Jak uniknąć duplikacji treści na stronie? Duplicate content w pigułce

Duplikacja to powielenie lub skopiowanie czegoś. Niestety dotyczy także treści w Internecie, które w wielu miejscach wyglądają bliźniaczo podobnie. Duplikacja to niepożądane zjawisko, dlatego w tym artykule wyjaśnimy, jak jej uniknąć. Do dzieła!

Czym jest duplikacja treści?


Duplikacja dotyczy sytuacji, w której identyczna lub bardzo podobna treść pojawia się na przynajmniej dwóch różnych stronach. Mogą to być niezwiązane ze sobą strony, ale i podstrony tego samego serwisu.

Duplikacja dotyczy akapitów, całych artykułów lub witryn. Jest zjawiskiem negatywnym i tak też działa na SEO strony internetowej, która posiada duplicate content.

Duplikacja treści - czym jest i dlaczego jej unikać?

Duplikacja treści jest w oczach wyszukiwarki jak dwa egzemplarze jednej rzeczy - co wpływa negatywnie na pozycjonowanie witryny, która zawiera taki zduplikowany content.


Skutki duplikacji treści


  • Spadek pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP). Wyszukiwarka będzie miała problem z określeniem wiarygodności strony, która posiada zduplikowany content. Jeśli wiele stron ma identyczne treści, wyszukiwarka traktuje je jako mało wartościowe albo nieaktualne. Skutkuje to, rzecz jasna, spadkami w pozycjach.
  • Rozmycie wartości. Wyszukiwarka ma problem z określeniem, która strona jest autorem oryginalnej treści. Kiedy to samo publikuje wiele witryn, nie wiadomo, skąd pochodzi oryginał. W ten sposób wartość contentu jest wątpliwa, a autorytet ulega rozmyciu.
  • Negatywny wpływ na doświadczenie użytkownika. Odbiorca ulega podobnemu skonfundowaniu, co wyszukiwarka. Nie wie, która treść jest autentyczna, nie dostrzega w niej żadnej oryginalności ani dodatkowej, cennej wartości.
  • Ryzyko kary od wyszukiwarki. Jeśli strona celowo i systematycznie duplikuje treści, musi liczyć się z nałożeniem kary. Manipulacja rankingami jest niedozwolona. Kara skutkuje obniżeniem pozycji lub usunięciem strony z indeksu.
  • Jak uniknąć duplikacji treści?


  • Tworzyć oryginalne treści. Kłaść nacisk na dostarczanie dodatkowych informacji i nowych punktów widzenia.
  • Używać tagów kanonicznych (canonical). W ten sposób oznaczamy oryginalną wersję strony.
  • Usuwać lub edytować strony i treści, które są nieaktualne lub powielone.
  • Jeśli cytujemy, róbmy to w ograniczony sposób oraz podawajmy źródła.
  • Monitorować treść i szybko reagować w przypadku ewentualnych zduplikowań.
  • Duplikacja a kanibalizacja treści


    Pokrewnym duplikacji pojęciem jest kanibalizacja treści. Czym różnią się te dwa terminy?
  • Duplikacja treści: ta sama lub bardzo podobna treść pojawia się w obrębie serwisu (duplikacja wewnętrzna) lub na dwóch osobnych stronach (duplikacja zewnętrzna).
  • Kanibalizacja treści: wewnątrz domeny istnieją artykuły, które konkurują ze sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania, gdyż są pozycjonowane pod te same słowa kluczowe. Użytkownik, wpisując hasło, raz może otrzymać artykuł A, a raz B. Skutkuje to spadkami widoczności, gdyż wyszukiwarka ma problem z określeniem, który artykuł lepiej odpowiada na dane zapytanie.


  • Podsumowując: duplikacja treści to niepożądane zjawisko. Można go uniknąć, tworząc oryginalny content i monitorując treści na stronie. Dodatkowo warto wiedzieć o kanibalizacji i jej przyczynach, w związku z czym zaleca się pozycjonowanie podstron pod unikalne słowa kluczowe.

    Przeczytaj również:

  • Google Helpful Content: algorytm, który ceni pomocne strony
  • Treści interaktywne, czyli jak zaangażować użytkowników strony
  • Sezonowe słowa kluczowe: jak użyć ich w planowaniu treści?


  • Zapraszamy do naszej Akademii Marketing Online. Zapoznaj się z profesjonalnym szkoleniem SEO, by lepiej pozycjonować swoją stronę w wynikach wyszukiwania.

    Jan Wojciechowski

    Content Marketing Specialist


    Specjalista Content Marketingowy z kilkuletnim doświadczeniem. Studiował Zarządzanie i Marketing na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy łączy lekkie pióro, wiedzę contentową i zamiłowanie do nowych technologii. Prywatnie miłośnik sportu, literatury oraz ilustrator książek.
    Szkolenia
    Polski