogrodnictwo
    Podstrony:
    Walka ze szkodnikami. Artykuł ogólny o walce ze szkodniami. Artykuły osobne:
  • zwalczanie mrówek,
  • zwalczanie mszyc,
  • zwalczanie kretów.

  • Uprawa warzyw. Artykuł ogólny o uprawie warzyw. Artykuły osobne:
  • uprawa pomidorów,
  • uprawa ziemniaków,
  • uprawa ogórków,
  • uprawa sałaty.

  • Uprawa owoców. Artykuł ogólny o uprawie owoców. Artykuły osobne:
  • uprawa truskawek,
  • uprawa borówek,
  • uprawa jabłek,
  • uprawa porzeczek.

  • Meble ogrodowe. Artykuł ogólny o meblach ogrodowych. Artykuły osobne:
  • jak zabezpieczyć meble ogrodowe na zimę,
  • jak samodzielnie złożyć meble ogrodowe.

  • Ogródek na tarasie lub balkonie. Artykuł ogólny na ten temat. Artykuły osobne:
  • jak uprawiać pomidory na balkonie,
  • jak zabezpieczyć balkonowy ogródek na zimę.

  • Pielęgnacja trawnika. Artykuł ogólny o trawnikach. Artykuły osobne:
  • jak kosić trawę,
  • jak podlewać trawę,
  • jak nawozić trawę.


  • Blog o modzie i ubraniach dla kobiet


    Pillar page: moda kobieca
    Podstrony:
    Buty damskie. Zawiera ogólny artykuł na temat butów damskich, odsyłający do takich podstron jak:
  • jak wybrać buty na daną porę roku,
  • jak dopasować buty do reszty stylizacji.

  • Płaszcze damskie. Zawiera ogólny artykuł o płaszczach damskich i odsyła do m.in.:
  • jak wybrać idealny płaszcz na każdą pogodę,
  • jak dopasować płaszcz do reszty kreacji.

  • Torebki damskie. Ogólny artykuł o torebkach, odsyłający do:
  • jaką torebkę wybrać na elegancki wieczór,
  • jaka torebka sprawdzi się w podróży.


  • Nie mam pomysłu na klaster tematyczny. Co mogę zrobić?


    Masz w głowie temat, ale nie wiesz, jak zaplanować pojedyncze artykuły? Warto sięgnąć po odpowiednie narzędzia. Dowiedz się, czego poszukują internauci. Dobrym źródłem podpowiedzi jest strona Answer The Public, która podpowiada zapytania na dane tematy.

    Przydatna okazuje się również pomoc AI w postaci ChatGPT. Wystarczy wpisać odpowiedni prompt, a otrzymamy listę propozycji tematów. Zweryfikujmy za każdym razem, czy jest prawidłowa pod kątem naszych wymagań. Przykładowy prompt oraz odpowiedzi:

    Prompt: Zaproponuj 10 unikalnych, powiązanych semantycznie tematów artykułów dla kategorii "płaszcze damskie".

    Odpowiedzi:

    1. "Najmodniejsze płaszcze damskie na sezon jesień-zima"
    2. "Jak dobrać odpowiedni płaszcz damski do swojej figury"
    3. "Klasyczne płaszcze damskie: ponczo, trencz i płaszcz wełniany"
    4. "Płaszcze puchowe dla kobiet: ciepło i styl na zimę"
    5. "Płaszcze damskie oversize: najnowszy trend mody"
    6. "Pielęgnacja i przechowywanie płaszczy damskich"
    7. "Płaszcze damskie na wiosnę: lekkie i modne propozycje"
    8. "Płaszcze damskie z futerkiem: elegancja i ciepło"
    9. "Płaszcze damskie w klasycznych kolorach: czarny, szary, beżowy"
    10. "Marki i projektanci płaszczy damskich wartych uwagi"

    Wartościowym w planowaniu treści narzędziem jest także Contadu. Posiada moduł Content strategy, który dokonuje analizy zagadnienia i wyświetla propozycje ciekawych tematów.

    Czy moja strona potrzebuje klastrów tematycznych?


    Klastry tematyczne nie są obowiązkowym elementem przy tworzeniu treści na stronę. Znacznie jednak ułatwiają planowanie contentu i porządkowanie go w obrębie witryny. Wpływają pozytywnie na pozycjonowanie, autorytet witryny i zaangażowanie odbiorcy. Dlatego warto rozważyć wprowadzenie klastrów w trakcie tworzenia contentu.

    Nie jesteś pewien, jak tworzyć wartościowy content na swoją stronę internetową? Dowiedz się więcej o pisaniu treści przyjaznych pozycjonowaniu!


    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski