Keyword density: czy istnieje optymalna ilość słów kluczowych?

Keyword density oznacza dosłownie "gęstość słów kluczowych". Bardziej precyzyjne tłumaczenie brzmi jednak "nasycenie". Czym jest keyword density i jak dobrać optymalną ilość słów kluczowych na stronie?

Co to jest keyword density?


Zacznijmy od tego, czym keyword density nie jest. Otóż pojęcie bywa mylone z omawianym wcześniej przez nas keyword stuffing. Keyword stuffing to przesycenie słowami kluczowymi, ich zdecydowany nadmiar. Sytuacja, w której na siłę "upychamy" keywordy w treści, by sztucznie podbić statystyki witryny. To niepożądane zjawisko, zaliczane do negatywnych praktyk w oczach Google - tzw. Black Hat SEO.

Keyword density to poziom nasycenia słowami kluczowymi w tekście, ich gęstość w całej treści. Mówi, jak często keyword, pod który optymalizujemy content, pojawia się w tekście. Najczęściej keyword density mierzy się w procentach lub jako stosunek wystąpień keywordu na każde 100 słów.

Keyword density pozwala określić, jak istotne jest słowo kluczowe dla całej treści. Dzięki temu wskaźnikowi możemy też zbadać, czy nie przeładowujemy jej keywordami. Prowadzi to, jak zaznaczyliśmy wcześniej, do niechcianego keyword stuffingu i spamu.

Przykładowo: pozycjonujemy artykuł pod frazę "kominek murowany". Jeżeli w treści o długości 300 słów pojawia się 30 razy, wówczas keyword density wynosi 10%. Lub innymi słowy - nasycenie słowami kluczowymi wynosi 10 razy na 100 słów (statystycznie, nie precyzyjnie).

Keyword density: czy istnieje optymalna liczba słów kluczowych w tekście?

Jaka jest optymalna ilość słów kluczowych w treści?


Optymalny procent keywordów w całej treści zależy od wielu czynników. Przyjrzyjmy się im po kolei.

  • Cel strony i przeznaczenie treści. Określenie ich pomoże w zrozumieniu, ile potrzebujemy keywordów na stronie. Zatem: jest to strona informacyjna, sprzedażowa, blog?
  • Badanie słów kluczowych. Czyli keyword research. Ustalmy najważniejsze słowa kluczowe, pod które chcemy pozycjonować stronę. Obowiązkowo umieśćmy je w treści w rozsądnej ilości - czyli nie spamujmy nimi w co drugim zdaniu.
  • Naturalność. Niech słowa kluczowe występują w tekście w logiczny, spójny sposób.
  • Długość treści. Pisz tyle, by w pełni pokryć temat i odpowiedzieć na pytania. Dłuższe treści są naturalnie dostosowane do większej liczby keywordów. Zapoznaj się dodatkowo z pojęciem long-form content, czyli długimi treściami. W pewnych przypadkach obszerne, wyczerpujące temat treści są bardzo cenione przez użytkowników oraz algorytmy wyszukiwarki. Taki content jest trudniejszy do stworzenia, ale owocuje wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania dzięki swoim pozytywnym cechom. Na ten temat piszemy w artykule: Long-form content: czy długie treści na stronie mają sens?
  • Analiza konkurencji. Warto zbadać, jakich słów kluczowych oraz w jakich ilościach stosuje konkurencja w swoim contencie.
  • Regularne monitorowanie. Jak w przypadku wszystkich działań contentowych stale monitorujemy postępy. Jeżeli wyniki strony spadają, warto skupić się na przyczynie. Nie musi to być przeładowanie słowami kluczowymi, ale... kto wie?


  • Zatem - jaka jest ta optymalna liczba? Nie istnieje "magiczna", uniwersalna i idealna liczba słów kluczowych. Trzeba ich używać zgodnie z powyższymi wskazówkami. Przede wszystkim mieć na celu niesienie wartości i jakości oraz naturalność tekstu. Warto co jakiś czas używać synonimów i wyrażeń bliskoznacznych. Pozwala to na uniknięcie powtarzania się i naturalniejszy wydźwięk treści.

    Gdzie warto umieszczać słowa kluczowe?


  • W treści strony - rozłożone logicznie i równomiernie,
  • w nagłówkach (H1, H2, H3),
  • w metadanych (meta tytuły i meta opisy),
  • w anchor text (tekście linku, zwanym też często tekstem zakotwiczenia),
  • w atrybucie ALT obrazka (słownym opisie tego, co zawiera grafika, pomocnym zwłaszcza dla robotów wyszukiwarki).

  • Dodatkowo pamiętajmy, by optymalizować różne podstrony pod różne słowa kluczowe. Pozwoli to uniknąć niechcianego zjawiska, które nazywa się kanibalizacja treści. Polega ona na tym, że kilka podstron serwisu jest pozycjonowanych na to samo słowo kluczowe. Wprowadza to zamęt w procesie dopasowania wyników do zapytania użytkownika. Wyszukiwarka nie wie bowiem, która strona bardziej pasuje do tego zapytania, w konsekwencji czego raz podpowiada podstronę A, a raz B. Jest to niekorzystne z punktu widzenia pozycjonowania strony zjawisko i należy go unikać. Kanibalizacji treści poświęcony jest osobny artykuł, zachęcamy do lektury!

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski