Jaki wpływ ma intencja wyszukiwania na SEO strony?

Intencja wyszukiwania - search intent - to w gruncie rzeczy podstawa przy tworzeniu treści, które mają znaleźć się na naszej stronie. Content ma przecież odpowiadać na potrzeby i oczekiwania odbiorców, dlatego odpowiednie zrozumienie ich intencji jest kluczowe w procesie pisania treści. Przyjrzyjmy się bliżej pojęciu intencji wyszukiwania i jej wpływowi na SEO naszej strony.

Co to jest search intent - intencja wyszukiwania?


Intencja wyszukiwania określa zamiary użytkownika, wpisującego dane hasło w wyszukiwarkę. Mówi, jakich informacji oczekuje, czego chce się dowiedzieć, jakie rozwiązać problemy lub co kupić. Search intent jest kluczowym czynnikiem dla algorytmów wyszukiwarki, które starają się pojąć, co podać internaucie w odpowiedzi na wpisane zapytanie. Naszą rolą jako dostawców treści jest zrozumienie, czego i w jakim celu szukają użytkownicy.

Algorytmem wyszukiwarki Google, który kładzie szczególny nacisk na zrozumienie intencji użytkownika, jest Hummingbird (Koliber). Algorytm stara się pojąć, o co chodzi użytkownikowi i dopasować optymalne wyniki.

Przeczytaj również: 7 algorytmów kluczowych dla SEO

Intencja wyszukiwania - search intent. Jak wpływa na pozycjonowanie strony?

Rodzaje intencji użytkowników


Informacyjne


Co, gdzie, jak, kiedy, ile, etc.

  • jak ugotować ryż,
  • kiedy skończyła się II wojna światowa,
  • ile dekagramów to jeden kilogram,
  • gdzie leży Kuba,
  • co to jest audyt SEO.


  • Przedzakupowe


    Potencjalnie prowadzące do zakupów.

  • iPhone 15 cena,
  • najlepsze modele rowerów górskich,
  • ile kosztuje torebka Wittchen,
  • smartfony porównanie cen.

  • Nawigacyjne


    Nie chodzi o dojazd, a o to, że użytkownik chce dotrzeć do informacji na dany temat i dokładnie wie, czego szuka.

  • Facebook logowanie,
  • szkolenie SEO Marketing Online,
  • Bill Gates LinkedIn,
  • dinozaury gadziomiedniczne.

  • Zakupowe


    Użytkownik wpisuje frazę, będąc gotowym dokonać zakupu.

  • angielski dla dzieci Milanówek,
  • auto serwis Grodzisk Mazowiecki,
  • Samsung Galaxy sklep internetowy,
  • tablet do rysowania.


  • Jak zrozumieć intencję wyszukiwania użytkownika?


    Żeby zaspokoić potrzeby i oczekiwania użytkownika, musimy dostarczyć mu wartościowych, jakościowych treści. Dostosowanie contentu strony musi być poprzedzone kilkoma zasadniczymi krokami. Najważniejszy z nich to dobre badanie słów kluczowych.

  • Analiza słów kluczowych (keyword research). Absolutna podstawa przy tworzeniu treści, które mają być z założenia zgodne z wyszukiwaniami internautów. Musimy zidentyfikować główne frazy, związane z naszą stroną i branżą. Dodatkowo warto postarać się o pytania, które można wysnuć na podstawie takich słów, gdyż użytkownicy często wpisują frazy w formie pytającej.
  • Analiza wyników wyszukiwania. Sama wyszukiwarka dostarczy nam sporo cennych wskazówek i informacji na temat tego, czego szukają użytkownicy. Strony konkurencji podpowiedzą, co jest istotne w branży.
  • Dopasowanie treści do intencji. Kiedy już poznamy intencje i zaplanujemy treści, musimy je stworzyć i dostarczyć. Istotne jest ustalenie charakteru contentu: poradnikowy, edukacyjny, czy też recenzje lub oferty produktowe. W zależności od biznesu i branży nasze treści mogą się mocno różnić. Charakter treści musi być dostosowany do potrzeb grupy docelowej.
  • Optymalizacja pod SEO. Nasz content musi być zoptymalizowany pod kątem SEO, by algorytmy wyszukiwarki odpowiednio go wypozycjonowały. Słowa kluczowe powinny być zawarte nie tylko w treści, ale i w nagłówkach, metadanych (meta tytułach oraz meta opisach) czy atrybutach ALT obrazków.
  • Przykłady marek oraz stron i intencji wyszukiwania


    Przyjrzyjmy się kilku znanym markom i ich intencjom wyszukiwania. Te marki muszą starać się znaleźć jak najwyżej w wynikach wyszukiwania (SERP), jeśli chcą odpowiedzieć na wskazany search intent.

  • IKEA - inspiracje wnętrz, umeblowanie domu lub mieszkania, akcesoria do domu, zakupy związane z meblami i akcesoriami.
  • Trip Advisor, Booking - planowanie podróży, informacje o hotelach i destynacjach, recenzje, rezerwacje.
  • Netflix, HBO, Disney+ i inne serwisy streamingowe - szukanie informacji o filmach i serialach, szukanie miejsca do ich obejrzenia.
  • Wikipedia i inne strony encyklopedyczne - szukanie informacji i wyczerpujących dane zagadnienia artykułów na określone tematy.
  • Allegro i inne sklepy internetowe - szukanie informacji produktowych, opinii o produktach.
  • Play, T-Mobile i inni operatorzy komórkowi - szukanie informacji o abonamentach, telefonach, pakietach Internetu.
  • Empik i inne księgarnie internetowe - tytuły książek, filmów, muzyki, tzn. informacje o nich, a także zapytania zakupowe.
  • LOT - informacje o biletach, przelotach, destynacjach, rozkładach lotów.
  • CCC - wszelkie informacje techniczne i produktowe w temacie butów.
  • Filmweb - pozycjonowanie się pod tytuły filmów, nazwiska aktorów, a także recenzje, ciekawostki, nowości i aktualności.
  • Lubimy Czytać - informacje o książkach i autorach, recenzje, opinie, dyskusje, szczegółowe dane.

  • Podsumowując: poznanie intencji wyszukiwania naszych użytkowników docelowych to kluczowy aspekt w zaplanowaniu dostarczenia im właściwych treści. Dlatego warto ją zrozumieć, w oparciu o nią dokonać keyword research, a następnie zaplanować i dostarczyć treści, finalnie zaś monitorować wpływ na SEO.

    Przeczytaj dodatkowo:

  • Najlepsze narzędzia SEO. 12 narzędzi przydatnych przy pozycjonowaniu stron
  • Long-tail keywords: jak działają frazy długiego ogona?
  • Breadcrumbs - jak ścieżka z okruszków wpływa na SEO strony?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski