Rodzaje czcionek
Rodzaje czcionek można podzielić na kilka głównych kategorii, z których każda ma swoje unikatowe cechy i zastosowania. Wybór odpowiedniego rodzaju czcionki jest kluczowy dla przekazu wizualnego i może znacznie wpływać na odbiór treści przez odbiorcę. Cztery najważniejsze rodzaje czcionek to: szeryfowa, bezszeryfowa, ręczna oraz dekoracyjna. Przyjrzyjmy się każdemu z tych rodzajów.
➡️
Przeczytaj również: Pogrubienia w tekście: jak wpływają na UX?
Czcionka bezszeryfowa (Sans Serif)
Najprostszy rodzaj czcionki. Nie zawiera ozdobników w postaci szeryfów na brzegach czy końcach liter. Składa się z nieskomplikowanych linii. Przykłady takich czcionek to Arial i Helvetica. Czcionki bezszeryfowe sprawiają wrażenie, że tekst jest czysty i przystępny. Ułatwiają czytanie na ekranach.
Idealnie nadają się do niemal każdego rodzaju strony internetowej, zwłaszcza do stron chcących sprawiać wrażenie nowoczesnych czy minimalistycznych. Takie czcionki trafią do każdego rodzaju publiczności.
Czcionka szeryfowa (Serif)
Nieco bardziej złożony rodzaj czcionki, a przynajmniej w porównaniu z bezszeryfową. Czcionki szeryfowe mają niewielkie ozdobniki, zwane szeryfami. To na przykład Times New Roman czy Georgia. Takie czcionki sprawiają wrażenie, jakby tekst był ułożony na równych liniach. Jeśli chodzi o odbiór przez użytkowników, dzięki szeryfom nasze nagłówki oraz treść będą sprawiały, że całość nabierze bardziej formalnego, tradycyjnego tonu.
Czcionki szeryfowe kojarzą się z tekstem drukowanym na papierze. Są odpowiednie dla stron o poważniejszym charakterze, na przykład naukowym. Idealnie odnajdą się także w gazetach, czasopismach i książkach. Oczywiście książki szeryfowe możemy wykorzystać na stronach o mniej formalnej tematyce; wszystko zależy od naszego uznania.
Czcionka ręczna (Script)
Jak nazwa wskazuje, ten rodzaj czcionki naśladuje pismo ręczne. Obok czcionki dekoracyjnej (ozdobnej) jest tym rodzajem, w którym twórcy czcionek mogą najbardziej wykazać się kreatywnością. W końcu każdy z nas ma własny, charakterystyczny styl pisma, tak też czcionek ręcznych można stworzyć naprawdę bardzo, bardzo dużo. Czcionki ręczne to różnego rodzaju eleganckie kaligrafie czy luźne, codzienne pisma odręczne. Przykładowo: Lucida Handwriting czy Brush Script.
Sprawiają wrażenie ekspresyjne, przyjazne, zdecydowanie mniej formalne, a bardziej indywidualne. Pasują wszędzie tam, gdzie chcemy dodać nieco spersonalizowanego tonu, np. na blogi, fora. W druku są idealne do zaproszeń i podobnych zastosowań.
Czcionka dekoracyjna (Display)
Ten rodzaj czcionki jest zdecydowanie najbardziej eksperymentalny i ekstrawagancki. Na tyle, że przy odrobinie cierpliwości i planowania znajdziemy niecodzienną czcionkę, która będzie pasowała w zasadzie do każdego rodzaju strony. Zwłaszcza, jeśli chcemy się pod tym względem odróżnić od konkurencyjnych witryn. Tego rodzaju czcionki bywają mniej czytelne na pierwszy rzut oka, dlatego należy dobierać je z rozwagą.
Są kreatywne, charakterystyczne i oryginalne. Zwracają uwagę i zapadają w pamięć. Są świetne zwłaszcza do nagłówków, logo czy grafik promocyjnych. Pasują wszędzie tam, gdzie celem jest przede wszystkim wyróżnienie się. Wiele firm ma swoje własne czcionki, charakterystyczne dla ich marek, produktów lub usług. Zdecydowanie przyjęły się w kinie, gdzie różne filmy i postaci mają swoje unikalne, zastrzeżone prawnie czcionki.
Przykłady czcionek różnych marek i serii filmów. Większość z nich jest znana i rozpoznawalna na całym świecie. Czcionki są tak mocno powiązane z daną marką, że wykorzystuje się je za każdym razem w komunikacji marketingowej produktów, usług, wydarzeń, związanych z danym filmem / marką.