Jak wykorzystać starszy content? Recykling treści w praktyce

Recykling nie jest pojęciem zarezerwowanym wyłącznie dla ekologii. Odnosi się także do działań w Internecie. Prowadząc własną stronę możemy poddawać nasze treści recyklingowi. Na czym to polega i jakie ma zalety? Sprawdźmy!

Co to jest recykling treści?


Recykling treści (Content recycling) to strategia ponownego wykorzystywania określonego contentu. Służy to zwiększeniu ich wartości oraz trwałości. Istniejące już treści pisze się na nowo nie tylko po to, by dać im drugie życie. W ten sposób wznawia się zaangażowanie użytkowników i osiąga korzyści pod względem SEO.

Przy recyklingu warto pamiętać, by zrecyklingowana treść była bogatsza od poprzedniej. Nie wystarczy przepisać na nowo artykułu albo zmienić wpis na grafikę. Ideą recyklingu jest niesienie dodatkowej wartości. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia użytkowników. Powinni widzieć, że choć odnosimy się do starszych treści, to jednak dbamy o nową wartość.

Często recyklinguje się treści evergreen. Są to wpisy, które niezależnie od pory roku nie tracą na aktualności. Ich popularność przez cały czas jest utrzymywana. To na przykład odpowiedzi na zapytania: jak gotować kaszę?, jak prawidłowo myć zęby? W przypadku nowych informacji możemy recyklingować swoje evergreeny, by zwiększać ich wartość.

Zalety recyklingu treści - jakie daje korzyści mojej stronie?


Jak już wspomnieliśmy, dobrze przeprowadzony content recycling niesie ze sobą pozytywne skutki. To przede wszystkim:

  • Poprawa jakości treści. Aktualizowanie i wzbogacanie contentu zwiększa jego wartość. Tak dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarki. Poza tym dbając o nasz content pokazujemy, że trzymamy rękę na pulsie. Wpływa to dodatnio na nasz wizerunek.
  • Pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny. W procesie wzbogacania treści najpewniej zadbamy o nowe słowa kluczowe. Zwiększy to widoczność u robotów wyszukiwarki i wpłynie na pozycję w wynikach. Ponadto zaktualizowane treści mogą być lepiej widziane przez nowe algorytmy Google, które zmieniają się z czasem.
  • Możliwość przejścia na lepsze metody prezentowania treści. Może się okazać, że content dotychczas ujęty w tekście lepiej przyjmie się jako krótkie video.
  • Możliwość usunięcia błędów i skorygowania nieścisłości. Ponowna praca nad treścią to okazja do poprawienia i dodania linkowania. Możemy usunąć błędne przekierowania. Możemy też poprawić niedopatrzenia językowe lub poprawić ogólny styl tekstu.
  • Oszczędność. Recykling treści pozwala oszczędzić czas i pieniądze na tworzenie zupełnie nowych wpisów. Pamiętajmy jednak, by w pewnym momencie nie opierać całej działalności wyłącznie na recyklingu. Nie będzie to sprawiało dobrego wrażenia pod kątem wizerunku.
  • Jak wykonać recykling treści?


    Przyjrzyjmy się dokładniej formom content recyclingu. Przede wszystkim zorientuj się, które treści warto poddać obróbce. Można do tego wykorzystać dane z Google Analytics. Wpisom, które cieszą się największą popularnością, warto przyjrzeć się w pierwszej kolejności.

    Recykling treści przyjmuje następujące formy:

    1. Rozwinięcie - wzbogacenie treści o dodatkowe informacje. Szersze pokrycie określonego zagadnienia.
    2. Aktualizacja - dodanie nowych informacji, odświeżenie contentu. Warto monitorować swoje treści i dodawać nowe szczegóły oraz usuwać te nieaktualne. Powinniśmy dopasowywać swoje treści do aktualnych trendów i nowości.
    3. Zmiana formy - przekształcenie formy treści, np. z tekstu na video lub grafikę. Content w nowej formie możemy umieścić np. na mediach społecznościowych, by zwiększyć zasięg.
    4. Dopasowanie do nowych kanałów dystrybucji.
    5. Regularne monitorowanie. Dzięki temu będziemy wiedzieć, które tematy warto cyklicznie recyklingować i dbać o ich jakość.

    Recykling treści - jak wygląda w praktyce?


    Na podstawie kilku branż przyjrzyjmy się, jak może wyglądać praktyczny content recycling. Przykładowo:

  • Branża modowa. Mamy sklep internetowy z odzieżą i prowadzimy blog tematyczny. Napisaliśmy kiedyś sporo artykułów o aktualnych trendach w modzie. Teraz możemy je połączyć linkami wewnętrznymi i przekształcić w sezonowy poradnik po modzie.
  • Ogrodnictwo. Nasze sezonowe poradniki z całego roku, dotyczące pielęgnacji roślin, zbierzmy w e-book. Taki e-book będzie kompendium wiedzy na ten temat, pokrywającym całe 12 miesięcy prac ogrodowych.
  • Motoryzacja. Prowadzimy portal poświęcony samochodom. Piszemy artykuły na temat nowych modeli. Po pewnym czasie zbierzmy je w raport o tym, jak zmieniała się technologia na przestrzeni lat.
  • Film i kino. Prowadzimy profesjonalną stronę poświęconą newsom z Hollywood. Piszemy regularnie recenzje premierowe. Na koniec roku możemy stworzyć zestawienie najlepszych filmów roku lub największych debiutów aktorskich. Połączmy starsze wpisy logicznym linkowaniem wewnętrznym.
  • Czy moja strona potrzebuje recyklingu treści?


    Odpowiedź na to pytanie będzie przecząca tylko wtedy, gdy dopiero zaczynamy pisanie treści na stronę. W przeciwnym wypadku warto rozważyć poddanie contentu umiejętnemu recyklingowi. Jak widać, taki zabieg może pozytywnie wpłynąć na stronę pod kątem odbiorcy oraz wyszukiwarki.

    Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski