Jak wybrać odpowiednie szkolenia i w jakiej kolejności je przejść?

Szkolenie Google Ads, SEO czy Google Analytics - jakie szkolenia wybrać? W jakiej kolejności je odbyć? Czy trzeba podejmować decyzję tak szybko? Odpowiadamy na wszystkie pytania!
Jest wiele możliwości wykupienia pakietów szkoleniowych do realizacji w dowolnym czasie od momentu zakupu. Obecnie na rynku dostępnych mamy bardzo dużo szkoleń, dotyczących szeroko pojętego Marketingu Online. Możemy szkolić się zarówno online, jak i na szkoleniach stacjonarnych, które są dostępne zazwyczaj w większych miastach w Polsce.

Jakie szkolenia wybrać, w jakiej kolejności je odbyć i czy powinniśmy podejmować tę decyzję tak szybko? Jako trener, postaram się odpowiedzieć na te pytania. Na samym początku musimy określić 3 najważniejsze kwestie:

  1. Jaki jest cel tego szkolenia? Czy chcę stać się specjalistą w konkretnej dziedzinie, np. Google Ads albo SEO i prowadzić te działania samodzielnie, czy też zamierzam odpowiednio zarządzać projektami, przewidującymi rzetelną kontrolę pracy agencji lub specjalistów wykonujących dla mnie te działania?
  2. Czy zależy mi, aby maksymalizować wyniki kampanii w firmie, w której pracuję, czy może chcę zdobyć pracę w agencji lub dziale marketingu?
  3. Ile mam czasu na szkolenie i jaki budżet?

Każdy marketing manager i specjalista reklamy internetowej powinien odbyć szkolenia z Google Analytics oraz systemów reklamowych, w jakich prowadzone są kampanie dla jego firmy.

Co na początek? Google Analytics


Szkolenie, jakie rekomenduję w pierwszym etapie, to Google Analytics. Jest ono potrzebne wszystkim, niezależnie od tego, czy prowadzą samodzielnie kampanie, czy zarządzają marketingiem i kontrolują skuteczność prowadzonych działań w agencji. Bez szkolenia z Google Analytics nie da się kontrolować efektywności prowadzonych kampanii reklamowych, wyciągać odpowiednich wniosków, planować, uczyć się i rozmawiać na odpowiednim poziomie z agencją. Odpowiednio skonfigurowana analityka pozwala na kontrolowanie wszelkich działań reklamowych i zrozumienie ich efektywności. Szkolenie powinno zapewnić wiedzę, umożliwiającą samodzielne kontrolowanie każdej wydanej na reklamę internetową złotówki oraz tworzenie najefektywniejszych media planów, czyli podziału budżetu reklamowego na poszczególne media i formaty reklamowe. Szkolenie z Google Analytics przyda się również osobom odpowiedzialnym za tworzenie treści strony internetowej oraz poprawę użyteczności witryny.

➡️ Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z Google Analytics

Drugie szkolenie - Google Ads


Google Ads to kolejny temat, z którego warto pogłębić swoją wiedzę. Reklamy w wyszukiwarce docierają do osób szukających Twoich usług lub produktów, są bardzo skuteczne i od nich zwykle rozpoczyna się budowanie media planu. Google Ads to także system, który możliwościami wykracza znacznie poza wyszukiwarkę, dlatego warto poznać go dokładniej.

Szkolenie Google Ads powinno dostarczyć wiedzy o tym:

  • jakie są możliwości Google Ads, typy kampanii i metody kierowania reklam,
  • jak sprawdzać, czy kampanie są dobrze prowadzone i czy są efektywne,
  • jak mierzyć i oceniać efektywność tych kampanii z użyciem Google Analytics,
  • jak wybrać najlepszą agencję i ofertę oraz jakie pytania zadawać.

  • Bardzo ważne jest, aby marketing manager potrafił wyznaczyć konkretne i realne cele kampanii oraz kontrolował ich realizację. Na szkoleniu powinny pojawić się elementy planowania budżetu kampanii, estymowania efektu, jaki przyniesie kampania (np. liczba konwersji lub przychody ecommerce) oraz audytu kampanii Google Ads. Podczas audytu każdy uczestnik, posiadający kampanię Google Ads, przegląda i sprawdza, co nadaje się do poprawy, a co jest wdrożone poprawnie. Konieczny jest dostęp do konta Google Ads, więc osoby zlecające kampanie agencjom powinny sobie taki dostęp zapewnić jeszcze przed szkoleniem. Nie rekomenduję korzystać z usług agencji, która nie daje dostępu do konta Google Ads, gdyż pozbawia to zlecającego możliwości kontroli kampanii.

    Świetnie, jeżeli częścią szkolenia są warsztaty z zakładania i konfigurowania samodzielnie kampanii. Osoby chcące nauczyć się samodzielnie prowadzić kampanie powinny to przećwiczyć na warsztatach szkoleniowych przez co najmniej 1-2 dni. Powinny one również stale uzupełniać swoją wiedzę z materiałów udostępnianych przez Google. Dla osób szukających pracy w agencji SEM lub jako specjaliści SEM w działach marketingu rekomenduję zdanie egzaminu z Google Ads. Na szkoleniach Google Ads ważne będą zatem porady i wskazówki, jak zdać te egzaminy i jak się do nich przygotować. Osoby zlecające kampanie agencjom mogą pominąć "dni warsztatowe", ale jeśli tylko mają czas - lepiej jeśli zostaną na warsztatach; wtedy bardziej zrozumieją, za co płacą agencjom i jak dobrze powinna zostać wykonana ta praca.

    ➡️ Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z Google Ads

    Następne szkolenia - Meta, SEO


    Manager marketingu powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu każdej formy promocji w Internecie, wykorzystywanej u siebie w firmie. Znajomość poszczególnych form i mediów pomaga w komunikacji z agencją oraz w lepszym kontrolowaniu efektywności prowadzonych działań. Kolejnym szkoleniem może być zatem Szkolenie SEO albo Szkolenie Meta Ads (dawniej Facebook & Instagram Ads) – w dowolnej kolejności i w zależności od potrzeb.

    SEO to szkolenie zarówno dla osób zlecających usługi agencji, jak i tych, którzy chcą się pozycjonowania nauczyć. Wiedzy jest dużo i 2 dni to niezbędne minimum dla osób zlecających i kontrolujących działania w tym zakresie. Jest to też dobry wstęp dla przyszłego specjalisty. Zanim zlecimy projekt SEO, powinniśmy poznać wszystkie elementy składające się na skuteczne i bezpieczne pozycjonowanie stron. Jeśli jednak projekt SEO jest już prowadzony, szkolenie pomoże nam zweryfikować jakość działań i efektywność. Na szkoleniu poznajemy podstawy SEO oraz zaawansowane techniki, pozwalające uzyskać najwyższe pozycje. Dowiemy się także, jak SEO zlecać, jak wybrać słowa kluczowe, jak analizować efektywność podjętych działań w Google Analytics, co jest ważne, aby nie wpaść w filtr, co wolno, a czego nie wolno wg zasad Google. Częstym błędem w SEO jest wybór niewłaściwych fraz lub całkowity brak pomiaru efektywności SEO na witrynie (np. liczba konwersji lub sprzedaż dzięki SEO). A pamiętajmy, że pozycja to tylko droga do celu, którym jest generowanie sprzedaży. Powinniśmy umieć wyliczyć, ile kosztuje pozyskanie jednego klienta dzięki SEO i jak bardzo rentowne jest to dla naszej firmy.

    Meta Ads – to tak naprawdę dwa szkolenia w jednym. Pierwsze powinno obejmować prowadzenie fanpage na Facebooku, drugie zagadnień z zakresu reklamy w systemie reklamowym Meta. Pierwsza część dotyczy tworzenia treści i powinna zawierać wskazówki, jaką treść tworzyć, jak pisać, do kogo pisać oraz jak zmaksymalizować zasięg i interakcje z treścią. To szkolenie powinno zainteresować copywriterów i content managerów. Druga część to omówienie systemu reklamowego - możliwości kierowania reklam, monitorowania i optymalizacji reklam. Obejmuje to pomiar konwersji oraz zaangażowania odbiorców reklamy, wyrażonego interakcjami z reklamą. Na szkoleniu Meta Ads powinny zostać omówione reklamy budujące znajomość marki, a także kampanie stricte sprzedażowe. Tematem, który z pewnością powinniśmy poznać, jest Pixel (służący do monitorowania konwersji i prowadzenia działań remarketingowych).

    ➡️ Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z SEO

    ➡️ Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z Meta Ads

    ➡️ Zapisz się na profesjonalne Szkolenie z Content Marketing z AI i UX

    Co jest ważne przy wyborze szkolenia?


    Najlepiej, jeśli szkolenia prowadzone są w grupach do 15 osób. Umożliwia to dużą interakcję z prowadzącym i zadawanie dowolnej ilości pytań. Przy takiej ilości uczestników, szkoleniowiec często zgadza się na drobne konsultacje również po zakończeniu dni szkoleniowych.

    Bardzo ważny jest program szkolenia oraz jego dopasowanie do osób chcących się nauczyć prowadzić działania samodzielnie lub kontrolować pracę agencji. Aby kontrolować pracę agencji, wystarczy szkolenie trwające 1-2 dni z jednego tematu, ale osoby, chcące nauczyć się prowadzić samodzielnie kampanie, muszą odbyć ćwiczenia warsztatowe (zwykle dodatkowe 1-2 dni) oraz mieć świadomość, że czeka ich jeszcze sporo pracy po szkoleniu. W grę wchodzi zapoznanie się z materiałami publikowanymi przez systemy reklamowe oraz inne rzetelne źródła. Ważne jest, aby program nie powielał samouczków dostępnych w Internecie, tylko oparty był na wieloletnim doświadczeniu prowadzącego. Wtedy szkolenie będzie praktyczne i wartościowe. Prowadzący, jako uzupełnienie wiedzy ze szkolenia, powinien wskazać natomiast, z jakich innych źródeł warto korzystać przy pogłębianiu wiedzy.

    Na rynku są dostępne szkolenia z możliwością elastycznego doboru terminu. Jak to działa? Wykupujemy konkretne szkolenie, ale jeżeli nie możemy w nim uczestniczyć z uwagi na nagłe plany zawodowe (czy też prywatne) - przychodzimy po prostu na kolejny termin. Podczas szkolenia może się też zdarzyć, że zajdzie potrzeba, aby pilnie popracować nad czymś i oderwać się od szkolenia. Zdarzało mi się widzieć osoby “gaszące pożary” w firmie i wychodzące, aby zadzwonić w pilnej sprawie. Kupując szkolenie, zapytajmy, czy w razie nagłej niespodziewanej sytuacji możemy przesunąć termin szkolenia lub nawet wyjść trakcie i bezpłatnie powtórzyć to samo szkolenie w innym terminie. Uczestnik powinien mieć spokojną głowę i umysł otwarty na całym szkoleniu. Tylko wtedy nauczy się wszystkiego, co przekazywane jest na szkoleniu.

    Możliwość powtórzenia szkolenia przydatna jest także dla nowicjuszy. Program musi być dostosowany do większości, a osoby zaczynające przygodę z marketingiem online potrzebują często powtórzyć sobie dwa razy ten sam materiał, aby się go dobrze nauczyć. Na powtórki przychodzą także osoby, które chcą być na bieżąco i wpadają sprawdzić, co się zmieniło w danym systemie reklamowym oraz jakie są nowości, które warto wykorzystać. Na ofertę elastycznego doboru terminu szkolenia mogą sobie pozwolić jedynie większe firmy szkoleniowe, które wykonują je cyklicznie, np. raz w miesiącu. Niektóre firmy korzystają z tej opcji i wykupują z góry pakiet szkoleń do wykorzystania w przyszłości. W szczególności opcja ta cieszy się powodzeniem pod koniec roku.

    Podsumowując - dobre szkolenie:

  • ma program odpowiednio dostosowany do Twoich potrzeb,
  • jest prowadzone w mniejszych grupach,
  • opiera się na praktyce i doświadczeniu, a nie powiela materiałów z Internetu,
  • zawiera warsztaty, na których możesz przećwiczyć zdobytą wiedzę,
  • gwarantuje, że nauczysz się tego, co jest w programie, nawet jeśli wymaga to powtórzenia danego szkolenia,
  • umożliwia elastyczny wybór daty szkolenia,
  • obejmuje nie tylko teorię i warsztaty, ale także wstępny audyt, adekwatny do tematu szkolenia (np. audyt Google Ads, audyt Meta Ads, audyt Google Analytics, audyt SEO).

  • Zainwestujmy w zdobycie wiedzy, która pomoże nam zlecać kolejne kampanie i formy promocji w Internecie tak, aby przyniosły dla nas maksymalny zysk. Zapoznaj się dokładnie z naszą ofertą i wybierz szkolenie, skrojone na miarę Twoich potrzeb!

    Piotr Guziur


    CEO Marketing Online, specjalista SEM i SEO, były członek programu Trenerów Google Ads z tytułem Digital Champion. Autor książki „Marketing w Internecie – strategie dla małych i dużych przedsiębiorstw”, bestselleru wydawnictwa Helion oraz licznych artykułów na temat marketingu internetowego, planowania i badania mediów, a także rozwoju mediów cyfrowych i nowych form reklamy. Pierwsze doświadczenie zawodowe zdobywał w domu mediowym oraz w firmach w Polsce i zagranicą.
    Szkolenia
    Polski