Język korzyści — jak istotny jest w procesie tworzenia treści?

W szybko rozwijającym się świecie marketingu istotne jest zdobycie i utrzymanie uwagi odbiorców. Jeśli chcemy ich przekonać o zaletach naszych produktów lub usług, musimy dostosować naszą komunikację. Jeśli chcemy zainteresować odbiorców naszą ofertą i wywrzeć na nich pozytywne wrażenie, powinniśmy używać języka korzyści. Czym dokładnie jest język korzyści i jak poprawnie go stosować?

Język korzyści – jak wygląda?

Przeciętny odbiorca jest bombardowany setkami rodzajów treści przez cały dzień. Na część z nich nie zwraca uwagi. Część ma jednak szansę zdobyć jego zainteresowanie przynajmniej na chwilę. W tym miejscu język korzyści wchodzi na pierwszy plan - jego zadaniem jest przykuć uwagę odbiorcy. Odpowiednio napisana i podana treść powinna zainteresować użytkownika i zachęcić, by pozostał na naszej stronie.

Na czym polega język korzyści? Otóż charakteryzuje się eksponowaniem benefitów danego produktu lub usługi. Tłumaczy, w jaki sposób rozwiążą problemy użytkownika i jakie spełnią potrzeby. Eksponuje wartość dodaną i dosłowne korzyści, płynące z wybrania naszej oferty. Stara się tłumaczyć odbiorcy, jak zmieni się jego życie po skorzystaniu z usługi.

Dla przykładu: dlaczego warto przeczytać tę książkę? Jakie zalety ma ten model roweru lub samochodu? Co sprawia, że ta para butów idealnie nadaje się na wycieczkę w góry?
Niejednokrotnie język korzyści nie tylko odpowiada na potrzeby odbiorcy, ale również je kreuje. Stara się uzmysłowić użytkownikowi, jakie zyska korzyści, których nie rozważał, rozpoczynając poszukiwania.

Cele języka korzyści


Wiemy już, na czym polega język korzyści. Przyjrzyjmy się teraz dokładniej jego celom. Zaliczają się do nich:
  • Informacja - opisanie cech i zalet usługi lub produktu,
  • Przekonanie - podkreślenie, czym nasza oferta różni się od konkurencyjnych ofert,
  • Rozwiązanie problemów - czyli jakie korzyści daje zakup i jakie spełni potrzeby. Istotne jest podkreślenie, jak produkt lub usługa spełni oczekiwania odbiorcy,
  • Perswazja - finalne przekonanie klienta o słuszności wyboru naszej oferty.

  • Przykładowo: określony model roweru posiada grubsze opony - to opis produktu. Opony są wytrzymalsze i zapewniają większy komfort jazdy - jest to podkreślenie zalet. Dzięki rowerowi z grubymi oponami pokonasz nawet do 20 km więcej - to korzyść, płynąca z zakupu. Możemy wzbogacić przekaz poprzez rozwiązanie problemu lub dodatkowe korzyści. Zakup roweru wiąże się ze zmianą stylu życia na zdrowszy lub szybszym dojazdem do pracy.

    Elementy języka korzyści


    Wspomnieliśmy kilkukrotnie o takich pojęciach jak zaleta, cecha i korzyść. Co dokładnie oznaczają w kontekście języka korzyści? Prawidłowo skonstruowany przekaz powinien zawierać te trzy elementy dla pełnej komunikacji z odbiorcą:
  • Cecha - podstawowy opis produktu lub usługi. Charakteryzuje specyfikę i opisuje funkcje. Przykładowo są to grubsze opony w rowerze, płaszcz z materiału lepszej jakości, wytrzymalsza bateria w telefonie. To jednak nie wystarczy, by przykuć uwagę odbiorcy.
  • Zaleta - ma moc wpływania na wyobraźnię użytkownika. Podkreśla pozytywy produktu bądź usługi.
  • Korzyść - ma za zadanie podkreślić, co zyska użytkownik, decydując się na dany produkt lub usługę. To korzyści w połączeniu z zaletami decydują o wyborze, jakiego dokona odbiorca. Korzyść jest kluczowym elementem, gdyż przekłada się na oczekiwania i potrzeby.

  • Znamy już cele i elementy języka korzyści. Jak wobec tego prawidłowo posługiwać się nim w komunikacji marketingowej?

    Język korzyści w praktyce


    W komunikacji marketingowej czasem wykorzystuje się przeciwieństwo języka korzyści. Jest to język straty. To opis sytuacji, w której znajduje się użytkownik, nie skorzystawszy z produktu lub usługi. W takiej komunikacji podkreśla się negatywne aspekty nieskorzystania z danej oferty. Kreuje się potrzebę zakupu, by zmienić sytuację na korzyść użytkownika.
    Język korzyści jest ściśle związany ze znanym w marketingu modelem AIDA. Na poszczególne elementy tego modelu składają się:
  • Attention (Uwaga) - zwrócić uwagę odbiorcy,
  • Interest (Zainteresowanie) - wzbudzić jego zainteresowanie produktem lub usługą,
  • Desire (Pożądanie) - stworzyć w odbiorcy potrzebę posiadania produktu lub skorzystania z usługi,
  • Action (Działanie) - finalnie nakłonić użytkownika do dokonania zakupu.

  • Posługując się językiem korzyści, nie sposób nie wpływać bezpośrednio na emocje odbiorcy. W tym celu warto przede wszystkim:

  • Pisać bezpośrednio do odbiorcy. Warto korzystać z drugiej osoby liczby pojedynczej. Np.: skorzystaj z oferty, sprawdź nasze najnowsze usługi, zapoznaj się z nowymi modelami telefonów,
  • Postawić na dociekliwość i zadawać pytania. Niech odbiorca zaciekawi się ofertą. Co daje ten produkt? Jakie są zalety usługi? Dzięki podobnym pytaniom użytkownik wykształca potrzebę skorzystania z oferty.
  • Zadbać o jasny i klarowny przekaz. Odbiorca chętniej zainteresuje się ofertą, która w przejrzysty sposób odpowiada jego potrzebom i rozwiązuje dylematy.
  • Stosować zwroty bezpośrednio nawiązujące do korzyści. Na przykład:
  • zapewnić, zaoszczędzić, zyskać, ułatwić, pozwolić, umożliwić, dzięki temu, przymiotniki takie jak wygodny, nowoczesny, uniwersalny, modny, etc.
  • Używać strony czynnej w dostarczanej treści. Przykładowo:
  • Dzięki tym butom wyruszysz w niezapomnianą wyprawę w góry, Tym aparatem cyfrowym zrobisz najpiękniejsze zdjęcia, Tą kamerą uchwycisz najważniejsze wspomnienia, Tą kreacją zrobisz wrażenie na rodzinie i znajomych, Na tym kursie poznasz najważniejsze techniki pozycjonowania.

    Język korzyści to przydatny element budowania spójnej komunikacji z odbiorcami. Dzięki przedstawieniu cech, zalet i korzyści wpływa na decyzje podejmowane przez użytkowników. Korzystanie z języka korzyści to jednak tylko jeden z filarów dobrego contentu. Przekonaj się, jak sprawnie tworzyć treści na swojej stronie i zwiększać jej pozycję w wyszukiwarce!

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem z optymalizacji treści.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski