Jak korzystać z Google Trends?
Po wpisaniu interesującej nas frazy - lub wybraniu jej spośród proponowanych (w końcu po to istnieje usługa - by wskazywać popularne wyszukiwania) - otrzymujemy szereg przydatnych informacji. Możemy dodać inne frazy, by porównać je ze sobą. Wzięliśmy na warsztat wspomnianą już "ekstraklasę".
Nasze dane możemy filtrować według:
lokalizacji - domyślnie jest to Polska, ale możemy sprawdzić statystyki dla każdego kraju lub sumarycznie dla całego świata,
czasu - domyślnie jest to ostatni dzień, ale możemy ustawić ostatnią godzinę, ostatnie 4 godziny, 7, 30 czy 90 dni lub nawet rok albo 5 lat. Do wyboru jest też ustawienie niestandardowe,
kategorii - przykładowe kategorie to dom i ogród, encyklopedie i słowniki, finanse, gry, hobby i wypoczynek i inne,
zakresu - domyślnie jest to wyszukiwarka Google, ale możemy przełączyć wyniki na wyszukiwarkę grafiki Google, wyszukiwarkę wiadomości, Zakupy Google albo wyszukiwarkę YouTube.
Poniżej znajduje się porównanie popularności wyszukiwania fraz "ekstraklasa" oraz "euro 2024" ostatniego dnia w Polsce w wyszukiwarce Google. Ostatniego dnia "ekstraklasa" cieszyła się większą popularnością, jednak jeśli przełączymy się na inny zakres czasowy, wyniki będą się od siebie bardzo różniły. Jest to spowodowane różnymi czynnikami, które kształtuję wyszukiwania, np. ostatnio rozegranymi meczami.
Możemy również sprawdzić zainteresowanie wskazanymi dwoma frazami w ujęciu regionalnym dla naszego kraju. Na poniższej grafice widać, jak kształtowały się trendy wyszukiwania w Polsce dla "ekstraklasy" i "euro 2024" w podziale na województwa. Niżej dostępne są następne wykresy, które przedstawiają podział zainteresowania pod względem województw dla każdej z tych dwóch fraz osobno.
Na stronie głównej Google Trends możemy również sprawdzić wiele przydatnych informacji, takich jak zbiorcze opracowania trendów wśród wyszukiwań dla zeszłego roku czy frazy powiązane z najważniejszymi wydarzeniami z niedalekiej przeszłości, np. wyborami.
Możemy także zapisać się do newslettera o trendach. Będziemy codziennie otrzymywać na skrzynkę mailową powiadomienia o tematach zyskujących popularność. Ta usługa jest dostępna wyłącznie w języku angielskim, lecz warto z niej skorzystać, żeby trzymać rękę na pulsie odnośnie cieszących się dużymi wyszukiwaniami tematów.
Google Trends a planowanie treści na stronę (content plan)
Jak można wykorzystać usługę Google Trends w procesie planowania treści na naszą stronę? Przyjrzyjmy się kilku wskazówkom:
Odkrywanie popularnych tematów. Google Trends pomaga zidentyfikować trendy i tematy, które są aktualnie popularne wśród użytkowników. To pozwala tworzyć treści, które mają większą szansę ściągnąć organiczny ruch na stronę.
Analiza sezonowości. Google Trends możemy używać tak, aby zrozumieć sezonowe wzorce w zainteresowaniu określonymi tematami. Dzięki temu zaplanujemy treści z wyprzedzeniem i zmaksymalizujemy ich widoczność w określonych porach roku.
Zrozumienie preferencji regionalnych. Dzięki analizie trendów w różnych regionach (np. w podziale na województwa Polski), można dostosować treści do zainteresowań specyficznych dla danych lokalizacji. Jest to szczególnie przydatne dla stron celujących w różnorodne rynki geograficzne.
Optymalizacja słów kluczowych. Google Trends pozwala nam na porównanie popularności różnych fraz kluczowych. Dzięki temu możemy optymalizować treści pod kątem SEO i zwiększyć szanse na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania (SERP).