1. Zwracać się do czytelnika wprost
Odbiorcy naszych treści docenią to, że mówimy "prosto do nich". Zobaczą, że kierujemy nasze treści właśnie do nich, że zależy nam, by zapoznali się z tym, co przygotowaliśmy. Pewne sformułowania w wołaczu sprawią, że tytuł zyska szansę bardziej przykuć uwagę - to przykładowo:
Sprawdź, jak...
Zobacz, co...
Przeczytaj artykuł na temat...
Zapoznaj się z...
Przekonaj się, że...
2. Używać liczb
Nasi potencjalni czytelnicy chętniej klikną w artykuł, który obiecuje określone rozwiązania - na przykład 5 wskazówek w temacie SEO, 7 pomysłów na kolację dla dwojga czy 11 sugestii optymalizacyjnych dla bloga. Taki artykuł obiecuje wylistowane rozwiązania i pomysły - chociażby jak ten, który właśnie czytasz.
3. Ostrzegać przed pomyłkami i błędami
Tytuły o charakterze ostrzegawczym przykuwają uwagę. Nasi odbiorcy chętniej w nie klikną, by ustrzec się przed omawianą pomyłką - zwłaszcza jeśli temat dotyczy zdrowia, finansów i ogólnego dobrostanu. Pamiętajmy, by dostarczać precyzyjne i wartościowe rozwiązania. Jeśli obiecujemy solucję, musi się ona znaleźć w treści. Przykładowe tematy w tym punkcie to np.:
Najczęstsze błędy copywritingu
Sprawdź, jak nie popełnić tych błędów przy pozycjonowaniu
4. Stawiać na prostotę, ale i unikalność
Dobrze, jeśli nasz tytuł pokrywa się z zapytaniem użytkownika. Jeśli ktoś chce wymienić opony, wpisze w wyszukiwarkę "jak zmienić opony" czy "wymiana opon". Nasz tytuł powinien uwzględniać te frazy - w miarę możliwości. Jednocześnie warto postarać się o nieco inny tytuł, niż te, które wyświetlają się już w wynikach wyszukiwania.
5. Wzbudzać emocje
Wielu z nas kieruje się emocjami. Warto postarać się o nie nie tylko w treści artykułu, ale i właśnie w jego tytule. Nie przesadzajmy jednak z tą techniką - przesycone emocjami, a nawet uderzające w zaniepokojenie tytuły są zdecydowanie odradzane. Lepiej wzbudzać zaciekawienie, ekscytację, zainteresowanie, lekkie zdziwienie. Pozytywne emocje bardziej zachęcą do zapoznania się z treścią. Np.: "Plama na koszuli? Sprawdź, jak szybko się jej pozbyć" - podsuwamy rozwiązanie problemu i jednocześnie wzbudzamy poczucie, że czytelnikowi uda się wykonać daną czynność, bo przykładowo jutro wybiera się na ważne wydarzenie i zależy mu na czystej odzieży.
6. Podkreślać korzyści
Czytelnik raczej nie kliknie w artykuł, którego tytuł nie przedstawia mu jakiejś obietnicy czy nie podkreśla swoich zalet. Warto je zatem uwypuklić, jednocześnie nie popadając w przesadę. Korzyści mogą się odnosić do oszczędności, lepszego stylu życia, sposobów korzystania z produktów, usług, słowem - wszystkiego, co nasz odbiorca może poprawić. Na przykład:
Dowiedz się, jak zaoszczędzić 30% na świątecznych zakupach
Poznaj 5 sposobów na optymalizację SEO swojej strony
Poznaj 7 nawyków, które poprawią Twoje zdrowie w miesiąc
7. Stawiać na konkrety
Nasi potencjalni odbiorcy codziennie scrollują przez dziesiątki, a nawet setki tytułów. Część z nich wprawdzie obiecuje jakieś rozwiązania, ale nie jest konkretna - nie wiadomo, czego właściwie spodziewać się po danym artykule. Dlatego precyzja w pisaniu tytułów jest tak istotna. Dzięki temu użytkownik chętniej kliknie, wiedząc, jakie informacje pozna w naszej treści. To przykładowo: "iPhone 15 to najnowszy model na rynku. Sprawdź, co go wyróżnia".
💡
Dodatkowo pamiętajmy, żeby:
unikać clickbaitu - czyli sytuacji, w której tytuł jest bardzo obiecujący, ale treść nie dostarcza rozwiązań ani satysfakcjonujących informacji,
nie podkreślać przesadnie zalet oferty - oczywiście, musimy mówić o niej pozytywnie, ale przesycenie tytułu słowami "najlepszy", "najtańszy", "najpewniejszy" nie wyróżni naszych treści na dłuższą metę; takie sformułowania szybko tracą na sile oddziaływania,
unikać zbyt ogólnych tytułów - nie ma sensu tytuł taki jak "Informacje o zdrowiu". Nie sygnalizuje, o czym właściwie jest treść, nie obiecuje żadnych rozwiązań, nie jest nacechowany emocjonalnie,
unikać za długich tytułów - przede wszystkim użytkownik nie wyciągnie z nich meritum sprawy i nie zorientuje się, o czym jest wpis, ponadto za długi tytuł po prostu nie zmieści się na liście wyników wyszukiwania i zostanie ucięty. Optymalną długość tytułu można sprawdzić wieloma darmowymi narzędziami, np. ToTheWeb.
➡️
Przeczytaj dodatkowo: Jak nie dopuścić do rozbieżności treści z oczekiwaniami odbiorcy?
Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Jeśli myślisz o samodzielnym pozycjonowaniu, chcesz zweryfikować swoje dotychczasowe działania i pogłębić wiedzę, nadzorujesz zewnętrznych podwykonawców bądź projekty SEO w swojej firmie - to szkolenie jest właśnie dla Ciebie!